شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 197916

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حین بازدید از غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات، با اعلام اینکه مقدمات طرح تنفس جنگل فراهم شده است، گفت: این طرح امسال از استان گیلان آغاز می‌شود و سپس سایر رویشگاه‌های جنگلی شمال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

طرح تنفس جنگل از گیلان آغاز می‌شود

سلامت نیوز: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور حین بازدید از غرفه همشهری در نمایشگاه مطبوعات، با اعلام اینکه مقدمات طرح تنفس جنگل فراهم شده است، گفت: این طرح امسال از استان گیلان آغاز می‌شود و سپس سایر رویشگاه‌های جنگلی شمال تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

به گزارش سللامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین،مهندس خداكرم جلالی، اعتبار لازم برای اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال كشور را 300میلیارد تومان و زمان اجرای آن را 5سال اعلام كرد و گفت: اگر این اعتبار به‌موقع تأمین شود، سازمان جنگل‌ها و مراتع می‌تواند به جای 5سال، ظرف 2تا 3سال، طرح تنفس جنگل را در كل عرصه یك میلیون هكتاری كه هم‌اكنون تحت پوشش طرح‌های بهره‌برداری قرار دارد، عملیاتی كند و بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال را به صفر برساند. به گفته وی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پذیرفته است اعتبار مورد نظر را در بودجه سال 96لحاظ كند. (طرح تنفس جنگل یكی از مطالبات جدی كارشناسان و صاحب‌نظران منابع طبیعی و محیط‌زیست بود كه با ابلاغیه اخیر وزیر جهاد كشاورزی لازم‌الاجرا شد.)

معاون وزیر جهادكشاورزی با تأكید بر عزم جدی سازمان جنگل‌ها برای اجرای طرح تنفس خاطرنشان كرد: از آنجایی كه حفاظت بخشی از جنگل در قالب طرح‌های جنگلداری دیده شده است با اجرای طرح تنفس، این مناطق نباید رها شود تا زمینه برای سوءاستفاده از جنگل فراهم نشود و این نیازمند اعتبار است. جلالی با اعلام اینكه با روی كار آمدن دولت یازدهم، میزان برداشت چوب از جنگل‌های شمال 34درصد كاهش یافته است، افزود: طی دودهه گذشته سالانه نزدیك به 2میلیون مترمكعب چوب در قالب طرح‌های بهره‌برداری از یك میلیون هكتاری كه تحت پوشش این طرح‌ها قرار داشت، برداشت می‌شد اما هم‌اكنون میزان برداشت چوب از جنگل به 500هزار مترمكعب كاهش یافته است.

جلالی در توضیح این مطلب گفت: روش بهره‌برداری از جنگل در دولت یازدهم تغییر كرد و براساس ماده 6برنامه پایش و بهره‌برداری از جنگل‌ها، هم‌اكنون برداشت از جنگل‌های شمال منوط به درختان افتاده، پوسیده و شكسته توأم با عملیات پرورشی صورت می‌گیرد.

    حذف عوامل تهدیدكننده جنگل

وی با اعلام اینكه نیمی از 2میلیون هكتار عرصه‌های جنگلی شمال تحت پوشش طرح‌های جنگلداری قرار دارد، تصریح كرد: با اجرای طرح تنفس، تمامی عرصه‌های جنگلی شمال تحت پوشش طرح‌های مدیریت پایدار جنگل قرار می‌گیرد و بهره‌برداری منطبق با حفاظت پایدار و براساس شاخص‌هایی كه در برنامه دولت مشخص شده اجرایی می‌شود. آنطور كه جلالی می‌گوید: با اجرای طرح تنفس، عوامل ناپایداری جنگل از جمله عملیات عمرانی، معدنكاری، ساخت وساز و دخل و تصرف غیرمسئولانه در جنگل كه ذیل 16محور تعریف شده و برای جنگل مزاحمت ایجاد می‌كند، حذف خواهد شد و خسارت به جنگل به صفر می‌رسد.

جلالی سیاست سازمان جنگل‌ها را همزمان با اجرای طرح تنفس جنگل، بهره‌برداری چند منظوره از جنگل عنوان كرد و گفت: در طول دوره استراحت جنگل، بهره‌برداری منهای چوب عملی می‌شود و گردشگری، جنگل‌درمانی، پرورش ماهی و پرنده، قارچ و گل و بهره‌برداری از گیاهان صنعتی و دارویی موجود در جنگل جایگزین بهره‌برداری از چوب می‌شود. بنا بر اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع با ابلاغیه وزیر جهاد كشاورزی و قطعی شدن طرح تنفس جنگل از این پس، قرارداد جدیدی با بهره‌برداران منعقد نخواهد شد و 40طرح از 110طرح بهره‌برداری طی سال‌جاری متوقف و بقیه طرح‌ها حداكثر ظرف 5سال متوقف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha