صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) با هشدار به افزایش آلودگی هوا در پایتخت هند اعلام کرد آلودگی بی سابقه هوا در دهلی زنگ خطری برای جهان است.

یونیسف: آلودگی هوا در "هند" زنگ خطری برای جهان است

سلامت نیوز:صندوق کودکان ملل متحد(یونیسف) با هشدار به افزایش آلودگی هوا در پایتخت هند اعلام کرد آلودگی بی سابقه هوا در دهلی زنگ خطری برای جهان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، یونیسف روز شنبه با صدور بیانیه ای با اشاره به عبور آلودگی هوا از مرزها هشدار داده است که اگر اقدام جدی و جامعی برای کاهش آلودگی هوا صورت نگیرد، این آلودگی به نقاط دیگر جهان نیز گسترش می یابد.

درادامه این بیانیه آمده است سالانه حدود 600 هزار کودک زیر پنج سال به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد به مرگ سالانه یک میلیون کودک براثر ذات الریه اشاره و اضافه کرد علت مرگ حدود نیمی ازاین افراد مرتبط با آلودگی هوا است .

درادامه این مطلب آمده است در یک سال گذشته آلودگی هوا درشهرهایی مانند لندن ،پکن ،مکزیک ،لس انجلس و مانیل نیز افزایش یافته است .

یونیسف درادامه این بیانیه اضافه کرده است بر اساس داده های جدید بیش از 300 میلیون کودک در سراسر جهان در مناطقی با آلودگی شدید هوا زندگی می کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است دولت ها باید محافظت از کودکان در برابر آلودگی هوا را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

میزان آلایندگی هوای دهلی نو پایتخت هند به عنوان آلوده ترین شهر جهان در هفته گذشته به 60 برابر حد مجاز تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی رسید.

مقامات دهلی با ابراز نگرانی از انتشار گسترده گازهای سمی و مضر مانند دی اکسید گوگرد، دی اکسید کربن و مونواکسید کربن در هوا اعلام کردند این گازها می تواند تاثیر بسیار خطرناکی بر ریه دانش آموزان بگذارد و باعث بیماری های تنفسی شود.

کارشناسان کنترل کیفیت هوا ،مهمترین دلیل افزایش شدید و بی سابقه آلودگی هوای پایتخت هند در روزهای اخیر که منجر به تعطیلی سه روزه مدارس شد، را آتش زدن زمین های کشاورزی در ایالت های همجوار دهلی مانند پنجاب و هاریانا دانستند.

پزشکان می گویند ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در هوا از طریق جریان خون وارد قلب می شود و باعث بروز بیماری های قلبی ،حمله های قلبی و فشار خون می شود.
 
به گفته مقامات بهداشتی هند، آلودگی هوا باعث آسیب دائمی به ریه ها و مرگ 1.3 میلیون نفر در سال دراین کشور می شود.

هند کشوری است که به دلیل توسعه صنعتی از سوخت های دیزلی به مقدار فراوان استفاده می کند ،یکی از راهکارهای دولت هند برای مبارزه با آلودگی هوا ، استفاده حداقلی از سوخت دیزلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha