وزیر بهداشت با بیان اینکه:« پرستاران که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را مطالبه می کنند بهتر است بروند سراغ مجلس و از مجلس بخواهند در بودجه سال 96 قطعا اعتبار لازم برای اجرای این قانون در نظر بگیرند.»تاکید کرد:« قانونی که پول ندارد معلوم است که قابل اجرا نیست هر وقت پول دادند با کمال میل اجرا می کنیم.»

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با بیان اینکه:« پرستاران که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را مطالبه می کنند بهتر است بروند سراغ مجلس و از مجلس بخواهند در بودجه سال 96 قطعا اعتبار لازم برای اجرای این قانون در نظر بگیرند.»تاکید کرد:« قانونی که پول ندارد معلوم است که قابل اجرا نیست هر وقت پول دادند با کمال میل اجرا می کنیم.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت در نشستی خبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به سئوال خبرنگار سلامت نیوز درباره تعرفه های پرستاری و اینکه چرا وزارت بهداشت تعرفه های پرستاری را به شورای عالی بیمه نفرستاده است؛گفت:« در هیچ دولتی به اندازه دولت یازدهم برای پرستاران خدمت نشده است. یک مسئله داریم و آن هم تعرفه های پرستاری است. پرستاران به دلیل اینکه 8 سال پیش مجلس قانونی را تصویب کرده است در طول این مدت در انتظار اجرای آن هستند. مجلس خیلی قانون تصویب کرده که مهمترین قوانینی که مجلس تصویب کرده برنامه های سوم،چهارم و پنجم توسعه و اکنون برنامه ششم توسعه است که خدا به خیر کند به سرنوشت برنامه های قبلی دچار نشود.»


وی ادامه داد:« نمایندگان، آرزوهایشان را در غالب برنامه نیاورند.امروز 210 هزار میلیارد بودجه داریم اگر یک برنامه ای نوشتند که 500 هزار میلیاردتومان بودجه می خواست طبیعی است بخش عمده آن قابلیت اجرا ندارد.»
دکتر هاشمی افزود:«مدعی هستند از برنامه پنجم توسعه 30 درصد بیشتر اجرایی نشده است از جمله قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، واقعیت این است زمانی که می خواستند این قانون را تصویب کنند اگر اعتبارش را هم می دیدند که مشکلی نبود به نظر من پرستاران که اجرای این قانون را مطالبه می کنند بهتر است بروند سراغ مجلس و از مجلس بخواهند در بودجه سال 96 قطعا اعتبار لازم برای اجرای این قانون در نظر بگیرند. وزارت بهداشت هم آرزویش این است که وضعیت معیشتی همه اقشار از جمله گروه های مختلف پزشکی ارتقاء یابد ولی قانونی که پول ندارد معلوم است که قابل اجرا نیست هر وقت پول دادند با کمال میل اجرا می کنیم.»


در ادامه حضور وزیر بهداشت در نمایشگاه مطبوعات و در بازدیدی که وزیر بهداشت از غرفه سلامت نیوز داشت در پاسخ به اینکه چرا وزارت بهداشت در زمان اجرای طرح تحول سلامت که تعرفه های پزشکی را اصلاح کرد، اقدامی برای تعرفه های پرستاری که قانونی است نکرد؛گفت:« برای طرح تحول سلامت هیات وزیران تصمیم می گیرند بنابراین پول به پزشک ندادند بلکه پول به خدمت دادند. مردم قبلا از جیبشان زیرمیزی می دادند گفتند این را شما ندهید ما می دهیم .اگرپزشکان از شما زیرمیزی گرفتید ما با پزشکان زیرمیزی بگیر برخورد می کنیم آیا این کار بدی بوده است؟»


دکتر هاشمی ادامه داد:«دولت تشخیص می دهد این پول را چکار کند. اگر یک روزی مجلس و یا دولت اعتباری در نظر گرفتند برای اجرای تعرفه ها وظیفه وزارت بهداشت این است که آن را اجرایی کند در عین حال شما یک کشور را به من معرفی کنید که تعرفه های پرستاری در آن اجرا می شود.»


وی گفت:« دولت و مجلس در 8 سال پیش قانونی را تصویب کرده بودند که خودشان هم نمی دانستند چه چیزی را تصویب می کنند. لااقل باید به صورت پایلوت در دو یا سه بیمارستان اجرا می کردند تا ببیند بار مالی آن چقدر است و برای کل کشور چقدر هزینه خواهد داشت اگر آن را اجرا کنند مردم راضی خواهند بود یا خیر،آیا جامعه پرستاری با اجرای این قانون راضی خواهد بود یا خیر. اگر واقعا اجرای قانون تعرفه گذاری به نفع مردم بود طبعا برآورد مالی می شود و برای اجرای آن بودجه سالیانه می دهند اگر هم نه که هیچ.»


وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه «چرا می خواهند اصرار کنند دولت پول سلامت را  برای بهتر شدن وضع پزشکان هزینه کرده»گفت:« یک پزشک الان اگر در سراوان دو تا عمل جراحی کند با 500 عمل جراحی در تهران یک پول به او می دهند؟ چنین چیزی نیست. »


وی در پایان با بیان اینکه:«قبل از اجرای طرح تحول سلامت، یک پزشک برای عمل لوزه یا سزارین یا آپاندیسیت با تعرفه دولتی بین 30 تا 50 هزارتومان دریافتی داشت و بقیه اش را از مردم میگرفت.» افزود :« الان دولت به پزشکان هشدار داده حق گرفتن زیرمیزی ندارند اگر در بخش دولتی هستند تعرفه را که یک رقمی برایش اعتبار در نظر گرفته اند می دهد، آیا این کار بدی است؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha