الان بازار انتقادات به طرح تحول سلامت چنان داغ است ( یا به قول معروف داغش کرده اند! ) که انگار نه انگار که این طرح هم محاسنی داشته است، تجهیزات مدرنی برای بیمارستان ها خریداری شده، خیلی از بدهکاری ها درهمان سال های اول صاف شد، و رضایت نسبی همه برقرار بود....حال نمی دانم که چه شده است که همه، کارشناس و منتقد این طرح شده اند ؟!

آیا طرح تحول سلامت، هیچ محاسنی ندارد؟

سلامت نیوز_*حاجیکلایی: الان بازار انتقادات به طرح تحول سلامت چنان داغ است ( یا به قول معروف داغش کرده اند! ) که انگار نه انگار که این طرح هم محاسنی داشته است، تجهیزات مدرنی برای بیمارستان ها خریداری شده، خیلی از بدهکاری ها درهمان سال های اول صاف شد، و رضایت نسبی همه برقرار بود....حال نمی دانم که چه شده است که همه، کارشناس و منتقد این طرح شده اند ؟!


به گزارش سلامت نیوز، اینکه کسی به مانند رییس کمیسیون بهداشت، دکتر نوبخت می آید و در مورد برخی اصلاحات این طرح سخن می راند، امری است کاملا بدیهی و البته  صحبتی است کارشناسی شده، چون ایشان خود این طرح را پایه ریزی نمودند و مانند یک نهال بزرگش کرده اند، شاخ و برگ های اضافی آنرا هرس کرده اند و به بار نشانده اند.


ولی ما الان می بینیم که حتی یک دانشجوی رشته غیر مرتبط و یا فلان مسئول در سازمانی به خاطر تسویه حساب های سیاسی ، می آید و این طرح را با جراحی اقتصادی آقای احمدی نژاد مقایسه می کند و یا حتی متولیان این طرح را خائن می نامد.


طرح اقتصادی رییس جمهور پیشین چه ارتباط ملموسی می تواند با طرح تحول سلامت داشته باشد ؟ و به قول شاعر که می فرماید : میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است.

سوال دیگر این است که چرا در همان اوان اجرای این طرح صدای برخی مسئولان معترض امروزی از چند دیسیبل هم فراتر نرفت؟! و مهم تر اینکه چرا برای رسیدن به اهداف و منویات گاهاً سیاسی خود، همه چیز را اینگونه زیر سوال می بریم ؟ آیا به عواقب اخروی و حتی تاثیرات دنیوی اینگونه اظهار نظرهای غیر واقعی و غیر کارشناسی فکر کرده ایم ؟!


مشکل سو مدیریت و شتابزدگی ، شاید دو ضعف اصلی این طرح بوده اند، ولی آیا وزیر بهداشت و دیگر دست اندرکاران سلامت کشور، فرصت طلب و خائن هستند ؟!چطور می توان وجدان خود را به یکباره کنار گذاشت و همه چیز را از دوربین نخوت و دشمنی دید؟آیا نیاز به همفکری و همکاری بیشتر برای حل این مشکل نیست؟آیا مردمی که با بسیاری از  مشکلات و مشقت های اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، مستحق چنین رفتارهایی از مسئولان هستند؟

وزیر بهداشت خواستار نظارت و در دست گرفتن گردش مالی بخشی از بیمه است تا بتوانند نظارت بیشتری بر روند دخل و خرج وزرات خانه خودشان داشته باشند، حال بسیاری به عمد و یا نادانسته این موضوع را پیراهن عثمان کرده اند و به جان حوزه سلامت و متولیان آن افتاده اند.حال سوال ما از این دوستان این است که آیا خود حاضرند حتی برای یک ماه هم که شده مسئولیت وزارت خانه ای را بر عهده بگیرند که حکم چاقوی بدون تیزی دارد و گردش مالی آن در دست دیگر سازمان ها و یا وزارت خانه هاست؟!.


توجه به این نکته ضروری است که این وزرات خانه از حساسیت بالایی در سطوح مختلف جامعه برخوردار است و علت آن هم این است که هر تصمیمی که در آنجا گرفته می شود ، مستقیم و یا غیر مستقیم با بهداشت، سلامت و جان مردم سر و کار دارد و به قول پروفسور برومند، پدر نفرولژی ایران که در جایی اظهار داشتند که اگر یک قاضی حکمی اشتباه دهد می تواند آنرا پس بگیرد ولی اشتباه یک پزشک، تقریباً جبران ناپذیر است.


شاید شایسته تر آن باشد که کمی منصفانه تر  و با گذشت و فداکاری بیشتر به این موضوع مهم و حیاتی بنگریم  و بدانیم که هر تصمیمی که در سطح کلان گرفته می شود به مانند خونی است در رگ های حیاتی سلامت کشور و کاری نکنیم که این قلب تپنده وزارتخانه خدایی ناکرده روزی از کارکرد طبیعی خود خارج شده و نیازمند باطری شود.


عدل و انصاف و دوستی باید
ورنه خزانه تهی بود شاید
 
* کارشناس رسانه و مشاور رییس کمیسیون بهداشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Vahid ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    بسیار عالی بود کاملا موافقم متاسفانه بیشتر مسئولین ما خودشون رو در تمام امور کارشناس میدونن در مورد این قضیه هم بجای فرصت و اصلاح نقاط ضعف ، هی چوب لای چرخ میزارن بابا حداقل هرچی باشه این طرح به نفع مردم که هست چقدر خودخواهی اخه