سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 198235

نخستین پرستار آکادمیک مرد ایران این روزها دغدغه‌های زیادی در حوزه پرستاری دارد، با این وجود معتقد است اگر نقدی هم از نظام سلامت و عملکرد دولت در حوزه پرستاری وجود دارد باید منصفانه و حرفه ای باشد و به دور از سیاسی‌کاری و تقابل آفرینی صورت پذیرد.

دل نگرانی‌های نخستین «پرستار آکادمیک» مرد ایران

سلامت نیوز: نخستین پرستار آکادمیک مرد ایران این روزها دغدغه‌های زیادی در حوزه پرستاری دارد، با این وجود معتقد است اگر نقدی هم از نظام سلامت و عملکرد دولت در حوزه پرستاری وجود دارد باید منصفانه و حرفه ای باشد و به دور از سیاسی‌کاری و تقابل آفرینی صورت پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،دکتر مرتضی حسن پور ، با تأکید بر اینکه مطالبات پرستاری باید حساب شده و از طریق تعامل و گفت‌وگو پیگیری شود، اظهار داشت: پرستاران باید به صورت منسجم و از طریق منطقی خواسته‌های بحق خود را دنبال کنند و اگر انتقادی نیز از نظام سلامت و عملکردها وجود دارد باید به صورت مستدل و سازنده باشد و در فضای تعامل ابراز شود.

حسن پور با اشاره به نامه اخیر رئیس سازمان نظام پرستاری به رئیس جمهوری گفت: لحن و محتواى نامه؛ برخاسته از دیدگاه‌هاى حرفه اى - صنفى نبود، تاکید کرد: انتقاد باید عالمانه؛ منطقی و به دوراز سیاسى کارى باشد و برای تحقق مطالبات به حق پرستاری باید از جامعه پرستاری یک صدا بلند شود و قطعاً تقابل و دو صدایی و چند صدایى در جامعه پرستاری موجب می‌شود تا نه تنها نتیجه مطلوب و شایسته در روند پیگیری مطالبات پرستاری حاصل نشود، بلکه بسیارى از دستاوردها بر باد داده شود. آنهم دستاوردهایى که بنده از نزدیک شاهد خون دلها خوردن جوان‌هایى بودم که عمرى از همه ما و آنها در این راه صرف شد.

نخستین پرستار مرد ایران ادامه داد: به هر حال با توجه به مشکلات و محدودیت‌هاى منابع مالی در کشور، فشارها روی وزیر بهداشت و ریاست جمهوری بسیار زیاد است، بنابراین باید نقدها سازنده، عالمانه و عادلانه صورت پذیرد تا کشور مسیر پیشرفت را طی کند.

وی افزود: بنده که علاوه بر ایران سابقه و تجربه سالها کار و تدریس در کشورهاى دیگر از جمله آمریکا را دارم و مى‌بینم چند سال است که پرستارى کشور ما به مدد تجربه پیشکسوتان و تحرک و نشاط جوانان؛ از غناى علمى و اقتدار حرفه اى و صنفى خوبى در مقایسه با سایر کشورها برخوردار است، حیف می‌دانم که جامعه پرستاری یکصدا نباشند. به هر حال پرستاران نیز جزئی از این مملکت هستند و خوشبختانه امروز در شرایطی هستیم که جایگاه پرستاری در جامعه تثبیت شده است و باید در جهت حفظ و تقویت آن تلاش کرد.

حسن پور تصریح کرد: اگر نقدی هم از نظام سلامت و عملکرد دولت در حوزه پرستاری وجود دارد باید منصفانه و حرفه ای باشد و به دور از سیاسی کاری و تقابل آفرینی صورت پذیرد تا همچنان شاهد پیشرفت روزافزون باشیم.

به گزارش تسنیم، مرتضی حسن پور - نخستین پرستار مرد ایرانی از پژوهشگران این رشته است. وی در سال 1321 در روستای خراشاد از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند به دنیا آمدف پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل به مشهد رفنه و پس از تکمیل دوره متوسطه در دبیرستان مستوفی وارد آموزشگاه عالی پرستاری جرجانی مشهد شد و پس از تکمیل دوره لیسانس از دانشگاه مشهد در سال 1347 و اخذ درجه لیسانس مدیریت پرستاری از دانشگاه شیراز در سال 1353 برای تکمیل تحصیلات عازم آمریکا شد.

او با اخذ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و مدرک دانشوری در تعلیم و تربیت گروه پزشکی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و با ناتمام گذاشتن دوره دکتری در تعلم و تربیت گروه پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال 1358 به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیئت علمی، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تدریس پرداخت.

حسن پور به عنوان نخستین پرستار مرد، با تحصیلات آکادمیک در ایران، از سال 1348 در سپاه بهداشت بندرعباس مشغول به خدمت بود و سپس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به تدریس پرداخت. وی علاوه بر ریاست دانشکده پرستاری و آموزشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دوره‌های کارشناسی پرستاری را در دانشگاه‌های شهرهای بیرجند، سبزوار، گناباد و رشته‌های کاردانی رادیوتراپی، رادیولوژی و تکنیسین اتاق عمل و کارشناسی علوم آزمایشگاهی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، راه اندازی کرد.

حسن پور علاوه بر اینکه دارای تالیفاتی در زمینه پرستاری است، از سال 1380، کلاس‌هایی را جهت سلامت فردی و اجتماعی، برای دانش آموزان مناطق محروم شهری و روستایی برگزار می‌کند. وی پس از بازنشستگی در سال 1384، هم اکنون به پژوهش در حوزه سلامتی ادامه می‌دهد.

از وی به عنوان مربی نمونه توسط دکتر محمد فرهادی وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیر به عمل آمد. همچنین در سال 1382 از وی به عنوان پیشکسوت جامعه پرستاری توسط دکتر مسعود پزشکیان وزیر وقت و در همان سال به عنوان استاد پرستاری توسط سید محمد خاتمی - رئیس جمهور وقت، تجلیل به عمل آمد.

همچنین در سال 1386 نیز دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی وقت از وی به عنوان پیشکسوت تقدیر کرد و سازمان نظام پرستاری ایران نیز در سال 1386 از وی به عنوان نخستین پرستار مرد ایران، تقدیر به عمل آورد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha