مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با پیوستن به لایحه موافقتنامه پاریس که مربوط به تغییرات آب و هوایی است موافقت کرد.

موافقت مجلس با پیوستن ایران به معاهده پاریس

سلامت نیوز:مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با پیوستن به لایحه موافقتنامه پاریس که مربوط به تغییرات آب و هوایی است موافقت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا براساس ماده واحده این لایحه، موافقتنامه پاریس مشتمل بر یک مقدمه و 29 ماده است که به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه می‌دهد اسناد تصویب را نزد امین اسناد تودیع کند.

همچنین براساس تبصره ذیل این ماده واحده رعایت اصل 77 قانون اساسی در مورد هرگونه اصلاح موافقتنامه و پیوست های آن موضوع مواد 22 و 23 موافقتنامه و اصل 139 قانون اساسی در مورد حل و فصل اختلاف‌ها موضوع ماده 24 آن الزامی است.

در مقدمه این لایحه نیز ذکر شده است: با توجه به لزوم واکنش موثر و تدریجی نسبت به تهدید فوری تغییرات آب و هوایی براساس بهترین دانش علمی موجود و با عنایت به نیازهای خاص و شرایط ویژه کشورهای عضو کنواسیون چهارچوب ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا بخصوص کشورهایی که به طور ویژه در برابر عوارض نامطلوب تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند و ضرورت تامین مالی و انتقال فناوری در این زمینه وجود دارد این لایحه جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

بر همین اساس مجلس شورای اسلامی نیز با 149 رای موافق، 6 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر با تصویب لایحه موافقتنامه پاریس موافقت کرد.

رتبه 9 در انتشار گازهای گلخانه‌ای داریم

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: اقتصاد و محیط زیست ما از الگوی غلط مصرف انرژی رنج می‌برد و ما بیش از اروپا انرژی مصرف می‌کنیم.

معصومه ابتکار که برای بررسی لایحه موافقتنامه پاریس در مجلس حضور داشت، طی سخنانی اظهارکرد: بحث این لایحه جنبه ملی دارد؛ زیرا سال هاست که اقتصاد و محیط زیست کشور از الگوی غلط مصرف انرژی رنج می‌برد و ما تا 9 برابر اروپا انرژی مصرف می‌کنیم، که نتیجه آن عوارضی مانند آلودگی هوا بوده است.

وی با بیان این‌که «ایران رتبه 9 در انتشار گازهای گلخانه‌ای را دارد» گفت: ما براساس سیاست های کلی ابلاغی رهبری در اصلاح الگوی مصرف پیش می رویم و آن را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با اشاره به این‌که «دولت برنامه اقتصاد کم کردن کربن را به تصویب رسانده است» گفت: برای کاهش شدت انرژی، کاهش گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا نیز برنامه هایی ارائه شده است و در این لایحه خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانسته مساله گرد و غبار را هم به عنوان یک مساله زیست محیطی لحاظ کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: افزایش دما، خشکسالی و شرایط ویژه آب و هوایی در ایران یکی از نتایج تغییر اقلیم است و ما با پیوستن به این توافق می‌توانیم برای جبران خسارت ها، حفظ تالاب‌ها و جنگل‌ها اقدامات موثری را انجام دهیم.

وی با بیان این‌که «ایران صد و ششمین کشور دنیاست که به این توافق می‌پیوندد» گفت: امیدواریم که جمهوری اسلامی ایران برای حفظ منافع خود و هم راستا با جامعه جهانی گام‌های خو بی را برای آینده کشور بردارد.

تصویب توافق پاریس نشان دهنده درایت نمایندگان مجلس دهم است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب موافقتنامه پاریس در مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: تصویب این موافقتنامه در مجلس شورای اسلامی نشان از درایت نمایندگان مجلس دهم است که این تصویب موجبات افزایش جایگاه ایران را در نشست مراکش فراهم می‌کند.

محمد مجابی با اشاره به اینکه امروز مجلس شورای اسلامی لایحه موافقت‌نامه پاریس را تصویب کرد گفت: این موافقت‌نامه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بیش از 195 کشور این موافقت‌نامه را تایید کرده بودند و باید بر اساس اصول کنوانسیون، این توافقنامه را به تصویب مجالس خود می‌رساندند. تا کنون 105 کشور جهان موافقتنامه پاریس را در مجالس کشور خود به تصویب رسانده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی کشور ما نیز موافقت خود را با توافق‌نامه پاریس اعلام کرده‌اند افزود: این توافقنامه شامل یک مقدمه و 29 ماده است. آنچه اهمیت دارد این است که در ماده 2 این توافقنامه هدف اصلی توافقنامه تقویت واکنش جهانی نسبت به خطر تغییر آب و هوا و حرکت در زمینه توسعه پایدار و مواردی از جمله ریشه کن کردن فقر مطرح شده است.

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: نکته حائز اهمیت موافقتنامه پاریس، نگهداری افزایش دمای میانگین جهانی به زیر 2 درجه سانتی گراد بالاتر از انقلاب صنعتی است. در حقیقت دنبال کردن این موضوع که افزایش دما را تا 1.5 درجه سانتی گراد بالاتر از قبل از انقلاب صنعتی بتوانیم نگهداریم.

مجابی با تاکید بر اینکه از دیگر مواد مهم توافق‌نامه پاریس حمایت‌های مالی و فناوری است گفت: بر اساس این موافقت‌نامه کشورهای توسعه یافته موظفند تامین مالی این حوزه را انجام دهند و همچنین از محل صندوقی که تشکیل می‌شود حمایت‌های مالی برای کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما توسط کشورهای توسعه یافته صورت می‌گیرد.

به گفته مجابی بر اساس این موافقت‌نامه کشورهای توسعه یافته موظف هستند فناوری‌های خود را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهند تا این کشورها نیز بتوانند شرایط خود را به سمت بهبود هدایت کنند، لذا بر اساس ماده 10 این توافقنامه ساز و کار فناوری ایجاد شده به موجب کنوانسیون در خدمت این موافقتنامه خواهد بود.

معاون توسعه، مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ما با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری باید در زمینه اصلاح الگوی مصرف انرژی تلاش جدی به منظور نگهداری از سرمایه کشور داشته باشیم اظها کرد: طبق این سیاست‌ها باید از اتلاف انرژی در کشورمان جلوگیری کنیم و آنچه در این موافقت‌نامه دنبال می‌شود در راستای همین سیاست قرار دارد. همچنین در ماده 15 سیاست‌های کلی محیط زیست بر ضرورت افزایش تعاملات بین المللی به منظور حفظ محیط زیست تاکید شده است که تصویب توافق‌نامه پاریس در مجلس شورای اسلامی هم راستا با این ماده از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است.

مجابی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در مراحل مختلف تدوین و تصویب توافق‌نامه پاریس حضور جدی و پررنگ داشته است افزود: ایران با استفاده از امکانات خود در میان کشورهای هم فکر بیش از نقش یک کشور را برای این موافقت‌نامه ایفا کرده است و امیدواریم جامعه جهانی با جدیتی که برای حل مشکلات محیط زیست دارد در این مسیر نیز گام‌های خوبی بردارد.

معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تصویب توافق‌نامه پاریس در مجلس شورای اسلامی در روز جاری نشان از درایت نمایندگان مجلس دهم دارد و با توجه به اینکه اولین نشست جدی این موافقتن‌امه در آخر همین هفته در مراکش در سطح سران کشورها برگزار می‌شود تصویب موافقت‌نامه پاریس در مجلس باعث می‌شود جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نشست مراکش جایگاه برجسته‌ای باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha