پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 197776

ول مهرماه، سال آبی جدید شروع شد. نخستین فصل این سال یعنی پاییز معمولاً پربارش‌ترین و تضمین‌کننده منابع آبی یک سال آبی خواهد بود. اما روزهای میانه این فصل را درحالی سپری می‌کنیم که خبری از بارش‌های مؤثر نیست و این موضوع خشکسالی را تشدید می‌کند.

«خشکسالی» در فصل «بارش»

سلامت نیوز:اول مهرماه، سال آبی جدید شروع شد. نخستین فصل این سال یعنی پاییز معمولاً پربارش‌ترین و تضمین‌کننده منابع آبی یک سال آبی خواهد بود. اما روزهای میانه این فصل را درحالی سپری می‌کنیم که خبری از بارش‌های مؤثر نیست و این موضوع خشکسالی را تشدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت 19 آبان بالغ بر 12 میلیمتر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت(20 میلیمتر) 40درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته(43 میلیمتر) 72 درصد کاهش نشان می‌دهد. این ارقام یک پیام برای ما دارد. اینکه اگر به جد در مصرف آبهای سطحی موجود صرفه‌جویی نکنیم، امسال نه تنها مجبور به برداشت آب از منابع زیرزمینی می‌شویم بلکه این منابع از جنس ذخایر استاتیک خواهد بود. ذخایر استاتیک منابع آبی زیرزمینی هستند که باید دست نخورده باقی بمانند. در حال حاضر تراز ذخایر استاتیک ایران منفی است و دولت یازدهم طرحی را پایه‌ریزی کرده است که این منابع طی 11 سال احیا شوند اما اگر شرایط بارش باران و برف در زمستان امسال بهبود نیابد، اجرای طرح دولت سخت و شاید هم محال شود.

در این باره قائم مقام وزیر نیرو از کاهش عجیب بارش‌ها خبرداد و گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون فقط ۱۰ میلیمتر بارش در سطح کشور داشتیم، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۴۰ میلیمتر بارش در سطح کشور ثبت شده بود. لذا شاهد کاهش عجیب میزان بارش‌های کشور در سال آبی جدید هستیم.
ستار محمودی با بیان اینکه «احتمال تشدید بحران آب با کاهش شدید آمار بارش‌ها افزایش یافته است»، گفت: در صورت ادامه این روند در بارش‌ها، شاهد افزایش تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی در تابستان سال آینده خواهیم بود.


وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی و بررسی‌های انجام شده در وزارت نیرو، سال آبی 96 - 95 که از ابتدای مهرماه امسال آغاز شده، سالی با متوسط بارش‌های زیر متوسط درازمدت خواهد بود. این موضوع از شروع سالی با تنش‌ها و بحران‌های آبی خبر می‌دهد که باید برای جلوگیری از مشکلات کم آبی در تابستان 1396 از همین حالا به فکر باشیم و مصرف آب را مدیریت کنیم.


آبرسانی با تانکر برای غلبه بر کم آبی
بروز خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها باعث شده تا روستاها نتوانند آب مورد نیاز خود را از منابع نزدیک به خود تأمین کنند. در برخی از روستا‌ها اصلاً آبی برای آشامیدن وجود ندارد و برخی دیگر نیز کیفیت آب موجود افت کرده است. به همین خاطر دولت مجبور است که آب مورد نیاز این روستاها را با تانکر تأمین کند.
در همین خصوص وزیر نیرو در جلسه اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری گفت: آب آشامیدنی 5 هزار روستای کشور به دلیل بروز خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، هم‌اکنون با تانکر تأمین می‌شود.


حمید چیت چیان افزود: این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم آب آشامیدنی 6 هزار و 400روستا در کشور با تانکر تأمین می‌شد که در این دولت آب آشامیدنی یک هزار و 400روستا تأمین شده است. وی گفت: در برخی مناطق چاه آب خشک شده است و امکان تأمین آب از سفره‌های زیرزمینی وجود ندارد و خشکسالی مشکل اصلی وزارت نیرو در تأمین منابع آبی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha