معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال هاست که حقابه تالاب ها برداشت شده و آب رودخانه ها برای توسعه کشاورزی با کمترین بهره وری به مصرف رسیده است حال چگونه انتظار داریم که با یک دستور رودخانه ها پر آب و تالاب ها احیا شود.

سلامت نیوز: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سال هاست که حقابه تالاب ها برداشت شده و آب رودخانه ها برای توسعه کشاورزی با کمترین بهره وری به مصرف رسیده است حال چگونه انتظار داریم که با یک دستور رودخانه ها پر آب و تالاب ها احیا شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار، عصر پنجشنبه در نشست تشکل های زیست محیطی فارس با عنوان مشارکت در حفط و بهبود محیط زیست در شیراز بیان داشت: متاسفانه بسیاری از سدها که قبل از سال 92 در کشور مطالعه و اجرا شده است بدون ارزیابی زیست محیطی بوده است.

وی افزود: ارزیابی زیست محیطی در گذشته به یک تشریفات تبدیل شده بود و چندان جدی گرفته نمی شد در حالیکه اکنون کل طرح های کلان باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند و ما در مقابل بسیاری از فشارها و درخواست ها، با رویکردی کارشناسی مقاومت کرده ایم و اجازه احداث سدها، جاده ها، پالایشگاه ها و شهرک های صنعتی را بدون ارزیابی زیست محیطی نمی دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بسیاری از عرصه ها برای حفظ محیط زیست ما نیاز به قانون داریم و به صورت دستوری نمی توانیم به کشاورزان بگوییم که محصولی را تولید نکنند بلکه باید شیوه های کشت قانونمند شود تا به بهره وری بیشتر آب بیانجامد.

ابتکار، با تاکید بر اینکه، اشتباه سال های گذشته در عرصه محیط زیست نباید تکرار شود، گفت: تشکل های زیست محیطی یکی از اهرم های مهم در احیای تالاب ها هستند به گونه ای که تالاب کمجان در استان فارس و تالاب گندمان در چهار محال و بختیاری با همین حضور پر رنگ تشکل های زیست محیطی احیا شده اند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: در سه سال گذشته با درایت دولت تدبیر و امید و حضور تشکل ها، فعالیت هایی صورت گرفته که در هشت سال قبل از آن این فعالیت ها انجام نشده بود.

وی، گفت: اینکه تشکل های مردمی بدون لکنت زبان، حرف خود را می زنند، ثمره خردگرایی و ثمره حضور مردم در صحنه انتخابات سال 92 است و امیدواریم که همین حضور که ثمره انقلاب است در سال 96 هم تکرار شود.

ابتکار اضافه کرد: آزادی بیان، ثمره خون شهداست، مردم اجازه دارند ما را نقد کنند و در چارچوب قانون حرف های خود را بزنند، این دولت، دولت نقد و پاسخگویی است.

این مقام مسئول گفت: در حالی که در دوره ای به بهانه های امنیتی اجازه فعالیت به سازمان های مردم نهاد حتی در حوزه محیط زیست داده نمی شد، اکنون مشاهده می کنیم که این گونه سازمان ها در فضایی خردگرایانه مطالب خود را بیان می کنند.

ابتکار بیان کرد: دولت آقای روحانی، دولت محیط زیست است و اگر چه دولت اولویت های دیگری مثل تامین معیشت مردم و افزایش اشتغال را دارد لیکن حفظ محیط زیست را در اولویت نخست خود قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha