پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 19809

رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این كه با تشخیص به موقع «سل» این بیماری با درمان‌های شش ماهه به صورت كامل بهبود می‌یابد، گفت: این در حالی است كه در صورت بی‌توجهی و تبدیل شدن سل عادی به سل مقاوم به درمان، درمان این بیماری سال‌ها به طول می‌انجامد.

دكتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا، بیماری سل را مساله‌ای جهانی دانست و با تاكید بر لزوم شناسایی به موقع مبتلایان به این بیماری گفت: بیماری سل اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد و بیمار مبتلا به آن به موقع شناسایی نشود و یا درمان‌ها به صورت ناقص رها شود، ممكن است سل عادی كه با گروهی از داروها و درمان‌های كم عارضه طی شش ماه بهبود می‌یابد به سل مقاوم به درمان تبدیل شود.

وی گفت: در صورت تبدیل شدن سل عادی به سل مقاوم به درمان دیگر شش ماه درمان كفایت نمی‌كند و ممكن است درمان سال‌ها به طول بیانجامد و بیمار ناچار ماه‌ها در بیمارستان بستری باشد. از طرف دیگر، داروهایی كه برای سل مقاوم به درمان مصرف می‌شود، علاوه بر آن كه بسیار پرعارضه هستند، بسیار گران قیمت هم هستند. این در حالی است كه برخی از سل‌های مقاوم به درمان نیز به هیچ دارویی پاسخ نمی‌دهند.

گویا در رابطه با وضعیت بیماری سل در كشور، گفت: موارد ابتلا به سل مقاوم به درمان در كشور پایین است؛ اما همیشه باید در این زمینه مراقب بود؛ چرا كه در صورت تعلل سیستم و افزایش موارد سل مقاوم به درمان به شدت در تنگنا قرار می‌گیریم و علاوه بر آن كه تامین هزینه‌های درمان این موارد بسیار سخت خواهد بود، بستری این افراد نیز امكانات ویژه‌ای را می‌طلبد.

وی با بیان این كه بیماری سل در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان به دلیل ویژگی‌های این مناطق از شیوع نسبتا بالاتری نسبت به دیگر مناطق برخوردار است، گفت: وزارت بهداشت برای این استان‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را تدارك دیده است.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت به افراد مشكوك به بیماری سل توصیه كرد كه سریع به پزشك مراجعه كنند و ادامه داد: لازم است كه به منظور تشخیص به موقع سل، سرفه‌های بیش از دو تا سه هفته، تب شبانه، عرق ریزش و كم خون شدن مورد توجه جدی قرار گیرند؛ چرا كه سل اگر زود تشخیص داده شود یك بیماری كاملا قابل درمان است.

به گفته دكتر گویا، اكثریت قریب به اتفاق مبتلایان به سل با درمان 6 ماهه به صورت كامل مداوا می‌شوند و در سل ریه نیز طی حداكثر دو هفته پس از شروع درمان، بیماری دیگر قابل سرایت به دیگران نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha