در روزهایی که ساخت‌وساز در پایتخت دوره رکود را طی می‌کند، باز هم نمی‌توان بر عبور روزانه بیش از ۵هزار کامیون شهر تهران چشم بست که خاک و نخاله ساختمانی را به مراکز آبعلی و آرادکوه منتقل می‌کنند.

شهروندان تهرانی، پیشتاز تولید پسماند ساختمانی در جهان

سلامت نیوز: در روزهایی که ساخت‌وساز در پایتخت دوره رکود را طی می‌کند، باز هم نمی‌توان بر عبور روزانه بیش از ۵هزار کامیون شهر تهران چشم بست که خاک و نخاله ساختمانی را به مراکز آبعلی و آرادکوه منتقل می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری آنلاین نوشت: ساخت و ساز در پایتخت نسبت به 5سال گذشته، 60درصد كاهش یافته است. این رقمی است كه معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران اعلام كرده‌است. اما باز هم با ركود در عرصه ساخت و ساز، تولید پسماند ساختمانی در این شهر بزرگ روزانه بالغ بر 50هزار تن است. این رقم یعنی 7برابر تولید زباله‌های خانگی.

در همین روزها نخستین كارخانه استحصال خاك و نخاله شهر تهران در دست احداث است و مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران نیز از احداث دومین كارخانه استحصال خاك و نخاله پایتخت در روزهای آینده خبر می‌دهد.حسین جعفری همچنین می‌گوید كه به‌زودی شهر تهران را برای استحصال بیش از 120هزار تن خاك و نخاله ساختمانی آماده می‌كنیم تا كمترین میزان زباله ساختمانی دفن شود و آسیب كمتری به محیط‌زیست وارد‌ شود.

    استحصال 6هزار و 600تن خاك و نخاله پایتخت

دومین كارخانه استحصال خاك و نخاله پایتخت با ظرفیت 3هزار و 300تن به‌زودی احداث خواهد شد. مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران در این‌باره گفت كه براساس اصل 44قانون اساسی و تأكید شهردار محترم و شورای اسلامی شهر تهران برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در موضوعات مربوط به پسماند كار احداث كارخانه‌های استحصال خاك و نخاله پایتخت در دست اجراست.

حسین جعفری با اشاره به احداث نخستین كارخانه استحصال خاك و نخاله پایتخت افزود: نخستین كارخانه استحصال خاك و نخاله شهر تهران كه 100نفر به‌صورت مستقیم و 300نفر به‌صورت غیرمستقیم را مشغول به‌كار خواهد كرد هم‌اكنون مراحل احداث را طی می‌كند. این كارخانه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با استفاده از آخرین تكنولوژی و فناوری جهانی و خصوصا توجه به وضعیت آب و هوایی ایران و كمبود آبی كه در كشور با آن روبه‌رو هستیم، با فناوری اقلیم نیمه‌خشك طراحی شده و در دست احداث است.

به گفته وی هم‌اكنون طراحی كارخانه تمام‌شده است و اقدامات لازم برای دریافت مجوزهای قانونی از كارگروه پسماند استان و سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر سازمان‌های مرتبط در حال اجراست. بعد از آن نیز دستگاه‌ها باید وارد ایران شده و در محل كارخانه مستقر شوند.

به گفته جعفری، كارخانه اول ظرفیت استحصال 3300تن در روز را دارد و كارخانه دوم نیز با همین شرایط به‌زودی كلنگ‌زنی شده و كار احداث آن آغاز خواهد شد.آنگونه كه وی گفته است سرمایه‌گذاری دومین كارخانه استحصال خاك و نخاله از سوی بخش خصوصی داخلی انجام خواهد شد و نزدیك به 100میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و ظرفیت استحصال 3300تن خاك و نخاله را خواهد داشت. این كارخانه نخستین كارخانه تمام اتوماتیك استحصال خاك و نخاله خواهد بود كه در مجموعه آبعلی تهران احداث خواهد شد.

    ظرفیت 120هزارتنی برای پایتخت

ظرفیت تولید پسماند‌های ساختمان در پایتخت بیش از 120هزار تن در روز است. این ظرفیت با توجه به جمعیت و روزهای ركود در ساخت‌وساز رقمی عجیب نیست. در واقع شهر تهران در این روزها كه ساخت‌وساز بیش از 60درصد كاهش یافته است، روزانه بالغ بر 50هزار تن خاك و نخاله ساختمانی تولید می‌كند. از این‌رو طبیعی است كه مدیریت شهری تهران برای استحصال 120هزار تن خاك و نخاله ساختمانی خود را آماده كند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران با اشاره به ظرفیت‌سازی‌ استحصال 120هزار تنی در شهر تهران گفت: پس از بهره‌برداری از 2 كارخانه استحصال خاك و نخاله، بلافاصله احداث یك كارخانه 12هزار تنی در دستور كار قرار دارد كه با اعلان یك فراخوان كار احداث آن‌را آغاز خواهیم كرد و تا سقف 120هزار تن استحصال خاك و نخاله در پایتخت ظرفیت‌سازی‌ صورت خواهد گرفت. حسین جعفری با اشاره به اینكه عمده تلاش مدیریت شهری توجه به محیط‌زیست و كاهش آلایندگی در سطح شهر تهران است افزود: با توجه به همكاری و مساعدت سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست امیدواریم بتوانیم زمینه‌های اجرایی مناسبی را فراهم آوریم به‌گونه‌ای كه كل ظرفیت خاك و نخاله تهران را به چرخه تولید بازگردانیم و كمترین دفن را در محیط‌زیست داشته باشیم تا آسیب كمتری به محیط‌زیست وارد كنیم.

با راه‌اندازی این كارخانه بیش از یك میلیون پسماند تولیدی خاك و نخاله در سال مدیریت می‌شود، اما تأكید بر كاهش هزینه‌های زیست‌محیطی ناشی از تولید این پسماند نیز مورد نظر بوده است. به گفته جعفری عملیات ساخت كارخانه بازیافت خاك و نخاله پایتخت با ظرفیت 3هزار و 300تن نخاله ساختمانی آغاز شده‌است و در فاز اول كه 12‌ماه طول خواهد كشید ما قادر خواهیم بود سالانه نزدیك به 600هزارتن خاك و نخاله استحصال كنیم و 200هزار تن سیمان سبك نیز به‌دست آوریم كه این اتفاق علاوه بر اینكه هزینه به شهر تحمیل نمی‌كند، می‌تواند درآمدهای خوبی برای شهر ایجاد كند.

    2 آمار و یك حیرت

هر تهرانی به‌طور متوسط در هر روز 900گرم زباله شهری تولید می‌كند. این رقم بسیار شگفت‌آور است. هر شهروند اروپایی براساس گزارش‌های بانك جهانی به‌طور متوسط روزانه بین 350تا 500گرم زباله شهری تولید می‌كند. وضعیت در تولید متوسط پسماند ساختمانی در شهر تهران نیز رقمی حیرت‌آور است. در شهر تهران به‌طور متوسط هر شهروند روزانه 5.5كیلوگرم خاك و نخاله تولید می‌كند، اما هر شهروند اروپایی به‌طور متوسط روزانه كمتر از 2كیلو و هر شهروند آمریكایی نیز روزانه 1.21كیلوگرم خاك و نخاله ساختمانی تولید می‌كند. متأسفانه در میزان تولید پسماند چه در بخش پسماند شهری و چه پسماند ساختمانی، تهرانی‌ها پیشتاز بسیاری از شهرهای جهان هستند. بر همین اساس مدیریت شهری تهران با استفاده از سرمایه‌گذاری گسترده و استفاده از تازه‌ترین فناوری‌های جهانی، در تلاش هستند تا میزان كمتری از منابع را هدر دهند و بیشترین بازچرخانی در منابع به‌وجود‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha