معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افزایش امید به در ایران یکی از دستاوردهای بزرگ نظام سلامت است، گفت: شیوع بیماری‌های غیرواگیر مثل چاقی و دیابت چالش امروز سلامت است.

۶۰ درصد سرطان‌های ایران گوارشی است

سلامت نیوز:معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افزایش امید به در ایران یکی از دستاوردهای بزرگ نظام سلامت است، گفت: شیوع بیماری‌های غیرواگیر مثل چاقی و دیابت چالش امروز سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رضا ملک زاده در افتتاحیه شانزدهمین کنگره گوارش و کبد، گفت:با توجه به شیوع 60 درصدی سرطان‌های گوارش در کشور، اکنون توجه به آنها ضروری است.

وی با اشاره به راه اندازی سیستم ثبت سرطان‌های گوارش برای اولین بار در برخی مراکز تصریح کرد: تکمیل سیستم ثبت و ریجستری زیرساخت مستحکمی برای انجام تحقیق و پژوهش ایجاد می کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت از غربالگری افراد بالای 35 سال در 15 استان کشور خبر داد و افزود: غربالگری نقش موثری در پیشگیری و کاهش بیماری ها دارد.

وی افزایش امید به زندگی به میزان 32 سال در ایران را از دستاوردهای نظام سلامت خواند و ادامه داد: براساس آمار جهانی در سال 2013 امید به زندگی مردان ایرانی 76.3 و زنان ایرانی 80.3 سال بوده که از متوسط جهانی بالاتر است اما هدف ما رساندن این عدد به 85 سال در زنان و 80 سال در مردان است.

به گفته ملک زاده، در حال حاضر 70 درصد ایرانی ها چاق و یا در معرض چاقی هستند و همچنین 10 درصد مبتلا به دیابت و 25 درصد در مرحله پیش دیابت هستند که هشدار جدی برای آینده نظام سلامت است.

رئیس هیات مدیره انجمن گوارش و کبد، شیوع بیماری های غیرواگیر مثل چاقی و دیابت را چالش امروز سلامت دانست و اظهار داشت: در حوزه گوارش باید در مسیر پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان کولون یا سیروز بد کبدی ناشی از هپاتیت C و B حرکت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت های پیشگیری، تشخیصی و درمانی حوزه گوارش در 20 سال اخیر ادامه داد: بر اساس مطالعه جهانی بیماری‌ها، 49 درصد مرگ و میرهای ایرانیان در سال 1990 ناشی از بیماری های غیرواگیر بوده، در حالیکه این عدد در سال 2015 به 79 درصد رسیده است.

ملک زاده با بیان اینکه امروز 52 درصد مرگ و میرها مربوط به سکته های مغزی و قلبی هستند، اذعان کرد: 80 درصد سکته های قلبی و مغزی قابل پیشگیری هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: از 385 هزار مرگ ثبت شده در سال 94، 55 درصد آنها زیر 70 سال و 25 درصد آنها زیر 50 سال هستند که این آمار حاکی از بالا بودن میزان مرگ و میر زودرس در ایران است.

وی درباره مرگ و میر ناشی از سرطان‌های گوارش یادآور شد: سرطان معده و مری به ترتیب رتبه رتبه های اول و دوم مرگ را در سنین زیر 50 سال دارند.

ملک زاده بیان کرد: بیش از 50 هزار نفر سالانه از بیماری سیروز کبدی جان خود را از دست می دهند، این در حالیست که بسیاری از سیروزها ناشی از هپاتیت بوده و قابل پیشگیری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha