متخصصان می‌گویند: ترکیبات روانگردان مشتق از شاه‌دانه (کانابیس) نظیر حشیش و ماریجوانا با کاهش انرژی اعصاب، موجب فراموشی و ضعف حافظه می‌شوند.

خطر روانگردان‌های مشتق از شاهدانه برای حافظه

سلامت نیوز:متخصصان می‌گویند: ترکیبات روانگردان مشتق از شاه‌دانه (کانابیس) نظیر حشیش و ماریجوانا با کاهش انرژی اعصاب، موجب فراموشی و ضعف حافظه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این متخصصان در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که کانابینوئیدهای طبیعی و مصنوعی با فعال‌سازی گیرنده‌هایی در میتوکندریِ سلول‌های عصبی در بروز فراموشی تاثیر دارند.

در مطالعات قبلی نیز مشخص شده بود که مشتقات کانابیس می تواند مانع از ارتباطات بین انتقال‌دهنده‌های عصبی (نوروترَنسمیترها) در مغز شود.

متخصصان اسپانیایی در این مطالعه ضعف حافظه توام با مصرف این روانگردان‌ها را با میتوکندریِ داخل سلول‌های عصبی یا همان نورون‌ها مرتبط دانستند. میتوکندری‌ها اجزا سلولی هستند که وظیفه تامین انرژی سلول را برعهده دارند.

بنابر گزارش یونایتدپرس، به گفته متخصصان آسیب و عملکرد ناقصِ این بخش حیاتی از سلول می‌تواند پیامدهای جدی و مخربی برای مغز داشته باشد که یکی از پیامدهای آن اختلال حافظه و فراموشی است.

جزئیات این مطالعه در نشریه نیچر منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha