شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 19773

محققان دانشگاه آیووا نرم افزاری جدید را برای آی-فن اپل ابداع کرده اند تا با استفاده از آن به عنوان بخشی از یک تحقیق، افراد بتوانند روند حفظ بهداشت دستها را در میان افراد و مشاغل مختلف به ویژه کارکنان بیمارستانها کنترل کرده و گزارش کنند.

مطالعه بر روی پایبندی افراد به تمیز نگهداشتن دستها معمولا یکی از آزار دهنده ترین مطالعات علمی است. بسیار کم پیش می آید که بسیاری از افراد حتی در بدترین شرایط دستهای خود را بشویند. در عین حال تحقیقات متعدد نشان داده است پایبندی به شستشو و بهداشت دستها در میان کارکنان بیمارستانها در حدود 40 درصد است.

شاید نرم افزار جدید آی-فن و آی-پدهای لمسی بتوانند به زودی تغییری را در این شرایط آلوده به وجود آورند. نرم افزار iScrub Lite 1.5 برنامه ای رایگان است که به متخصصان بهداشت و افراد عادی امکان می دهد اطلاعاتی را درباره بهداشت و چگونگی شستشوی دستها در میان افراد و مشاغل مختلف ذخیره کرده و در دسترس دیگران قرار دهند.

"فیلیپ پلگرین" از دانشگاه آیووا درباره این نرم افزار می گوید هدف اصلی از این تحقیق درک رفتارهای متنوع مرتبط با بهداشت دستها و استفاده از واکنش کاربران  برای بهبود میزان پایبندی به این رفتار است. در واقع این نرم افزار به همه امکان خواهد داد بهداشت دستها را در افراد مختلف تحت نظر گرفته و مشاهدات خود را در آن به ثبت رسانده و آن را به عنوان اطلاعات همگانی ارسال کند، آنها را با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی انطباق دهد و یا اطلاعات به دست آمده را برای بازتاب دادن آنها در موقعیتها، مشاغل و متون مختلف دسته بندی کنند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، تاریخ ارائه این نرم افزار در پنجم ماه می با تاریخ آغاز به کار کمپین "پنج نکته برای بهداشت دست" که به عنوان بخشی از برنامه سالانه سازمان بهداشت جهانی با هدفی مشابه اجرا می شود، همزمان بوده است. به گفته محققان رعایت نکردن بهداشت دستها یکی از عوامل اصلی ابتلا به عفونتهای قابل پیشگیری در جهان به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha