جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 197846

دانشمندان در جریان مطالعه ای متوجه شده اند که از برجستگی های موجود بر روی تخمک زنان نابارور می توان برای تولید جنین استفاده کرد؛ این موفقیت احتمال باردار شدن زنان نابارور را دو برابر می کند.

افزایش احتمال باروری با یک روش جدید

سلامت نیوز: دانشمندان در جریان مطالعه ای متوجه شده اند که از برجستگی های موجود بر روی تخمک زنان نابارور می توان برای تولید جنین استفاده کرد؛ این موفقیت احتمال باردار شدن زنان نابارور را دو برابر می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بیشتر تخمک های انسان حاوی برجستگی هایی به نام جسم های قطبی هستند؛ جسم های قطبی گره های کوچکی از ماده ژنتیکی هستند که در زمان تقسیم یک سلول بر جای می مانند.


به گزارش روزنامه تلگراف،این برجستگی ها اغلب در طول زمان از بین می روند، اما اکنون دانشمندان متوجه شده اند می توان ماده تخمک فرد اهدا کننده - که بدون هسته است- را برای ایجاد تخمکی که بتواند توسط یک اسپرم بارور شده و به جنین تبدیل شود، منتقل کرد.
این بدان معنی است که شمار جنین های تولیدی از طریق لقاح خارجی رحمی (IVF ) را می توان در زنانی که تنها تعداد کمی تخمک دارند، دو برابر و یا حتی سه برابر کرد.


دانشمندان دانشگاه بهداشت و علوم اورگان و موسسه مطالعات بیولوژیکی  سالک می گویند: از آنجایی که شمار تخمک ها با افزایش سن زنان کاهش می یابد، این فناوری به ویژه برای زنان مسن حائز اهمیت است.


دکتر شوخرات میتالیپو نویسنده ارشد این مقاله و مدیر مرکز سلول جنین و ژن درمانی OHSU گفت: می دانیم که باروری با افزایش سن زنان کاهش می یابد و این یک روش بالقوه برای دو برابر کردن شمار تخمک هایی است که می توانیم در یک جلسه لقاح آزمایشگاهی دریافت کنیم.


پوی افزود: این روش علاوه بر کمک به باروری زنان مسن، می تواند فرصت دیگری برای کمک به زنانی باشد که مشخص شده دارای جهش هایی در میتوکندری خود هستند؛ میتوکندری نیروگاه های کوچکی هستند که تقریبا داخل تمامی سلول های بدن وجود دارند.


جهش ها در میتوکندری می تواند به انواع بیماری های ناتوان کننده در کودکان مانند دیستروفی عضلانی منجر شود.
محققان افزودند: این روش جدید فرصت های خانواده ها را برای بچه دار شدن از طریق لقاح خارج رحمی به حداکثر می رساند و خطر جهش های ژنتیکی را نیز برطرف می کند.


با این حال این روش می تواند بحث برانگیز باشد زیرا نیاز دارد که مادر دوم تخمک را اهدا کند که به این معنی است که نوزاد حامل دی.ان.ای سه نفر خواهد بود.
این تحقیق در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha