بحران‌های پیش‌روی صندوق‌های بازنشستگی، تداوم شیوه کنونی پرداخت حقوق برای کسانی که در هفت سال آتی بازنشسته می‌شوند را با مشکل روبرو می‌کند.

بازنشستگی بحران آینده کشور/ورشکستگی در کمین صندوق‌های بازنشستگی

سلامت نیوز:بحران‌های پیش‌روی صندوق‌های بازنشستگی، تداوم شیوه کنونی پرداخت حقوق برای کسانی که در هفت سال آتی بازنشسته می‌شوند را با مشکل روبرو می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین،در صورت تداوم روند کنونی بازنشستگی در ایران، شمار کسانی که تا هفت سال آینده مشمول دریافت حقوق و مستمری بازنشستگی می شوند، به 7 میلیون و 135 هزار نفر خواهد رسید که تامین هزینه های این تعداد از افراد بدون تردید بحرانی پیش روی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی قرار خواهد داد. این بدان معنی است که هم راستای بحران بیکاری در ایران، بحران تامین آینده شاغلان می تواند خطری جدی برای اقتصاد و اجتماع ایران تلقی شود.

بالاترین رقم مستمری بگیران در این دوره زمانی از آن تامین اجتماعی خواهد بود. صندوق تامین اجتماعی در حال حاضر به 2 میلیون و 386 هزار نفر حقوق پرداخت می‌کند اما در این سال شمار مستمری بگیران این صندوق به 3 میلیون و 863 هزار نفر خواهد رسید.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است در صورت تداوم روند کنونی ، در هفت سال آینده سهم هزینه های مربوط به پرداخت حقوق و مستمری به بازنشستگان از حدود 17 درصد بودجه جاری به 52 درصد می رسد .

با فرض ثابت ماندن سهم هزینه های شاغلان و پرسنل بدنه دولت ، پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان 98 درصد از بودجه جاری را می بلعد.
بررسی ها نشان می دهد اتخاذ تصمیمات عمدتا یک جانبه ، برای کاهش سن بازنشستگی و در رابطه با حقوق و مستمری مشتركین نظام های بازنشستگی در بخش های کشوری ، لشگری و کارگران سبب شده است منابع مالی صندوق های مذکور به طور جدی در معرض تهدید شده و در معرض خطر ورشکستگی قرار گیرد .

همچنین طرز تلقی نامناسب از مفهوم بازنشستگی به سبب تغییر مکرر قوانین و مقررات مربوطه و ورشکستگی صندوق های بازنشستگی و عدم استقبال کارکنان دولت از طرح های خروج زودرس به دلیل اشتغال مجدد از چالش های فراروی نظام های خروج از خدمت کارکنان دولت است .
در هفت سال آینده پیش بینی می شود دولت 2 میلیون و 106 هزار بازنشسته حقوق بگیر را در بدنه خود جای دهد.در حال حاضر تعداد بازنشستگان کشوری یک میلیون و 247 هزار نفر هستند.همچنین شمار حقوق بگیران از صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح از 658 هزار نفر در شرایط کنونی به 846 هزار نفر خواهد رسید .

پیش‌تر کارشناسان هشدار داده اند که بحران صندوق های بازنشستگی در 5 سال آتی از بحران های اساسی پیش روی کشور است و لازم است تدابیری در قالب برنامه ششم توسعه در این زمینه اندیشیده شود .

بررسی‌ها نشان می دهد به ازای هر 5 شاغل در ایران یک بازنشسته وجود داردکه نسبت چندان مناسبی از منظر کارشناسان تلقی نمی شود.در صورت حل بحران بیکاری و افزایش نیروی کار این نسبت می تواند بهبود یابد .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha