در یك تحقیق جدید تاكید شد كه برای افزایش میزان اثربخشی داروهای آنتی بیوتیک و دیگر تركیبات ضد میکروبی، حتما مقدار دوز این داروها باید متناسب با وزن بیمار تنظیم شده و تجویز شود.

دو پژوهشگر اصلی این تحقیق به نام‌های «ماتیو فالاگاس» از انستیتو علوم بیوپزشکی آلفا در آتن و پروفسور دانشکده پزشکی دانشگاه توفت و «دوروس کاراگورگوپولوس» متخصص انستیتو علوم بیوپزشکی آلفا در این باره تاكید كردند كه برای بیشتر تركیبات ضد میکروبی پرمصرف، تجویز دوز دارو در افراد بالغ مطابق با اندازه بدن محاسبه نمی‌شود.

به گفته محققان؛ برای نمونه توده استخوانی بدن یک بیمار مرد مبتلا به ذات‌الریه اکتسابی با وزن 90 کیلوگرم و قد یك متر و نود، دو برابر یک بیمار زن با وزن 56 کیلوگرم و قد یك متر و 50 سانتی‌متر است، حتی با وجود آن که شاخص توده بدن هر دو بیمار یكسان بوده و هر دو در محدوده وزنی سالم باشند.

با وجود این بر اساس دستورالعمل‌های درمانی فعلی، هر دو بیمار دوز یکسانی از آنتی بیوتیک‌ها را مصرف می کنند.

پایگاه اینترنتی داكگاید در این باره افزود: نویسندگان این پژوهش خاطرنشان می‌كنند که تنظیم دوز تركیبات ضد میکروبی و آنتی بیوتیك‌ها در افراد بالغ متناسب با خصوصیات فیزیکی هر بیمار در رسیدن به حداکثر اثربخشی و ایمنی درمان ضد میکروبی بسیار حائز اهمیت است.

بعلاوه به نظر می رسد كه امروزه با توجه به افزایش تعداد بیمارانی که عوامل خطرساز مختلفی برای ابتلا به عفونت دارند یا مکانیسم‌های ایمونولوژی مختلف آنها برای پاسخ گویی به عفونت، توجه به این نكته بیش از همیشه اهمیت پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha