پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 197768

خیلی از افراد بارها و بارها جلوی قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ ایستاده‌اند و برای انتخاب شامپوی مناسب سردرگم شده‌اند.

چه شامپویی برای چه موهایی مناسب است؟

سلامت نیوز:خیلی از افراد بارها و بارها جلوی قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ ایستاده‌اند و برای انتخاب شامپوی مناسب سردرگم شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،دلیل اصلی این مسئله به تولیدات متنوع شامپو برمی‌گردد و روزبه‌روز هم بر این تنوع افزوده می‌شود و مصرف‌كننده دقیقا نمی‌داند كدام محصول را انتخاب كند. رقابت در بازار محصولات شوینده به‌ویژه شامپو به قدری زیاد است كه تولیدكنندگان برای معرفی محصولات خود، هزینه‌های زیادی را برای تبلیغات می‌پردازند كه این تبلیغات در برخی موارد با واقعیت فاصله زیادی دارد. همه اینها مصرف‌‌كننده را سردرگم می‌كند و تشخیص محصول باكیفیت، چندان كار راحتی نیست.

 موی ایرانی، تركیب بومی

بسیاری از افراد تصور می‌كنند كه شامپوهای خارجی به نسبت شامپوهای ایرانی دارای مزیت خاصی هستند درحالی‌كه این باور نادرست است و بسیاری از شامپوهای ایرانی، قابل رقابت با شامپوهای خارجی هستند. در انتخاب شامپو باید به این نكته توجه داشت كه تولیدكنندگان هر كشور با توجه به ویژگی‌های موی افراد ساكن در آن كشور، اقدام به ساخت شامپو می‌كنند. در نتیجه ممكن است شامپویی كه برای یك كشور اروپایی با شرایط آب‌وهوایی خاص و نوع موی متفاوت مصرف‌كنندگان آنجا كیفیت خوبی دارد، در كشور ما چندان مؤثر نباشد و فرد نتواند همان نتیجه را از آن شامپو بگیرد. علاوه بر این موارد، نظارتی روی كیفیت شامپوهایی كه به‌صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند، وجود ندارد و می‌توانند مشكلاتی را برای افراد به‌وجود بیاورند. با توجه به این موارد، استفاده از شامپوهای تولید داخل كشور به نسبت شامپوهای خارجی دارای ارجحیت است.

 شامپو برای موهای معمولی

شامپو برای موهای معمولی در بازار بسیار زیاد است فقط باید به این نكته توجه كنید كه اگر نوع موهای خود را به درستی تشخیص ندهید این نوع شامپوها برای‌تان كاربرد چندانی نخواهند داشت. برخی از افراد موهای نسبتا چرب یا نسبتا خشك دارند و تصور می‌كنند كه موی آنها معمولی است به همین دلیل سراغ شامپوهای مخصوص موهای معمولی می‌روند و به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. در ساخت این نوع شامپوها معمولا تركیبات نرم‌كننده به نسبت كمتری وجود دارد، ضمن اینكه تركیبات داخل این نوع شامپوها در حدی نیست كه بتواند چربی زیاد كف سر را از بین ببرد. اگر از كیفیت یك محصول خاص اطمینان ندارید، می‌توانید شامپویی را انتخاب كنید كه بسته‌بندی كوچكی دارد. برای خرید شامپو به‌ویژه شامپوهای معمولی به توصیه اطرافیان چندان توجهی نكنید چون ممكن است یك شامپو تأثیری كه روی موی یك فرد دیگرمی‌گذارد را روی موهای شما نداشته باشد. برخی از افراد تصور می‌كنند كه هرچه پول بیشتری برای شامپو بپردازند، كیفیت بیشتری نصیب‌شان می‌شود درحالی‌كه همیشه اینطور نیست و گاهی ممكن است یك شامپوی ارزان‌قیمت، كیفیت بیشتری به نسبت یك شامپوی گران قیمت برای شما داشته باشد.
قیمت:‌ شامپو برای موهای معمولی با بسته‌بندی كوچك، با قیمت حدود 2هزار تومان تا 15هزارتومان به فروش می‌رسد.

شامپو برای موهای خشك

اگر موهای شما در گروه موهای خشك قرار می‌گیرد، باید به سراغ شامپوهایی بروید كه برای این دسته از موها طراحی شده است. انواع و اقسام شامپو برای موهای خشك در بازار وجود دارد كه معمولا حاوی مواد نرم‌كننده هستند كه می‌توانند به مو لطافت و نرمی بدهند. البته نباید این نكته را از یاد ببرید كه شامپو به تنهایی نمی‌تواند مشكل خشكی موهای شما را برطرف كند و باید از كشیدن سشوار، اتوی مو و رنگ كردن بیش از اندازه موها كه باعث خشكی می‌شود، بپرهیزید. شانه كردن موها در زمانی كه موها خیس باشند، می‌تواند باعث تشدید خشكی و شكنندگی آنها شود. برای انتخاب این دسته از شامپوها صرفا به ظاهر آنها توجه نكنید و تركیبات شامپو را به دقت بخوانید. برای تأثیر بیشتر این نوع شامپوها، معمولا شركت‌های سازنده، توصیه به خرید ماسك‌ها یا كرم‌های نرم‌كننده مو‌ می‌كنند. چنانچه قصد خرید این محصولات را دارید بهتر است نوعی را انتخاب كنید كه پس از مصرف، نیاز به شست و شوی مو دارد چون ماسك‌ها و كرم‌های مویی كه بعد از حمام مصرف می‌شوند، مانع از اكسیژن‌رسانی به ریشه مو می‌شوند و به مو آسیب وارد می‌كنند.
قیمت: این دسته از شامپوها معمولا با قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌شوند و می‌توان با قیمت حدود 5هزار تومان تا 25هزارتومان این نوع شامپو را خریداری كرد.

شامپو برای موهای چرب

موی این دسته از افراد به نسبت موهای خشك، كمتر آسیب‌پذیر است. شامپویی كه برای موهای چرب انتخاب می‌شود باید بتواند به خوبی چربی تجمع‌ یافته روی پوست سر را از بین ببرد ضمن اینكه به پوست آسیب وارد نكند. اگر موهای چربی دارید باید به این نكته توجه كنید كه انتخاب شامپوی مناسب به تنهایی چربی موی شما را از بین نمی‌برد و برای رفع این مشكل گاهی باید از متخصص پوست و مو كمك بگیرید. اگر موهایتان چرب است، انتظار معجزه از شامپو را نداشته باشید و باید موهای خود را چندبار در طول هفته بشویید. افرادی كه موی چرب دارند معمولا همراه با چربی سر، دچار شوره چرب نیز می‌شوند به همین دلیل اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید شامپویی را انتخاب كنید كه هم بتواند چربی پوست سرتان را كاهش بدهد و هم شوره را از بین ببرد. معمولا برای از بین بردن شوره‌های چرب، به گذشت زمان نیاز است و اكثر شامپوها نمی‌توانند به سرعت شوره چرب را از بین ببرند.
قیمت: شامپو برای موهای چرب را می‌توانید با قیمت حدود 3هزار تومان تا 10هزارتومان بخرید.

گول تبلیغات را نخورید

بسیاری از افراد تصور می‌كنند عبارت شامپوهایی كه روی آنها عبارت ضد‌ریزش مو یا تقویت‌كننده درج شده، می‌توانند روی روند رشد یا كنترل ریزش مو تأثیر بگذارند درحالی‌كه بسیاری از متخصصین با این مسئله مخالف هستند. بسیاری از متخصصین پوست و مو بر این باورند كه شامپو به تنهایی نمی‌تواند مانع از ریزش مو یا تقویت رشد آن شود و برای درمان یا كنترل ریزش مو، باید حتما بدن فرد مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی علت ریزش مو به هورمون‌ها برمی‌گردد و چاره‌ای جز دارودرمانی و كمك گرفتن از سایر روش‌های درمانی وجود ندارد؛ در نتیجه شامپو كمك چندانی نمی‌كند. بسیاری از تولیدكنندگان استفاده از تركیبات گیاهی را تبدیل به بهانه‌ای برای جذب مشتری كرده‌اند درحالی‌كه نقش شامپو‌های گیاهی كه بتوانند در رشد یا عدم‌ریزش مو نقش داشته باشند، هنوز به اثبات نرسیده است. تركیبات گیاهی به‌طور كلی می‌توانند تا حدودی به لطافت مو كمك كنند یا مانع از خارش و حساسیت پوست سر شوند. با توجه به موارد یادشده، بهتر است گول تبلیغات غیرواقعی را نخورید و از پرداخت هزینه‌های بالا برای خرید شامپو بپرهیزید.

  دردسرهای شامپوی نامرغوب

شاید خیلی از افراد تصور كنند كه شامپو فقط یك شوینده معمولی است كه می‌تواند روی مو تأثیر بگذارد، درحالی‌كه این باور چندان درست نیست و شامپوی نامناسب حسابی می‌تواند برای افراد دردسرساز شود. شامپوی نامناسب كه در آن‌ تركیبات شیمیایی نامطلوب به‌كار رفته است، می‌تواند باعث ریزش مو شود.

علاوه بر این، شامپوهای نامرغوب، در پوست سر شوره به‌وجود می‌آورند؛ شوره‌هایی كه برای درمان‌ آنها فرد مجبور می‌شود بارها و بارها به پزشك متخصص پوست و مو مراجعه كند. یكی از عوارض استفاده از شامپوی نامرغوب، اگزما، خارش و حساسیت شدید پوستی است كه برای درمان آن فرد حتی ممكن است سال‌ها نیاز به مراجعه به پزشك داشته باشد. برای انتخاب شامپو هیچ‌كسی جز پزشك متخصص پوست و مو، نمی‌تواند به خوبی شما را راهنمایی كند. اگر تمایل دارید از شامپوهای خارجی استفاده كنید، توجه داشته باشید كه شامپوی مورد نظر حتما برچسب اصالت كالای سازمان غذاو دارو را داشته باشد. كد روی برچسب را حتما پیامك كنید تا از اصالت كالا مطمئن شوید. شامپوهای تولید داخل نیز باید آرم استاندارد، آرم سازمان غذا و دارو و پروانه بهداشت داشته باشند.

شناخت مو، شناخت شامپو

موی خشك:موهای خشك، ظاهری كدر دارند و زبر و خشك بودن آنها، كاملا با لمس قابل تشخیص است. این موها به سختی شانه می‌شوند و دائما باید انتظار گره خوردن، شكنندگی و موخوره را برای آنها داشت. افرادی كه موهای فر دارند، معمولا موهای‌شان خشك نیز هست.

موی چرب:موهای چرب معمولا ظاهر براقی دارند ولی به مرور با افزایش چربی و عدم‌‌شست‌وشو كدر می‌شوند. چرب بودن این نوع موها كاملا با لمس قابل تشخیص است. افرادی كه موهای چرب دارند، پس از گذشت چند ساعت از شست و شو باز هم چربی را روی موهای‌شان حس می‌كنند. كف سر این دسته از افراد ممكن است دچار خارش شود.

موی معمولی:موهای معمولی دردسرهای سایر موها را ندارند. این دسته از موها به‌طور كلی نرم و انعطاف‌پذیر هستند و رنگ آنها شفاف و براق است. افراد با موهای معمولی، معمولا خارش یا شوره ندارند ضمن اینكه چربی یا خشكی در آنها ویژگی غالب محسوب نمی‌شود. این نوع موها در واقع بهترین نوع به‌حساب می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha