این روزها اعداد و ارقامی که درخصوص آلودگی‌های شهر تهران به ثبت می‌رسد، در کنار همه موضوعات مختلف گویای یک واقعیت نیز شده‌اند؛ آنکه منطقه ۹، بی‌شک قطب پایتخت از نظر مجموع آلاینده‌های هوا و صوت است.

مهرآباد، آلاینده و کم کار در مقایسه با فرودگاه‌های خارجی

سلامت نیوز: این روزها اعداد و ارقامی که درخصوص آلودگی‌های شهر تهران به ثبت می‌رسد، در کنار همه موضوعات مختلف گویای یک واقعیت نیز شده‌اند؛ آنکه منطقه ۹، بی‌شک قطب پایتخت از نظر مجموع آلاینده‌های هوا و صوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، آنطور كه روز گذشته این منطقه از نظر میزان آلایندگی ذرات كمتر از 10میكرون در صدر و از نظر میزان آلاینده‌های منواكسیدكربن و اكسیدهای نیتروژن در رده دوم جدول شاخص‌های آلودگی هوای مناطق تهران قرار گرفت. این در حالی است كه آمار نشان می‌دهد، منطقه 9پر سر و صداترین منطقه تهران هم به‌حساب می‌آید. حال سؤال این است كه چه عاملی باعث چنین اتفاقی می‌شود؟ مطالعات شركت كنترل كیفیت هوای تهران پاسخ این سؤال را به استقرار فرودگاه مهرآباد در این منطقه ارتباط می‌دهد. طبق این مطالعات، بهره‌گیری از ناوگان فرسوده هوایی، دیزل ژنراتورها، اتوبوس‌ها و همچنین تاكسی‌های مربوط به فرودگاه كه بعضا فاقد كاتالیست هستند آلودگی‌های هوای این بخش از شهر را به‌گونه قابل‌توجهی تشدید می‌كنند. از سوی دیگر، تردد هواپیماها طی شبانه‌روز نیز با افزایش آلودگی صوتی همراه است.

    وضعیت ناسالم است

طبق گزارش شركت كنترل كیفیت هوای تهران، به‌طور میانگین روزانه حدود 450تا 500هزار كیلوگرم CO2 (گاز گلخانه‌ای دی‌اكسیدكربن)، 1500كیلوگرم CO (منواكسید كربن)، 190تا 200كیلوگرم HC (هیدروكربن‌ها) و 1700تا 1800كیلوگرم NOX (اكسیدهای نیتروژن) در فرودگاه مهرآباد منتشر می‌شود. بدین‌ترتیب ماهانه این فرودگاه حدود 100تن آلاینده شامل CO، NOX و HC به هوای محدوده خود تزریق می‌كند. این میزان آلایندگی در حالی منتشر می‌شود كه مقایسه‌ فرودگاه‌مهرآباد با فرودگاه‌های همتراز خود در چند شهری اروپایی نشان می‌دهد، هزینه‌های آن نسبت به فایده‌ای كه دارد، مجموعا به صرفه نیست. به‌طور مثال فرودگاه هیترو در لندن با 1200پرواز روزانه، نسبت به فرودگاه مهرآباد یك‌سوم آلایندگی از نظر منواكسیدكربن دارد. این درصورتی است كه به‌طور میانگین 290سورت پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود. بنابراین آلودگی هوای محله‌هایی همچون مهرآباد جنوبی، استادمعین، دكتر هوشیار، دستغیب، امامزاده عبدالله، سرآسیاب مهرآباد و شمشیری طی روزهای سرد سال خیلی زودتر از بسیاری محله‌های دیگر تهران، در وضعیت ناسالم قرار می‌گیرند. این محله‌ها دیروز هم با شاخص 127میزان منواكسیدكربن، 108میزان دی‌اكسید نیتروژن و 124میزان ذرات كوچك‌تر از 10میكرون در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشتند.

    بازنگری در برنامه آلودگی صوتی

آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد نیز باعث شده تا عنوان پرسر و صداترین منطقه تهران به منطقه 9تعلق بگیرد. طبق آمار ساعت‌های اوج پروازی در این فرودگاه معمولاً 8تا 9صبح و 21تا 22شب است. البته اگرچه قرار بوده كه پروازهای شبانه این فرودگاه (به جز پروازهای امدادی و اضطراری) بین ساعات 23:55تا 5:15روز بعد متوقف شود اما عملا به‌خاطر تأخیر 48درصدی پروازها چنین مسئله‌ای به‌طور كامل محقق نشده و صدای تردد هواپیماها روی اعصاب ساكنان محله‌های اطراف و حتی مراكز درمانی مثل نظام‌مافی،‌شهید ملكی و بیمارستان شهید كاظمی است. شاید شما هم چندی پیش تصویری كه از پنل كنداكتور ساعات پروازهای یك‌ترمینال مهرآباد در شبكه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شد را دیده باشید كه تأخیر چند ساعته تنها یك‌شركت به نمایش گذاشته شده بود. این تصویر نشان می‌داد 3پرواز ساعت 8شب به بعد این شركت با تأخیر بسیار مواجه شده‌اند. به این ترتیب پروازهای خروجی آن از مهرآباد به ساعت پس از نیمه شب منتقل شده بودند؛ تا جایی كه حتی پریدن یك‌هواپیما با تأخیر بیش از 6ساعته به 5صبح موكول شده بود. به هرترتیب همچنان آلودگی صوتی این فرودگاه بسیار بالا و دوبرابر حد مجاز است. به همین‌خاطر اقبال شاكری، رئیس كمیته عمران شورای شهر تهران از بازنگری برنامه عملیاتی كاهش آلودگی صوتی این محدوده خبر می‌دهد؛ برنامه‌ای كه آبان‌ماه سال گذشته در جلسه شورا به تصویب رسید و اكنون پیشنهادهای جدیدی رو به رو شده است.

مقایسه میزان آلاینده‌های تولیدی روزانه در 4 فرودگاه هیترو، گتویك، بریستول انگلیس و مهرآباد


رنگ آجری: مهرآباد با 290 پرواز روزانه

رنگ نارنجی: هیترو با 1200 پرواز روزانه

رنگ آبی: گتویك با 660 پرواز روزانه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha