وزیر بهداشت با اعلام ورود ایران به تولید واكسن آنفلوانزا و مننژیت از صادرات قریب‌الوقوع 10 واكسن تولیدی ایران در آینده‌ای نزدیك خبر داد.

دكتر مرضیه وحید دستجردی كه در حاشیه مراسم تایید بین‌المللی صلاحیت نظارت ایران بر تولید واكسن و در جمع خبرنگاران با بیان اینكه ایران اولین كشور خاورمیانه است كه به این تاییدیه دست یافته است، اظهار كرد: در حال حاضر 10 واكسن در كشور تولید می‌شود كه شامل ب.ث.ژ، دیفتری، كزاز، سیاه سرفه و هپاتیت است و برای كشور خودمان مصرف می‌شود كه با این تاییدیه می‌توان آنها را صادر كرد؛ چرا كه امكان تولید بیشتری در این واكسن‌ها داریم و90 سال است كه در كشور واكسن تولید می‌كنیم.

به گفته‌ وزیر بهداشت 90 سال پیش انستیتو پاستور با واكسن هاری و آبله وارد این وادی شد و پس از آن نیز موسسه‌ رازی وارد عرصه واكسن سازی شد.

وی ادامه داد: این دو مركز در حال حاضر10 واكسن را تولید می‌كنند اما انتظار ما این است كه واكسن‌های بیشتری را تولید كنند.

دستجردی تصریح كرد: انتظار ما این است كه این دو مركز وارد تولید واكسن آنفلوانزا و مننژیت هم شوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: واكسن با توجه به پیشگیری، سطح ارتقاء سلامت مردمی را دارد و حتما كسب تاییدیهی بین‌المللی، افتخار بزرگی برای ایران در دنیاست. علاوه بر این، این تاییدیه می‌تواند برای كمك‌های بشردوستانه نیز خبر بسیار خوبی باشد. همچنین قطعا با تولید دارو و واكسن و صادرات آنها از نظر اقتصادی بركات بیشتری را برای ایران به ارمغان خواهد آورد.

دستجردی اظهار كرد: با توجه به اینكه تمام این واكسن‌ها را ما سالهاست كه تولید می‌كنیم، بنابراین امكان افزایش و صادرات آنها را داریم. البته ما باید به دنبال واكسن‌های نوپدیدی مثل آنفلوانزا باشیم و واكسن‌هایی مثل هموفیلوز آنفلوانزای B جزو دستورات كار ما هستند كه به سمت تولید آنها حركت می‌كنیم و امیدواریم به زودی خبر تولید آنها را اعلام كنیم.

وی خاطرنشان كرد: در كنار تولید باید سیستم بازرگانی خود را برای صادرات تقویت كنیم؛ چرا كه با توجه به اینكه تولید خوبی داریم مشكلی از بابت مسائل علمی، تولیدی و صنعتی نداریم.

وزیر بهداشت در خصوص وضعیت تولید واكسن آنفلوانزای ایرانی گفت: در انستیتوپاستور بر روی تولید واكسن آنفلوانزا فعالیت صورت می‌گیرد و دوستان ما تلاش‌های زیادی را هم انجام دادند البته خبرهایی هم به من داده‌اند اما تا زمانی كه خودم آنها را نبینم نمی‌توانم خبری را اعلام كنم.

وی در خصوص آغاز پزشك خانواده در شهرها نیز گفت: در آینده نزدیك، جلسه‌ای با مهندس محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی در این رابطه خواهیم داشت و شروع رسمی پزشك خانواده در شهرها را اعلام می‌كنیم. بنای ما بر این است با توجه به اینكه باید نظام ارجاع هم مستقر شود، كاری كنیم از خانه بهداشت در روستا تا بیمارستان تخصصی و فوق‌ تخصصی پراكنده شود بنابراین احتمال اینكه این طرح استانی انجام شود بیشتر است.

دستجردی در خصوص رشد تولیدات علمی پزشكی نیز گفت: در زمینه تولیدات علمی امسال، رشد بسیار خوبی داشتیم. اگر به همین طریق پیشرفت كنیم طی ده سال آینده رتبهی اول تولیدات علمی منطقه را كسب خواهیم كرد.

وی تصریح كرد: برای مسائل تغذیه‌ای مانند قند و نمك و شكر، فروشندگان دوره گرد و در كل ساماندهی مسائل سلامت، معاون اول رئیس جمهور دستوراتی را فرمودند كه با انجام آنها انقلابی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

همچنین دكتر رحیمی معاون اول رئیس جمهور در جمع خبرنگاران خاطرنشان كرد: حدود 25 ستاد و شورای عالی در كشور وجود دارد كه من در آنها شركت می‌كنم كه یكی از این شوراها، شورای عالی سلامت است كه قرار شد یك ساله برخی از بیماریها در كشور ریشه كن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha