مادری که از نظر فکری و روحی، سلامت، شاداب، قدرتمند و علاقمند باشد، می تواند با فرزندش ارتباط مناسبی داشته باشد.

دکتر منصور بهرامی متخصص کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از سخنرانان سی و یکمین سمینار انجمن کودکان ایران با اشاره به اینکه تغذیه و بدغذایی کودکان یکی از مشکلات عمده ای است که باعث ایجاد نگرانی در مادران می شود؛ گفت: در صورتی که مادر از نظر روان شناسی کودکش را به درستی شناسایی کند و مطابق خواسته های وی عمل کند، در برقراری ارتباط مناسب با فرزندش بدون شک موفق خواهد شد.

بهرامی تاکید كرد: برای برقراری ارتباط مناسب بین مادر و کودک بایستی مادر از نظر فکری و روحی، سلامت، شاداب، قدرتمند و علاقمند باشد و آثاری مانند افسردگی را از وجود خود دور کند تا با ایجاد محیطی سالم، امن و توام با آرامش در منزل بتواند سلامت روانی کودک را با در نظر گرفتن جنبه های روانی، استقلال و شخصیت کودک تامین کند.

وی خاطر نشان کرد: یک مادر سالم با بنیه خوب حتی با یک کودک بداخلاق و بدقلق می تواند ارتباط مناسبی را برقرار کند.

بهرامی در ادامه خاطرنشان كرد: عصبانیت و نگرانی مادر هنگام بدغذایی کودک، داد و فریاد زدن مادر یا تهدید کودک، هیچ یک کارساز نیست، این کار نه تنها هیچ مشکلی را برطرف نمی کند بلکه باعث ایجاد مقاومت در کودک و بدتر شدن مشکل بدغذایی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه برخی مادران به اشتباه تصور می کنند در صورتی که تمام وقت آسایش و خواب خود را تعطیل کرده و فقط به كودك برسند، مشكل برطرف می‌شود، گفت: این روش کار بیهوده ای است. باید توجه داشت مادر سالم با روحیه خوب و قوی که خواب کافی هم داشته باشد، می تواند سرویس دهی مناسبی به کودک داشته باشد ولی مادر خسته و کم حوصله که خواب و خوراک و آسایش کافی ندارد، نمی تواند ارتباط مناسبی را با کودک برقرار کند.

دکتر بهرامی در خاتمه گفت: در شش ماه اول زندگی کودک (پس از تولد) مادر و کودک یک وجود هستند، هر چه مادر سرحال تر و قوی تر باشد، به كودك بهتر رسیدگی می کند در واقع سلامتی و خوبی مادر و کودک به طور مستقیم با هم در ارتباط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha