رییس دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: لازم است با كاهش تعداد سزارین‌های غیرضروری، میزان زایمان فیزیولوژیك در جامعه افزایش یابد كه نقش ماماها در تحقق این هدف بسیار موثر است.

دكتر محمدحسین سرمست در آیین گرامیداشت روز جهانی ماما كه در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: در چند سال اخیر در نظام سلامت توجه ویژه‌ای به اهمیت مامایی شده و این توجه در هیچ دورانی به این شكل نبوده است.

وی افزود: ماما عضو اصلی تیم سلامت محسوب می‌شود كه این مساله نقش بسیار مهم او را نشان می‌دهد.

سرمست تصریح كرد: توجه به افزایش توانمندی و اخلاق حرفه‌ای در رشته‌ مامایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مادر باردار زمانی كه در میان مجموعه مامایی قرار می‌گیرد باید تحت پوشش كامل باشد.

وی خاطرنشان كرد: همچنین توجه به مسایل پیشگیرانه و نقش آن در رشته مامایی از اهمیت برخوردار است و اكنون مراقبت، پیشگیری و نگاه سلامت‌محور ركن اصلی مجموعه سلامت را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز اظهار كرد: كم‌توجهی به مامایی از دلایلی است كه موجب رشد آمار سزارین در كشور شده كه باید در این زمینه نیز فعالیت شود.

سرمست گفت: برای كاهش میزان سزارین در جامعه و افزایش تمایل برای انجام زایمان فیزیولوژیك باید فرهنگ‌سازی شود و در كنار آن نیز شرایط مناسب برای انجام زایمان طبیعی فراهم شود.

وی افزود: مركز رسمی انجام زایمان فیزیولوژیك در اهواز بیمارستان سینا است كه باید توسعه مورد نیاز برای آن در نظر گرفته شود.

رییس دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز تصریح كرد: بحث استقلال ماماها نیز از مواردی است كه در زمینه مامایی مطرح است. ماماها باید به گونه‌ای مسئولیت خود را انجام دهند كه بتوانند به راحتی در برابر قانون، پاسخگوی كارهای خود باشند و سرعت و دقت را با هم در كار رعایت كنند.

سرمست خاطرنشان كرد: همچنین زمانی كه ماما در كنار متخصص زنان و زایمان قرار می‌گیرد، نقش مهمی برعهده دارد كه با همكاری مناسب می‌تواند مكمل استقلال مامایی باشد.

وی اظهار كرد: میزان مرگ و میر مادر و كودك از مهمترین شاخص‌های بهداشتی در 20 سال اخیر بوده است. خوشبختانه اكنون میزان مرگ و میر نسبت به قبل كاهش یافته ولی هنوز هم، جا برای كاهش وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت: ماما در كاهش میزان مرگ و میر مادر و كودك نقش بسیار مهمی برعهده دارد و می‌تواند با انجام مراقبت از مادر، میزان مرگ و میر مادر و كودك را بیش از این كاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha