خیابان بهشت را که تا انتها بروید، می‌بینید افرادی که با سر‌ بسته و مجروح وارد کوچه‌ای می‌شوند، برخی از آنان با ماموران نیروی انتظامی هستند و بعضی تنها. اینجا پزشکی‌قانونی است؛ جایی که گواهی فوت و برگه معاینه صادر می‌کنند.

سمفونی مردگان

سلامت نیوز: خیابان بهشت را که تا انتها بروید، می‌بینید افرادی که با سر‌ بسته و مجروح وارد کوچه‌ای می‌شوند، برخی از آنان با ماموران نیروی انتظامی هستند و بعضی تنها. اینجا پزشکی‌قانونی است؛ جایی که گواهی فوت و برگه معاینه صادر می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه می نویسد: پرونده ستایش دختر افغانی که با حواشی زیادی همراه شده بود یکی از پرونده‌های منوط به نظر پزشکی‌قانونی است؛ پرونده‌ای که در آن زمان سر‌و‌صدای زیادی به پا کرد. همان زمان وقتی از پزشکی‌قانونی سوال کردند نتیجه کار کارشناسی پزشکان به کجا رسیده اعلام کردند که جواب‌ها به قوه قضائیه ارسال شده است ولی اجازه اعلام نتیجه آن داده نشده است.


یا زمانی که مهرداد اولادی، بازیکن فوتبال ایست قلبی کرد و جنازه‌اش به پزشکی‌قانونی فرستاده شد تا دلیل فوتش مشخص شود همه چشم‌ها به پزشکی‌قانونی دوخته شده بود. اصلی‌ترین هدف پزشکی‌قانونی تشخیص علت مرگ افراد مختلف است.

 غرق‌شدگی تهرانی‌ها

13نفر از تهرانی‌ها به دلیل غرق‌شدگی جان خود را از دست داده‌اند. این افراد در آب‌های اطراف تهران مانند سد لتیان و جاجرود جان باخته‌اند. این آمار نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش یافته است. البته بیشترین غرق‌شدگی مربوط به مردادماه است که در این ماه چهار مرد تهرانی غرق شده‌اند.

کاهش مرگ‌ومیر جاده‌ای
تصادفات جاده‌ای باعث شده ایران رکورددار مرگ‌ومیر تصادفات باشد. تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا می‌گوید: «این براساس در 6ماهه نخست امسال آمار فوت بر اثر تصادفات جاده‌ای 3درصد کاهش داشته است. اما با این وجود ایران هنوز هم در این حوزه رتبه‌ اول دنیا را دارد.»
او ادامه داد: «متاسفانه 26 درصد جان‌باختگان تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران است، اگرچه پلیس با موتورسیکلت‌سوارانی که تخلف انجام می‌دهند برخورد می‌کند، هنوز هم این قشر بیشتر می‌میرند.»
مهری می‌گوید: «امسال 200 نفر کمتر در تصادفات ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده این است که 200 پرونده کمتر در پزشکی قانونی تشکیل شده است و 200 خانواده عزادار نشده‌اند.»
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تصادفات برون و بیرون شهری با رعایت نکات ایمنی کاهش پیدا می‌کند، می‌افزاید: «به راحتی می‌توانیم با رعایت قوانین ایمنی به کاهش مرگ‌ومیر جاده‌ای کمک کنیم. با بستن کمربند ایمنی، حرکت با سرعت مطمئنه، سبقت نگرفتن و... می توانیم در کاهش تلفات و مصدومان جاده‌ای کمک بسزایی کنیم. همچنین آمار مصدومان امسال 2/7 درصد افزایش داشته است.»
به گفته او، بیشترین آمار تلفات تصادفات در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و فارس اتفاق افتاده است. متاسفانه 50 درصد فوتی‌ها سرصحنه تصادف رخ داده و  50درصد علت فوت ضربه به سر بوده است.

وظیفه پزشکی قانونی
پزشکی‌قانونی تشکیل شده است تا به پلیس و دادگاه در حل پرونده‌های قضایی، جنایی یا پزشکی کمک کند. کشف دلیل علت مرگ افراد، شرایط مرگ، دلیل آن و... ازجمله وظایف پزشکی‌قانونی است. در پزشکی‌قانونی تمرکز اصلی روی معاینه اجساد است. این معاینات شامل بازبینی سابقه پزشکی قربانی، معاینات خارجی و اسکن بدن و درنهایت معاینات داخلی و کالبد‌شکافی است تا دلیل مرگ با جزئیات کامل و دقیق مشخص شود. طی این پروژه، پزشک و آسیب‌شناس قانونی به همکاری متخصصانی مانند سم‌شناسان، هیستوپاتولوژیست‌ها، میکروبیولوژیست‌ها و همچنین متخصصان ژنتیک نیازمند خواهند بود یا به‌منظور افزایش توانایی در انجام تحقیقاتش این دانش‌ها را فراخواهد گرفت. البته کالبدشکافی هم می‌تواند در جمع‌آوری مدارک و شواهدی کمک کند. برای مثال کشف مدارکی که می‌توانند منجر به شناسایی مظنون یا متهم شوند یا مدارکی که به تعیین هویت متوفی کمک خواهند کرد. همچنین نوشتن گزارش‌های رسمی در دادگاه‌ها و شهادت دادن پرونده‌های مختلف از دیگر وظایف پزشکی‌قانونی است.

 اولین پزشکی‌قانونی
اولین نمونه معاینه پزشکی قانونی در سال 44 پیش از میلاد مسیح بلافاصله پس از قتل جولیوس سزار توسط دوستانش و همکارانش انجام شد. پزشکی که در آن زمان این وظیفه را به عهده داشت 23 زخم را روی بدن وی تشخیص داد که تنها یکی از آنها مرگبار بود، زیرا ظاهرا سناتورهای رومی تبحر چندانی در استفاده از خنجر و چاقو نداشتند و این احتمال وجود دارد که بروتوس که یک نظامی شناخته‌شده بود ضربه مهلکی را وارد کرده باشد.

 آمارها چه می‌گویند

استان‌های خراسان‌رضوی با 21 هزار و 380 و اصفهان با 19 هزار و 312 نفر بیشترین و استان‌های ایلام با هزار و 604، خراسان‌جنوبی با هزار و 683 و بوشهر با هزار و 967 نفر در سال گذشته کمترین آمار مراجعان نزاع را داشته‌اند.

هر ساعت 60 پرونده نزاع در پزشکی‌قانونی کشور ثبت می‌شود.

 روزانه برابر با هزار 440 پرونده و هر ماه 43هزار و 200پرونده نزاع در کشور ثبت می‌شود.

بر اساس آمارهای پزشکی‌قانونی کشور سال گذشته ماهانه 1600پرونده نزاع در این سازمان ثبت شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha