پژوهشگران آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که خطر بروز زوال عقل در سالمندانی که همسر مبتلا به آلزایمر دارند افزایش می یابد.

محققان دانشگاه ایالت یوتاه با بررسی زوجهای سالمند به این نتایج دست یافتند. در این تحقیقات، این دانشمندان به مدت 12 سال هزار و 221 زوج بالای 65 را مورد بررسی قرار دادند. در آغاز بررسیها هیچیک از زوجها از آلزایمر رنج نمی بردند. در دوره بررسی 125 مورد زوال عقل در بین شوهران، 70 مورد در بین همسران و 30 مورد هم در زن و هم در شوهر تشخیص داده شد.

این محققان در بررسیهای خود دریافتند که با افزایش سن افراد شرکت کننده در آزمایش، داوطلبانی که همسرشان پیش از این به آلزایمر مبتلا شده بود به طور متوسط 6 برابر بیشتر از افرادی که همسر سالم داشتند در معرض خطر بروز علائم زوال عقل قرار داشتند به طوری که این خطر برای مردان 9/11 درصد و برای زنانی که همسر بیمار داشتند 7/3 درصد بود.

براساس گزارش تلگراف، به گفته این محققان جدای از مسائل اجتماعی- اقتصادی و از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلزایمر بودن، کمک به همسر بیماری که در شرایط نامتعادل حاد قرار دارد بسیار دشوار است و به صرف انرژی و زمان زیادی نیاز دارد.

همچنین استرس ناشی از این مراقبت در همسر سالم اغلب می تواند به افسردگی و نا امیدی منجر شود. به این ترتیب مراقبت از همسر بیمار در دراز مدت می تواند علائم زوال عقل را در زن یا شوهر سالم نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha