وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که مهم‌ترین استراتژی دولت تدبیر و امید مبارزه با فقر است، گفت: فقر زیر شعارهای بی‌محتوا محو نمی‌شود بلکه فقر را عقلانیت و سخت کوشی از بین می‌برد.

ربیعی: مبارزه با فقر، استراتژی مهم دولت تدبیر و امید است

سلامت نیوز:  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که مهم‌ترین استراتژی دولت تدبیر و امید مبارزه با فقر است، گفت: فقر زیر شعارهای بی‌محتوا محو نمی‌شود بلکه فقر را عقلانیت و سخت کوشی از بین می‌برد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا؛ علی ربیعی عصر پنج‌شنبه در گردهمایی تشکلات کارگری، بازنشستگان و مدیران کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در اداره کل تامین اجتماعی خوزستان برگزار شد اظهار کرد: از بین رفتن فقر در یک جامعه نیاز به درک و برنامه‌ریزی درست دارد و گرنه با دادن 750 میلیارد دلار و بی‌برنامگی و کار غیر کارشناسی فقر از بین نمی‌رود.


وی با تاکید بر این که جامعه‌ای که در آن صداها شنیده نشود محکوم است افزود: صدای افراد ضعیف جامعه همیشه کمتر به گوش می‌رسد چرا که صدای بلند و تریبون ندارند برای همین وظیفه داریم گوش‌هایمان را برای آن‌ها تیزتر کرده و به آن‌ها نزدیک‌تر کنیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: همیشه از قول ضعفا و فقرا عده‌ای حرف می‌زنند که می‌خواهند سو استفاده کنند برای همین ما وظیفه داریم شرایطی فراهم کنیم که صدای آن‌ها را بشنویم.


وی تصریح کرد: دولت روحانی دولتی است که می‌خواهد صدای ضعفا را بشنود و باید هم بشنود زیرا سیره ائمه ما همین بوده است و گرنه آن‌هایی که زور و تریبون دارند صدای‌شان در همه جا به گوش می‌رسد.


ربیعی با بیان این که خوزستان روز به روز در برابر سایر استان‌ها دچار نابرابری می‌شود توضیح داد : نابرابری و فقر در سایه عقلانیت برطرف می شود و ما برای این امر برنامه ریزی کرده‌ایم و خوشحالم که بگویم معمار سیاست مبارزه با فقر در دولت فردی از استان خوزستان است.

***رشد پنج درصدی اقتصاد در سال جاری قطعی است
وی با بیان این که یکی از مسایل مهم دولت برگرداندن قطار به ریل اصلی خودش است توضیح داد: ما امروز باید در جامعه آرامش ایجاد کنیم چرا که توسعه و پیشرفت در کنار آرامش جامعه ایجاد می‌شود و دولت به دنبال جامعه‌ای آرام به دور از ‌تنش برای مردم است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بعضی اوقات افرادی انتقاد می‌کنند که چرا دولت حرف نمی‌زند و حمله نمی‌کند که باید گفت دولت جایی برای حمله کردن نیست و می‌خواهیم در فضایی آرام کار کنیم.


وی رشد اقتصادی پنج درصدی در سال جاری را قطعی دانست و گفت: تلاش کردیم تورم را پایین بیاوریم، نرخ ارز را ثابت نگاه داریم، اقتصاد را قابل پیش‌بینی کنیم و نرخ کارمزد را کاهش دهیم و این‌ها علایم خوبی است چرا که روزی بخشنامه کردند که کار مزد تک رقمی شود ولی بدتر و جهشی شد اما دولت ما از این‌ مسایل عبور کرده است.


ربیعی گفت: اهواز نمایندگانی را به مجلس فرستاد که پاک، سخت کوش، سالم و باسواد هستند که این امر موجب توسعه آن خواهد شد چراکه هرجا که اجماع نظری از نخبگان ایجاد شود تحول یک شهر اتفاق خواهد افتاد و هر جا که کانون‌های نخبگان و همگرا شکل گرفته است رشد و توسعه به دنبال خود داشته است.


وی اضافه کرد: در استان خوزستان زمانی 85 درصد کارگران غیر رسمی بودند که از هیچ بیمه‌ای برخوردار نبودند اما اکنون از بیمه درمان برخوردارند و تعداد بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل در حال درس خواندن هستند و نیز برای افراد دارای سوء تغذیه یک وعده غذای گرم تعبیه کرده‌ایم.

***در هردقیقه پنج نفر وارد بازار کار می‌شوند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در زمینه اشتغال‌زایی 2.5 درصد نرخ مشارکت بالا رفته گفت: در هر دقیقه با فرض در نظر گرفتن هشت ساعت کار و 25 روز کاری پنج نفر وارد بازار کار می‌شوند.


وی با تاکید بر این که شاخص وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال دفترچه بیمه است اظهار کرد: 700 هزار شغل ایجاد کردیم اما این میزان حس نمی‌شود چراکه با جامعه فارغ التحصیلان برخورد داشتیم که اگر همین میزان اشتغال در سال‌های قبل ایجاد شده بود به خوبی دیده می‌شد.


ربیعی ادامه داد: در استان خوزستان در بخش کشاورزی با طرح 550 هزار هکتاری، تثبیت شغل خواهیم داشت و شغل جدید نیز در زمینه کشاورزی ایجاد می‌شود.


وی گفت: در بخش پالایشگاه هر 120 میلیون ریال سرمایه گذاری یک شغل ایجاد می‌کند و در پتروشیمی هر 30 میلیون ریال موجب ایجاد یک شغل می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برنامه اشتغال فراگیر ضد فقر را دنبال می‌کیم تصریح کرد: به دنبال افزایش ظرفیت اشتغال هستیم و نیاز به کار مشترک و اجماع بزرگ داریم.


ربیعی با تاکید بر این که باید برای حل مسایل در کنار هم باشیم توضیح داد: دولت تدبیر و امید دولتی کم صداست اما در کنار مردم قرار دارد.
وی افزود: تشکل‌های کارگری در ابتدای دولت تدبیر و امید 51 درصد افزایش یافته‌اند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ضرورت شعار تسهیل‌گری و غیرمداخله گری در تشکل‌ها گفت: بیش از 200 هزار میلیارد ریال در تشکل خیر جمعی مشارکت شده که فقط اندکی از آن از سوی نهادهای دولتی بوده است.


وی با بیان این که تلاش شده کانون‌های مرتبط با قانون کار در مجامع استانی دخالت بیشتری داشته باشند گفت: امروز در هیات امنا تامین اجتماعی هم نماینده کانون کارفرمایی حضور دارد.

***افزایش حقوق‌های حداقل در سال جاری
ربیعی با بیان این که سال گذشته 20 درصد به حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و 12 درصد نیز در صندوق کشوری اضافه شده است بیان کرد: امسال در قانون خدمات مدیریت کشوری پیش‌بینی می‌کنیم که حداقل‌ها را افزایش دهیم.


وی گفت: این اتفاق در دستور کار دولت است چراکه در صندوق اجتماعی در سال نخست 25 درصد افزایش، در سال دوم 17 درصد افزایش و در سال سوم 14 درصد افزایش را با متوسط تورم حدود 13 درصد داشته‌ایم.


وی یکی از سیاست‌های رفاهی خود را پیشی دادن مزد به تورم دانست و بیان کرد: در بخش حقوق کارگری نیز سال نخست 25 درصد افزایش (با مسکن و خوار و بار 31درصد)، سال دوم 17 درصد افزایش و سال سوم 14 درصد افزایش یافته است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که دولت هیچ بودجه را به بیمه تکمیلی نداده است و سه سال پیش بودجه بیمه تکمیلی قطع شد اظهار کرد: بودجه بیمه تکمیلی را از محل صرفه جویی شرکت‌ها تامین کردیم که بالغ بر 800 میلیارد تومان است و بیمه تکمیلی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز مشارکتی است.


وی در ادامه با اشاره به حمایت از صادرات توضیح داد: مسایل صادرات در استان خوزستان را دنبال می‌کنیم و نگاه دولت به بخش تعاونی‌ مرز نشینان باید حمایت‌گرایانه باشد.

***فرق دولت رانتی و دولت تولیدی
ربیعی بیان کرد: من هم وزیر تولید و کارآفرینان و هم وزیر کارگران و بیکاران هستم لذا باید شرایطی ایجاد کنیم که بیکاران سرکار بروند و کارفرمایان هم زمین نخورند.


وی با بیان این که عده‌ای با زد و بندهای مالی بدنامی ایجاد کردند افزود: فرق دولت تولیدی با دولت رانتی این است که دولت رانتی با پول، پول آفرید که از نظر ما کارآفرین نیستند بلکه مفت‌خورانی هستند که بدنامی ایجاد کردند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در دولت تدبیر و امید معتقدیم هر کسی پیچی را از سرمایه‌اش به زمین اضافه کند قابل احترام است و کسی که سقفی را می‌سازد تا عده ای زیر آن کار کنند باید محترم شمرده شوند.


وی با اشاره به صنایعی که تعطیل شده‌اند یا رو به تعطیلی هستند گفت: برای این صنایع با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت می‌کنم.

***جلوگیری از ریزش 200 هزار نیروی کار در دولت تدبیر و امید
ربیعی با تاکید بر این که در سال 94 دولت تدبیر و امید از ریزش بیش از 200 هزار نیرو جلوگیری به عمل آورد گفت: 16 هزار و 500 میلیارد تومانی که تصویب شد بخشی از آن برای تثبیت نیروی شاغل در سرمایه موجود است.


وی با اشاره به لایحه تغییر قانون کار اظهار کرد: این لایحه را ما به مجلس نفرستادیم بلکه در دولت قبل به مجلس فرستاده شده است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع درمان تامین اجتماعی گفت: دولت به هیچ عنوان ادغام سازمان‌ درمان را در هیچ سازمانی در لایحه برنامه ششم به مجلس نفرستاده است به همین دلیل کارگران نگران نباشند.


وی با بیان این که از تجمیع منابع دولتی حمایت می‌شود گفت: نمایندگان در برنامه ششم توسعه باید کاری کنند که منابع پایدار به سمت بیمه‌ها بیاید.


ربیعی با بیان این که بحث درمان تامین اجتماعی در استان خوزستان خوب بوده است ادامه داد: سعی کردیم بیمارستان‌هایی که تامین اجتمایی ایجاد می‌کند از نوع میلاد باشد که تاکنون چهار بیمارستان میلاد تاسیس کرده ایم و یک بیمارستان در استان خوزستان در دست ساخت داریم.


وی اضافه کرد: در بیمارستان‌های بعضی استان‌ها طی سه سال گذشته به اندازه 30 سال تخت اضافه کردیم و استراتژی ما در تامین اجتماعی رفتن به سمت مناطق حاشیه‌نشین است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha