محققان کشور در یک پروژه تحقیقاتی کارتهای ویژه ای برای نگهداری و تخلیص نمونه های خون و DNA به منظور تشخیص هویت و بررسی ژنوم نمونه های بیولوژیک تولید کردند که در دمای معمولی اتاق قابل بایگانی است.

زهره مقصودیان از مدیران شرکت زیست فناوری کوثر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیتهای این شرکت در حوزه زیست فناوری از تولید کارتهای نگهداری خون و DNA خبر داد و گفت: این کارتها برای تشخیص، تخلیص، انتقال و نگهداری نمونه های خون و DNA  نمونه های بیولوژیک گیاهی و جانوری برای مدت زمان طولانی در دمای معمولی اتاق تولید شد.
وی با اشاره جزئیات این کارتها توضیح داد: این کارتها دارای دایره هایی هستند که فرد یا افراد یک خانواده ابتدا با درج اطلاعات صاحب خون یا DNA در محل مربوط نمونه های خود را بر روی این دایره ها قرار می دهند. پس از قرار دادن نمونه ها در محل مناسب اتاق به مدت 12 ساعت خشک می شود. نمونه های خون و DNA نیز به صورت جداگانه در دمای اتاق قابل بایگانی هستند.  
 
مقصودیان با تاکید بر اینکه این کارتها، نمونه ها را در مدت زمان بیش از 20 سال نگهداری می کند اظهار داشت: این کارتها به گونه ای طراحی شده است که فرد می تواند نمونه ها را شخصا بر روی کارتها قرار دهد و در زمان مورد نظر از آنها استفاده کند.
این محقق به نحوه استفاده از نمونه ها اشاره کرد و ادامه داد: برای استفاده از نمونه های خونی و DNA لازم است ابتدا با استفاده از روشهای خاص شسته و پس از آن آزمایشهای لازم بر روی آن انجام می شود.
 
وی همچنین از تولید "بافری" (مایع شستشو دهنده) به نام DNA Blue برای تشخیص DNA بر روی قطعات کارت خبر داد و خاطر نشان کرد: از آنجا که DNA ماده سفید رنگ است از این رو اضافه کردن این بافر به نمونه DNA باعث می شود که نقاطی که DNA قرار دارد آبی رنگ شود. به این ترتیب تشخیص نمونه های این ماده وراثتی به سادگی امکان پذیر می شود.
 
مقصودیان پایداری طولانی مدت نمونه ها در دمای معمولی اتاق بدون نیاز به فریزر، نگهداری و ارسال نمونه ها بدون هیچگونه آلودگی با شرایط ارزان و ساده همانند نامه پستی و تخلیص سریع DNA از نمونه خون را از مزایای این کارتها ذکر کرد و افزود: از کارتهای نگهداری خون و DNA علاوه بر استفاده از آنها در بررسیهای ژنوم نمونه های گیاهی و جانوری در بحث های سلامت و بیماری، برای تشخیص هویت و بررسی ژنوم نمونه های انسانی، جانوری و گیاهی نیز استفاده می شود.
 
وی با بیان اینکه این کارتها در بیمارستانهای طبی کودکان و آزمایشگاههای ژنتیکی کاربرد دارد یادآور شد: در حال حاضر مذاکراتی با مسئولان نظامی کشور برای کاربردی کردن این کارتها برای احراز هویت سربازان در حال انجام است. علا بر این مسئولان قوه قضاییه نیز برای کاربردی کردن این کارتها در زمینه احراز هویت استقبال کردند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با فرهنگ سازی در آینده نزدیک هر ایرانی دارای یک شناسنامه ژنتیکی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha