فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم با اشاره به علل عمده کم‌کاری تیروئید گفت: از هر 900 نوزاد ایرانی یک نفر به صورت مادرزادی دچار کم‌کاری تیروئید می‌شود.

از هر 900 نوزاد ایرانی یک نفر مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید

سلامت نیوز:فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم با اشاره به علل عمده کم‌کاری تیروئید گفت: از هر 900 نوزاد ایرانی یک نفر به صورت مادرزادی دچار کم‌کاری تیروئید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،حسین دلشاد ، در ارتباط با بیماری‌های تیروئید اظهار داشت: تیروئید از مهمترین غدد درون‌ریز به شمار می‌رود و بیماری‌های ناشی از آن نیز جزو شایع‌ترین بیماری‌های غدد درون‌ریز است.

وی با اشاره به اینکه غده تیروئید در جلوی گردن واقع شده و مشکلات ناشی از آن که تا حدودی قابل تشخیص است افزود: پرکاری و کم‌کاری تیروئید از عمده بیماری‌های ناشی از تیروئید می‌باشد و مساله کم‌کاری در هر سنی می‌تواند برای فرد بروز کند.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم به کم‌کاری مادرزادی تیروئید اشاره کرد و افزود: برخی از نوزادان به دلیل نداشتن غده تیروئید یا عدم تشکیل کامل این غده دچار کم‌کاری مادرزادی می‌شوند که شیوع آن در جهان یک در 4-3 نوزاد زنده است.

دلشاد ادامه داد: اما مطالعات این را نشان می‌دهد به طور کلی کم‌کاری تیروئید مادرزادی یک در 900 الی هزار نوزاد زنده و در اصفهان یک در 500 نوزاد زنده است.

وی تصریح کرد: بروز کم‌کاری تیروئید به صورت اکتسابی در هر سنی ممکن است بروز کند که بیشترین علت آن کمبود ید است. البته باید توجه داشت 60 درصد وزن هورمون‌های تیروئید را ید تشکیل می‌دهد.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه در ایران مشکل کم‌کاری تیروئید ناشی از کمبود ید برطرف شده ولی با این وجود زنان باردار باید نسبت به مصرف قرص‌های حاوی ید تحت نظر پزشک اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha