روستاییان، كشاورزان و عشایر، قشری هستند كه در تعاریف كلاسیك كارگر نمی‌گنجند، به همین دلیل نیز طرح‌های حمایت اجتماعی كه عموما برای كارگران تعریف می‌شود، معمولا شامل حال این قشر نمی‌شود.

بلعیده شدن دسترنج 10ساله صندوق بیمه روستاییان

سلامت نیوز: روستاییان، كشاورزان و عشایر، قشری هستند كه در تعاریف كلاسیك كارگر نمی‌گنجند، به همین دلیل نیز طرح‌های حمایت اجتماعی كه عموما برای كارگران تعریف می‌شود، معمولا شامل حال این قشر نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه تعادل نوشت: به‌طور معمول روستاییان و عشایر عضو صندوق‌های بیمه بازنشستگی و درمانی نیستند. هرچند برخی كشاورزان در ایران تحت پوشش بیمه خویش‌فرمای سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، اما اكثریت آنها زیر پوشش هیچ‌گونه چتر حمایتی قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل از سال 1384، صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در ایران تاسیس شده تا بتواند این قشر را نیز تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی قرار دهد. از آن‌جا كه هنوز هیچ‌كدام از مشتركین این سازمان بیمه‌یی واجد شرایط دریافت مستمری بازنشستگی نیستند، این سازمان هزینه بسیار اندكی دارد كه در كنار درآمدهای بالا، فرصت خوبی برای ذخیره اندوخته و سرمایه‌گذاری فراهم كرده است. اما به تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده كه در صورت تایید در شورای نگهبان، می‌تواند تمام اندوخته 10 ساله این صندوق را ظرف یك سال ببلعد. بر اساس طرح بازنشستگی پیش از موعد، 100هزار نفر از روستاییان تحت پوشش بیمه روستاییان، از سال آتی، یعنی 5سال پیش از موعد مقرر، شروع به دریافت مستمری بازنشستگی می‌كنند. این مساله باعث شده تا مسوولان سازمان، از دولت بخواهند كه در صورت اجرای این طرح، منابع شفاف و كافی برای اجرای آن را نیز پیش‌بینی كند تا بیمه روستاییان به سرنوشت سازمان تامین اجتماعی دچار نشود.

در آخرین اظهارنظر، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر در این باره گفت: «چندی پیش طرح بازنشستگی پیش از موعد 100هزار نفر از روستاییان، كشاورزان و عشایر در یك برنامه پنج ساله مطرح شد كه در صورت تایید شورای نگهبان و ابلاغیه دولت اجرایی می‌شود.»

به گزارش ایرنا، محمدرضا رستمی ادامه داد: «اعتبار این طرح 5هزار میلیارد تومان است كه از محل اصل قانون 44 و یارانه‌ها تامین می‌شود. در سال اول اجرای این طرح 32هزار نفر بازنشسته خواهند شد و در برنامه پنج ساله تعداد آن به 100هزار نفر خواهد رسید.» به گفته رستمی، روستاییان و عشایر دارای 70سال سن و پرداخت 10سال حق بیمه مشمول این طرح می‌شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستاییان و عشایر تصریح كرد: «صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان و روستاییان از سال 1384 شروع به كار كرد و اكنون دارای یك میلیون و 500هزار خانوار عضو و 32هزار خانوار مستمری بگیر است در حالی كه جمعیت مشمول كل كشور 6میلیون خانوار برآورد شده است.»

وی این صندوق را یكی از صندوق‌های چهارگانه (تامین اجتماعی، بازنشستگی كشوری، صندوق فولاد و صندوق بیمه اجتماعی كشاورزان، روستایی و عشایر) زیرمجموعه وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعی عنوان كرد و ادامه داد: «رویكرد صندوق ارائه خدمات بیمه اجتماعی بلندمدت سه قشر كشاورز، روستایی و عشایر در بخش‌های مستمری بازنشستگی، ازكارافتادگی و فوت است.»

وی با بیان اینكه صندوق مذكور اعتبارات خود را از ردیف بودجه دولتی، 5درصد حق عضویت متقاضیان و تجمیع سود سرمایه‌گذاری‌ها تامین می‌كند، اظهار كرد: حق بیمه صندوق شامل 15درصد درآمد سالانه روستاییان، كشاورزان و عشایر است كه 5درصد آن توسط متقاضیان و 10درصد توسط دولت پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی تصریح كرد: اكنون 6هزار میلیارد و 500میلیون تومان ذخیره صندوق است كه شامل سه بخش سرمایه‌گذاری در املاك، سهام و سپرده بانكی می‌شود.

رستمی ادامه داد: از مجموع 32هزار پرونده، 2هزار و 500پرونده از كارافتادگی و مابقی پرونده فوتی است كه حق بیمه آنان بستگی به سطح بیمه پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha