پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 197751

روند هاضمه کلید مهم در شکستن مواد غذایی به واحدهای کوچک‌تر است تا عمل جذب درست کالری‌ ، اسیدآمینه، ویتامین‌ها ، مواد معدنی و‌ ... انجام بگیرد. اگر می‌خواهید زمان هضم و جذب این مواد مغذی را بدانید، ادامه این مطلب را به نقل از نیوزویک بخوانید.

دانستنی هایی از هضم وجذب مواد مغذی

سلامت نیوز:روند هاضمه کلید مهم در شکستن مواد غذایی به واحدهای کوچک‌تر است تا عمل جذب درست کالری‌ ، اسیدآمینه، ویتامین‌ها ، مواد معدنی و‌ ... انجام بگیرد. اگر می‌خواهید زمان هضم و جذب این مواد مغذی را بدانید، ادامه این مطلب را به نقل از نیوزویک بخوانید.
 

*کربوهیدرات های ساده:
کربوهیدرات‌های ساده هضم آسانی دارد؛ برخلاف کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در غلات و بنشن ها  . درواقع برخی از آن‌ها به طور مستقیم از دهان به جریان خون راه پیدا می‌کند. کربوهیدرات‌های ساده شامل فروکتوز در میوه، ساکاروز یا شکر در شکلات ومالتوز موجود در برخی از سبزی‌ها، به صرف انرژی برای هضم  نیاز ندارد . اگر می خواهید انرژی بدنتان به سرعت افزایش پیدا کند، به خوردن کربوهیدرات‌های ساده‌رو بیاورید.


*نشاسته:
نشاسته‌های پیچیده دیرتر هضم می‌شود و به‌عنوان انرژی در بدن مورداستفاده قرار می گیرد. روند هضم نشاسته در دهان آغاز می‌شود و برخی آنزیم‌های موجود در بزاق دهان نشاسته‌های پیچیده را می‌شکند.در روده کوچک ، کربوهیدرات ساده‌شده مجدد به تکه‌های ساده‌تر شکسته می‌شود تا مورداستفاده قرار بگیرد. بهترین ویژگی این کربوهیدرات‌ها این است که آرام‌ در جریان خون رها می‌شود و یک منبع انرژی ثابت برای فرد محسوب می‌شود.


*پروتئین:
همه ما می‌دانیم که پروتئین برای ساخت و حفظ عضلات مهم است. هرچند که پروتئین دیرتر از کربوهیدرات‌ها هضم می شود و مورداستفاده بدن قرار می‌گیرد. به گفته کارشناسان، روند هضم پروتئین در معده شروع می‌شود، جایی که برخی از آنزیم‌های موجود روی مولکول‌های بزرگ ‌ترتاثیر می‌گذارد. با شکسته شدن پروتئین به بلوکه ساختاری کوچک ‌تر ، مولکول‌های کوچک‌ تر پروتئین از طریق دیواره‌های روده‌ کوچک جذب می‌شود. گاهی نیز بدن از پروتئین به‌عنوان انرژی استفاده می کند. پروتئین‌های مختلف به میزان  متفاوتی جذب می شود. ازجمله پروتئین وی که در بین ورزشکاران رشته بدنسازی طرفداران زیادی دارد و مقداری از آن در عرض 15 دقیقه وارد جریان خون می‌شود و روند جذب بقیه‌ آن یک ساعت و نیم به طول می انجامد.


*چربی:
آیا پس از مصرف ماده غذایی حاوی چربی احساس سیری به شما دست می‌دهد؟ این به دلیل آن  است که چربی دیرتر از معده خارج می‌شود. به بیان دیگر  قبل از این‌که به روده‌  کوچک برسد - محلی که مولکول‌های چربی جذب می‌شود  -  مدت بیشتری در معده می ماند؛ بنابراین چربی دیرتر جذب می‌شود و 8 ساعت طول می‌کشد تا قابل‌استفاده ‌شود. آنزیم‌های پانکراس و صفرا از طریق کیسه صفرا با چربی ترکیب می‌شود سپس وارد روده کوچک  و باعث شکسته شدن مواد غذایی می‌شود. پس از شکسته شدن در قسمت میانی و انتهای روده کوچک جذب می‌شود .

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha