دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به عوارض اختلالات شناختی، گفت: افراد مبتلا به آلزایمر نباید در بالین رها شوند.

افراد مبتلا به آلزایمر نباید در بالین رها شوند/توجه به سالمندان

سلامت نیوز:دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به عوارض اختلالات شناختی، گفت: افراد مبتلا به آلزایمر نباید در بالین رها شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر محمد قدیری وصفی در آستانه برگزاری پنجمین کنگره علوم اعصاب ایران، اظهارداشت: رشته علوم اعصاب علم نسبتا نوپایی در ایران است و  چند دانشگاه  مادر کشور توانسته اند دکترای علوم اعصاب را راه اندازی کنند.

وی با بیان این مطلب که اختلالات پزشکی و روانپزشکی را می توان با علوم اعصاب مرتبط دانست، افزود: تمام اختلالاتی که در کلینیک های روانپزشکی مورد بررسی قرار می گیرد، مربوط به علوم اعصاب است و بخشی از اختلالات بعد از جراحی های مغز و اعصاب نیز در حوزه رشته علوم اعصاب قرار می گیرد.

دبیر علمی بخش بالینی پنجمین کنگره علوم اعصاب ایران، ادامه داد: یکی از مهم ترین دلایل نیاز به متخصص علوم اعصاب در بالین، اختلالات اکتسابی است. بطوریکه این اختلالات می تواند ناشی از ضربه به سر، آلزایمر، اختلالات حافظه و تمامی اختلالات ناشی از یک بیماری مرتبط با مغز و روان  باشد که اختلالات شناختی را هم با خودش می تواند همراه  آورد.

این روانپزشک با تاکید بر اینکه اختلالات عصب شناختی باعث می شود که فرد توانایی بازگشت به کار نداشته باشد، تصریح کرد: در این قبیل موارد، متخصصین علوم اعصاب باید مداخله کنند. یکی از حلقه های مفقوده در مداخلات بالینی این حوزه نقش متخصص علوم اعصاب در ارزیابی، درمان و بازتوانی است.

قدیری با عنوان این مطلب که افراد مبتلا به آلزایمر نباید در بالین رها شوند، افزود: با توجه به اینکه هرم سنی در کشورمان به طرف سالمندی می رود، نیازمند مداخلات پیشگیری از آلزایمر در افراد سالمند هستیم.

وی با اشاره به ضرورت مداخلات دارویی و غیر دارویی در مواجهه با اختلالات روانپزشکی، گفت: متاسفانه مداخلات غیردارویی به عنوان حلقه مفقوده در نظام سلامت کشور تلقی می شود که از آن محروم هستیم.

قدیری به معرفی مرکز مغز و شناخت در تهران برای ارائه خدمات اعصاب و روان به مردم اشاره کرد و افزود: این مجموعه تنها مرکز دانشگاهی با طیف گسترده ای از خدمات است که در کشور وجود دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: در مرکز مغز و شناخت تهران، تمامی خدمات به صورت متمرکز به بیماران ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه آلزایمر، مصرف مواد مخدر، اسکیزوفرنی، اوتیسم، بیش فعالی و...، تغییرات بسیار زیادی در نوع زندگی افراد ایجاد می کنند، افزود: ما علاوه بر کلینیک های درمانی که برای این قبیل رفتارها نیاز داریم، می بایست مداخلات عصب شناختی را نیز داشته باشیم تا از عوارض این قبیل بیماری ها جلوگیری کنیم.

پنجمین کنگره علوم اعصاب ایران از ۱۷ تا ۱۹ آذر ۹۵ در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار می شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha