همزمان با سفر ریس جمهور به خوزستان، فعالان محیط زیست نگرانی خود را از اجرای دو جاده در داخل مناطق حفاظت شده این استان اعلام کردند. در دولت یازدهم متاسفانه روند تخریب عرصه‌های طبیعی نه فقط کند نشده، بلکه تفاوت چندانی با گذشته ندارد.

پای پروژه‌های کم اهمیت روی گلوی منافع ملی

سلامت نیوز: همزمان با سفر ریس جمهور به خوزستان، فعالان محیط زیست نگرانی خود را از اجرای دو جاده در داخل مناطق حفاظت شده این استان اعلام کردند. در دولت یازدهم متاسفانه روند تخریب عرصه‌های طبیعی نه فقط کند نشده، بلکه تفاوت چندانی با گذشته ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: بخشی از بدنه دولتی که بارها بر رعایت استانداردهای زیست محیطی تاکید کرده، تلاش می‌کنند در محدوده امن دو منطقه حفاظت شده «شیمبار» و «شالو و منگشت» استان خوزستان، برای دسترسی زنبورداران و گروه کوچکی از عشایر، جاده احداث کنند! جاده‌ای که با تخریب عرصه‌های طبیعی و تنوع زیستی منافع ملی ایران را نشانه گرفته، امروز معلوم نیست با کدام منطق اقتصادی مورد حمایت مقامات محلی است.

با توسعه زندگی شهری در جامعه امروز و محدود شدن فضا برای زندگی سایر جانداران این کره خاکی، بسیاری از دولت‌های جهان بر اساس معاهدات بین‌المللی تصمیم گرفتند که حدود 10 درصد از خاک کشورشان را به عنوان منطقه حفاظت شده از گزند اجرای پروژه‌های عمرانی و غیره، محفوظ نگه دارند. این مناطق حفاظت شده قرار است محلی برای زندگی حیات وحش به عنوان مالکان اصلی سرزمین‌هایی باشند که جمعیت رو به رشد انسان‌ها آن را اشغال کرده‌است؛اما تب توسعه در ایران، مناطق حفاظت شده را نیز از دست‌اندازی انسان محفوظ نگه نداشته‌است. استان خوزستان یکی از استان‌های محرومی است که به دلیل پروژه‌های اکتشاف نفت به شدت در معرض خطر قرار داشته و حذف پوشش گیاهی آن، بدون شک سلامت مردم را با مخاطرات جدی روبرو می‌کند. در حال حاضر مناطق حفاظت شده این استان به شدت در معرض دست‌اندازی‌های گسترده برای احداث راه‌های ترددی جدید، ایجاد مسیر عبور لوله‌های گاز، نفت و غیره است.

همزمان با سفر رییس جمهور به خوزستان، آقای رضا نیک فلک، فعال محیط زیست این استان از تلاش برای جاده‌سازی در دو منطقه حفاظت شده شیمبار و شالو و منگشت خبر می‌دهد. وی می‌گوید: جاده‌هایی که با هدف دسترسی عشایر و زنبورداران در دست احداث است، از داخل محدوده امن این دو منطقه حفاظت شده می‌گذرد و بدون شک بعد از احداث این جاده‌ها، ویلاسازی و تصرفات غیر مجاز در این دو منطقه حفاظت شده افزایش خواهد یافت. نیک فلک با اشاره به مقاومت مسوولان محیط زیست برای ساخت این جاده‌ها از فشار متقاضیان با استفاده از ابزارهای قانونی، برای اجرای این پروژه‌های مخرب خبر می‌دهد. به گفته وی دو جاده در دست ساخت در مناطق حفاظت شده خوزستان از قلب جنگل‌های انبوه بلوط زاگرس می‌گذرد و محل عبور این دو جاده، آخرین زیستگان پلنگ و خرس قهوه‌ای در استان خوزستان را هدف قرار داده‌اند.

ساخت جاده برای زنبورداران بدون استعلام
منطقه حفاظت شده شالو و منگشت واقع در شهرستان ایذه شاهد ساخت جاده‌ای برای ایجاد امکان دسترسی دو زنبوردار به ارتفاعات این منطقه حفاظت شده‌است. آقای عباس سلطانی، رییس اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه در این باره می‌گوید: در مناطق حفاظت شده، احداث جاده و هر گونه ساخت و ساز منوط به کسب مجوز و استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست است اما برای ساخت این جاده خاکی از ما استعلامی نشده‌است.

وی ادامه می‌دهد: به محض اینکه متوجه احداث جاده خاکی در منطقه حفاظت شده شالو شدیم، مراتب را به اداره راه و شهرسازی ایذه اعلام کرده و با بخشدار تماس گرفتیم. با وجود هشدارهایی که به متولیان اداره راه و شهرسازی دادیم، چند روز بعد متوجه شدیم بولدوزرهای اداره راه و شهرسازی بخش «ده دژ» در اختیار متقاضیان ساخت جاده قرار گرفته است.

رییس اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه اضافه می‌کند:دو زنبورداری که کندوهای خود را می‌توانند با قاطر به ارتفاعات منطقه حفاظت شده منتقل کنند، خواهان ساخت جاده خاکی ماشین رو در این منطقه اند. مسوولان استانی هم با این توجیه که باید با مردم مدارا کرد، با ساخت این جاده موافق هستند. وی تاکید می‌کند: در مناطق حفاظت شده ضوابط اجرای پروژه بسیار سختگیرانه است. در برخی مناطق حفاظت شده اجازه استخراج نفت و ساخت و ساز و غیره صادر شده اما درآن مجوزها، منافع ملی در نظر گرفته شده‌است. احداث جاده با هدف تأمین نیاز دو زنبوردار قطعاً ارتباطی به تأمین منافع ملی ندارد. سلطانی از صدور حکم دادگاه برای توقف اجرای این پروژه خبر می‌دهد.

به گفته وی ساخت جاده در مناطق حفاظت شده، میزان ورود گردشگرانی که قواعد گردشگری را رعایت نمی‌کنند، به این مناطق افزایش می‌دهد. امکان ورود شکارچیان به مناطق حفاظت شده را تسهیل کرده و با دو شقه کردن کریدور تردد حیوانات، امنیت مناطق حفاظت شده را تحت الشعاع قرار می‌دهد. رییس اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه بیان می‌کند: سال‌هاست که متولیان سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کنند جاده شمال به مشهد را از دل پارک ملی گلستان خارج کنند اما تاکنون موفق نشده‌اند و چندی پیش یک خرس قهوه‌ای در اثر تصادف در این جاده جان خود را از دست داد.

وی با اشاره به فشار مسوولان محلی برای احداث جاده در داخل منطقه حفاظت شده شالو، تاکید کرد: در اجرای پروژه‌های عمرانی باید کارکردهای جنگل و پوشش گیاهی را در نظر بگیریم. دود ساخت چنین جاده‌هایی در آینده به چشم خود مردم می‌رود اما متاسفانه گروهی فقط منافع امروزی را می‌بینند و کلان فکر نمی‌کنند.

ساخت جاده برای ساکنانی موقت
آقای وحید شالوی رییس اداره محیط زیست اندیکا نیز از تلاش‌ها برای ساخت جاده در منطقه «تنگه سنان» واقع در منطقه حفاظت شده شیمبار خوزستان خبر می‌دهد.
وی می‌گوید: این جاده از منطقه حفاظت شده شیمبار عبور می‌کند و هدف آن تأمین جاده دسترسی برای عشایری است که فقط زمستان‌های خود را در این منطقه می‌گذرانند و حدود سه تا چهار ماه در آن ساکن هستند. شالوی عنوان می‌کند: ساخت جاده در این منطقه حفاظت شده بدون شک ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه خود را به همراه خواهد داشت. ضمن آنکه بعد از احداث جاده ورود یکسری زیرساخت‌های دیگر نظیر آب و برق و غیره نیز تخریب‌های بیشتری را در منطقه به همراه خواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این جاده دسترسی عشایری مخالف است، از تفویض اختیار تصمیم‌گیری درباره ساخت جاده در منطقه حفاظت شده شیمبار به اداره کل محیط زیست اهواز خبر می‌دهد. به گفته رییس اداره محیط زیست اندیکا با ساخت این جاده باید بخشی از درختان منطقه قطع شوند. در صورتی که عشایر می‌توانند از جاده سراسری و مسیر اتصالی دو استان خوزستان و چهار محال و بختیاری برای تردد استفاده کنند. وی تاکید می‌کند: در بازدیدی که مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست از منطقه داشتند، کارشناسان اعزامی از تهران شرایط سختگیرانه‌ای -که تحقق آن بسیار دشوار است- برای ساخت این جاده در نظر گرفته و با رعایت این ضوابط با ساخت جاده در منطقه حفاظت شده شیمبار موافقت کرده‌اند اما همچنان شورای عشایر منطقه به دنبال احداث این جاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha