آگهی روی دیوار است،اما خنجر می شود می رود در قلب،روی سینه سنگینی می کند و در نهایت اشک می شود از چشم بیرون می آید….انگار هیچ کار دیگری از دست آدم بر نمی آید جز گریه و آه و افسوس،چه می توان کرد در مقابل پدر و مادری که شیره جان خودشان را به فروش می گذارند؟در مقابل مادری که حاضر است نطفه ای که 9 ماه در وجودش جان گرفته را آگهی روی دیوار کند و با تعیین قیمتی به فروش بگذاردش،در مقابل پدری که نتیجه 9 ماه انتظار خود را با دسته‌ای پول تعویض می‌کند….

تبعات زیانبار کودک فروشی در جامعه ایران

سلامت نیوز: آگهی روی دیوار است،اما خنجر می شود می رود در قلب،روی سینه سنگینی می کند و در نهایت اشک می شود از چشم بیرون می آید….انگار هیچ کار دیگری از دست آدم بر نمی آید جز گریه و آه و افسوس،چه می توان کرد در مقابل پدر و مادری که شیره جان خودشان را به فروش می گذارند؟در مقابل مادری که حاضر است نطفه ای که 9 ماه  در وجودش جان گرفته را آگهی روی دیوار کند و با تعیین قیمتی به فروش بگذاردش،در مقابل پدری که نتیجه 9 ماه انتظار خود را با دسته‌ای پول تعویض می‌کند….

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی،فروش نوزاد و کودک قتل نیست که رد خون داشته باشد و به طناب دار منجر شود،دزدی و غارت نیست که اثر انگشت بر جای بگذارد و با میله های زندان حبس شود،این فرآیند آنقدر در سکوت انجام می شود که شاید کم تر کسی از آن خبر داشته باشد و با اینکه مسئولان مختلف در دوره های مختلف درمورد آن هشدار داده اند،میزان خرید و فروش این فرشته های بی گناه نه تنها کم نشده بلکه به گفته حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آمار خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور طی شش ماه گذشته افزایش داشته است.

این افزایش آمار حاکی از آن است که رسیدگی وزارت کشور هم که اواسط تابستان ایرج صیادی دبیر ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت کشور از آن خبر داده بود به نتیجه نرسیده است.

به گفته صیادی  “موضوع فروش کودکان در شورای اجتماعی این وزارتخانه مطرح شده و در حال رسیدگی است. در حال حاضر موضوع رسیدگی به مساله فروش نوزادان به ستاد آسیب های اجتماعی وزارت بهداشت سپرده شده تا موضوع را پیگیری کند.”

فرآیند فرزند خواندگی از طریق قانونی طولانی است

در این میان اکثر صاحب‌نظران فقر را عامل اصلی فروش کودک به صورت غیرقانونی میدانند و عقیده دارند برای رفع این معضل ابتدا باید فقر را کنترل کرد.

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی برای افزایش فروش نوزاد و کودک از راه غیر قانونی دلایل مختلفی ذکر می کند و مهم ترین آن را افزایش فقر،افزایش تعداد خانواده های ناباروری که خواستار فرزند هستند و کاهش تعداد کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در شیرخوارگاه ها می داند.

به اعتقاد وی،یکی از تبعات  ناباروری زوجین تمایل آن ها به داشتن فرزند است و چنانچه قصد زوجین برای داشتن فرزند جدی باشد باید از طریق قانونی اقدام کنند.قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست نیز سال 1392 ابلاغ شد و در آن همه مراحل حمایت و تحت پوشش قرار دادن کودکان بی سرپرست و بد سرپرست ذکر شده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی به شفقنا می گوید: از سوی دیگر در حال حاضر به دلیل افزایش اطلاعات در حوزه بهداشتی و راه های جلوگیری از بارداری، تعداد نوزادانی که خارج از چارچوب خانواده متولد می شوند کاهش یافته است. کاهش تعداد کودکانی که شرایط  تحت پوشش قرار گرفتن را دارند و افزایش نیاز جامعه، منجر به طولانی تر شدن زمان درخواست و تحویل گرفتن کودک از راه قانونی می شود.

چلک به مساله فقر اشاره کرده و تاکید می‌کند از طرف دیگر برخی از خانواده ها به دلایل مختلف که عمده آن‌ فقر است، اقدام به فروش نوزاد یا کودک خود می کنند و خانواده هایی که خواستار داشتن فرزند هستند، هستند به دلیل طولانی بودن زمان قانونی راه میانبر غیرقانونی را برای بچه دار شدن انتخاب می کنند.

تبعات فرزند فروشی در جامعه

وی درمورد تبعات نوزاد یا کودک فروشی در جامعه توضیح می‌دهد: این مساله می تواند در کوتاه مدت و بلند مدت تبعاتی برای کشور داشته باشد.این موضوع دور زدن قانون است و گسترش آن فرهنگ غلط برای فرار از قانون را در جامعه ترویج می‌دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در ادامه می‌گوید از آنجایی که کودکانی که از طریق غیرقانونی به فروش می‌رسند مدرک و هویت ندارند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.برای مثال هنگامی که کودک می خواهد به مدرسه برود برگه هویتی ندارد. ممکن است بی هویت بودن کودک باعث شود در آینده از خانواده ای که در آن بزرگ شده جدا شود و که این از نظر عاطفی برای افراد مشکل است و باعث بروز آسیب در جامعه خواهد شد.

چلک اعتقاد دارد راه مقابله با فروش غیرقانونی کودک آسان نیست و اظهار می‌کند: هنگامی که قانون نحوه تحت پوشش گرفتن کودکی را مشخص کرده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha