یک محقق و استاد دانشگاه گفت: یکی از دلایل گرایش جوانان ایرانی بویژه دختران به استفاده زیاد از لوازم آرایش تامین نشدن نیاز مورد توجه قرار گرفتن است.

دکتر غلامرضا علیزاده در گفتگو با مهر در مورد افزایش استفاده از لوازم آرایشی در میان جوانان ایرانی افزود: به نظر می رسد که در خانواده، محیط آموزشی و یا تعاملات اجتماعی نیاز مورد توجه قرار گرفتن جوانان تامین نشده و همین امر باعث شده برای جبران این کاستی جوانان برای جلب توجه دیگران از لوازم آرایشی استفاده کنند.

به گفته وی، هنگامی که نیازهای انسانی به صورت طبیعی و در چارچوب روند شناخته شده متعارف تامین نشود به صورت آسیب شناختی خود را نشان می دهد بنابراین همانطور که بیماری از روی علایم آن مشخص می شود در جامعه نیز برخی مسایل نشان دهنده پدیده آسیب شناختی است.

پیش از این مرتضی طلایی عضو شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده بود ایران در زمینه استفاده از لوازم آرایشی در میان کشورهای جهان دارای رتبه هفتم است همچنین آمارهای نهادهای ناظر بین‌المللی می‌گوید ایران، دومین مصرف‌کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین واردکننده لوازم آرایشی در جهان است.

این جامعه شناس تاکید کرد: به منظور جبران کاستی جوانان وهمچنین ارتقاء شخصیت و رفتارهای اجتماعی نگرشها و پیش نیارهایی لازم است که باید تامین شود به طوری که باید نوع نگاه به دختران از دوران مهد کودک تا دانشگاه تغییر کند و بیشتر آنها را در فعالیتهای اجتماعی و آموزشی مشارکت داده و مسئولیت بیشتری به آنها واگذار کرد.

علیزاده با اشاره به اینکه ارضاء نشدن نیازهای جوانان به صورت نوعی از رفتارهای هنجاری و افراطی در جامعه بروز می کند، گفت: با توجه به اینکه افراط و تفریط برای فرد، خانواده و جامعه مضر بوده و باعث بروز مشکلاتی می شود به همین دلیل هرچه به سمت اعتدال پیش رویم نشان دهنده بلوغ اجتماعی، تعقل و ومنطق است.

وی اظهار داشت: افراط در خرید هر چیزی مانند لوازم آرایش از نظر توسعه ملی و پایدار به کشور ضرر می رساند و برای اشغال جوانان نیز ایجاد مشکل می کند بنابراین نوع مصرف بسیار موثر است. افراط در خرید لوازم آرایش جز ایجاد بازار کاذب چیز دیگری در بر ندارد.

این محقق واستاد دانشگاه با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان به منظور افزایش سطح آگاهی، علم و دانش باید از سوی مسئولان فرهنگی کشور در جهت رفع فقر فرهنگی صورت گیرد، گفت: چنانچه در شیوه مدیریت فرهنگی کشور تجدید نظر شده و نهادهای تصمیم ساز قوی تر و فعالتر عمل کنند و برای جوانان برنامه ریزی درستی انجام دهند بسیاری از مشکلات این قشر نیز حل خواهد شد.

علیزاده گفت: برخی از جوانانی که آرایشهای غلیظ انجام می دهند دچار بیماری روانی هستند که باید راههای درمان آنان را ایجاد کرده و با اقدامات درست، مشکل و نیازشان را برطرف کرد.

به گفته این جامعه شناس، استفاده زیاد از لوازم آرایش میان جوانان را می توانیم از دیدگاهی دیگر شیدایی اجتماعی تلقی کنیم به این معنی که بروز چنین پدیده ای قرار نیست حتما ارزشها و پایه های اجتماع را دچار مشکل کند بلکه قطعا گذرا است و مدتی بعد شرایط متفاوت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha