تقریبا یک هفته از سخنان انتقاد آمیز دادستان کل کشور از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست می‌گذرد. حرف‌هایی منتقدانه در خصوص کوه‌خواری و زمین‌خواری‌ها در شمال تهران که مستقیما معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست را نشانه گرفت. حرف‌هایی که شهربانو امانی، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست را وادار به پاسخ گویی کرد.

منتقدان سازمان محیط زیست عمق فاجعه را نمی‌دانند

سلامت نیوز:تقریبا یک هفته از سخنان انتقاد آمیز دادستان کل کشور از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست می‌گذرد. حرف‌هایی منتقدانه در خصوص کوه‌خواری و زمین‌خواری‌ها در شمال تهران که مستقیما معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست را نشانه گرفت. حرف‌هایی که شهربانو امانی، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست را وادار به پاسخ گویی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار،«با تمام احترامی که برای ابتکار و همکارانش قائل هستم عرض می کنم که سازمان محیط زیست در انجام وظیفه خودش موفق نبوده است» اینها صحبت‌های انتقادی و جنجالی حجت الاسلام محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور در «همایش سیاست‌های کلی محیط زیست؛ اجرا و نظارت» است. او محیط زیست را مسئول حراست، مراقبت و دفاع از حقوق عامه خوانده و گفته است: تجاوزات به جنگل‌ها و اراضی که سرمایه ملت است از جمله مواردی است که در کشور ما اتفاق افتاده است.

او در ادامه صحبتش به زمین‌خواری، کوه‌خواری و جنگل‌خواری‌های شمال و اطراف تهران اشاره کرده و گفته است: طی بازدیدی که از اطراف تهران، شمال تهران، لواسانات و دماوند داشته ام بروید ببینید که چه خبر است؟ به چه قیمت برای تفریح یک روزه طبیعت را باید تخریب کنند؟ بعضی پروژه‌ها مصداق روشن زمین خواری و کوه‌خواری است.

کنار دریا و در سواحل دریا بروید ببینید چه اتفاقی می افتد دستگاه‌های دولتی و افراد ثروتمند با هم مسابقه گذاشته‌اند در مناطق خوش آب و هوای مشهد بروید ببینید چه تجاوزاتی به انفاق عمومی و حقوق مردم انجام گرفته است هم ما مسئولین و هم محیط زیست در همایشی که در مشهد برگزار شد مسئله صیانت از حقوق عمومی و حفاظت از محیط زیست به طور جدی در حال پیگیری است قوه قضائیه در این خصوص جدی است منتهی اگر بین قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی و محیط زیست این تعامل و همکاری باشد ما موفق هستیم ولی اگر محیط زیست فعالیت کند ولی قوه قضائیه و دستگاه های مربوطه همکاری‌ای نداشته باشند موفق نخواهد بود.


محیط زیست به تنهایی نمی تواند کاری به پیش ببرد
شهربانو امانی در پاسخ به صحبت های دادستان کل کشور در رابطه با عملکرد سازمان محیط زیست به «ابتکار» گفت: یکشنبه گذشته چنین صحبت‌هایی را شنیدیم که متاسفانه اگر منتقدان به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش گردش کاری این سازمان را مطالعه کرده بودند و به خاطر داشتند که محیط زیست مثل سایر بخش‌ها با چه وضعیتی به دولت یازدهم تحویل داده شد، این صحبت‌ها را نمی کردند.

او با بیان اینکه حوزه محیط زیست عمدا یا سهوا در دولت‌ پیشین نا دیده گرفته شده بود، گفت: سازمان محیط زیست در چهارچوب وظایفش که اجرای اصل 50 قانون اساسی است، با تمامی توان سعی در بهبود محیط زیست کشور دارند اما همان طور که رهبری گفتند محیط زیست برای این دولت و آن دولت نیست. محیط زیست به تنهایی نمی تواند کاری به پیش ببرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بیان کرد: سد گتوند را با مکان یابی نادرست احداث کردند و باید خودشان پاسخگو باشند. اصولا محیط زیست زودتر از همه باید پروژه هایی که قرار است احداث شود را ارزیابی کند و هم زودتر از همه زنگ های محیط زیستی را به صدا در آورد.


منتقدان عمق فاجعه را نمی‌دانند
او بیان کرد: به نظر من برخی از منتقدان در واقع انتظارات متعددی برای بهبود محیط زیست دارند اما عمق فاجعه را نمی دانند. اگر رانت خواری نهادینه شده در کشور، رشوه و سوء استفاده از جایگاه سیاسی و مدیریتی کشور را در عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست لحاظ کنند، این حرف‌ها را نمی‌زدند.

امانی با اشاره به عملکرد امروز سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به مدیریت‌های قبلی بیان کرد: اگر وضعیت موجود و عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست را در مقایسه با سال 92 یعنی زمانی که معصومه ابتکار ریاست سازمان را بر عهده گرفت بسنجند، آنهایی که منصفانه نقد می کنند خواهند دید که سازمان محیط زیست علمکرد قابل دفاعی داشته است.


او به اقدامات بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: امروز ایران برای رسیدن به 17 هدفی که برای توسعه پایدار مشخص شده است به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل تلاش می‌کند و برای اهدافی چون حذف دی اکسید کربن در کنوانسیون ها و مجامع بین المللی حضور دارد.


حساسیت محیط زیستی رسانه‌ها نشانه تلاش در بدنه سازمان است
این مقام مسئول با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست و تاکید رئیس جمهور مبنی محیط زیستی بودن دولت یازدهم گفت: حساسیتی که نسبت به محیط زیست امروزه در رسانه ها به وجود آمده و آنها به جد مسئولانه و مطالبه گرایانه مشکلات محیط زیست را پیگیری می‌کنند در واقع نشان از تلاش هایی دارد که در بدنه محیط زیست انجام شده است.


خوشبختانه رئیس سازمان محیط زیست توانسته است اینها را به سر منزل مقصود برساند.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: امروز می بینیم هر تفاهم‌نامه‌ای که امضا می‌شود یا هر هیات خارجی که به ایران می آید حداقل یکی از بندهای مورد تفاهم را در رابطه با محیط زیست تنظیم و امضا می کنند و نسبت به اصلاح و بهبود وضعیت محیط زیست ایران تعهداتی
می‌دهند.


او با بیان اینکه توسعه بدون توجه به شاخص های محیط زیست امکان پذیر نیست، گفت: همه صدای آب و نبود اکسیژن را شنیدند اما باید بدانند که شاخص‌های تخریب خاک و جنگل در کشور کمتر از آنها نیست. امیدواریم با عزم و اراده و حساسیت کنشگران اجتماعی، سمن‌ها و مردم، به خصوص زنان و دختران جوان شاخص های محیط زیستی بهبود سریع‌تری داشته باشد.


امانی با بیان اینکه هر شهروند ایرانی باید یک کنشگر محیط زیستی باشد، گفت: باید نهضت حساس سازی و آموزش در بخش های محیط زیست با همت خود مردم به وجود آید. مخصوصا زنان و دختران جوان می توانند در تسریع امور و اصلاح آنها کمک بسیاری انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha