سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 198247

بهتر است ابتدا کمی درباره افسردگی بعد از زایمان بدانیم. تغییرات هورمونی، سابقه خانوادگی، افسردگی مزمن، ناهنجاری دوقطبی بودن و یا دیگر بیماری‌های روانی، عواملی هستند که احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهند.

چه کار کنیم افسردگی پس از زایمان نگیریم!

سلامت نیوز: بهتر است ابتدا کمی درباره افسردگی بعد از زایمان بدانیم. تغییرات هورمونی، سابقه خانوادگی، افسردگی مزمن، ناهنجاری دوقطبی بودن و یا دیگر بیماری‌های روانی، عواملی هستند که احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، بهتر است ابتدا کمی درباره افسردگی بعد از زایمان بدانیم. تغییرات هورمونی، سابقه خانوادگی، افسردگی مزمن، ناهنجاری دوقطبی بودن و یا دیگر بیماری‌های روانی، عواملی هستند که احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهند. به علاوه، استرس در طول دوران بارداری طبیعی است اما نگرانی‌های پیش از بارداری درباره چگونگی بارداری و مشکلات احتمالی باعث بروز نگرش منفی نسبت به بارداری در شما می‌شود. به همین خاطر با شروع تغییرات در سبک زندگی‌تان مانند بیماری، از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی و گذشتن از برخی علایق، دچار افسردگی می‌شوید.


اما راهکارهایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا دوران پس از زایمان را به راحتی پشت سر بگذارید.

• انتظاراتتان را مدیریت کنید
قرار نیست نوزادی که به دنیا می‌آورید به زیبایی کودکانی که در تبلیغات می‌بینید باشد. آنها بیش از ده روز سن دارند. همه نوزادان، زمانی که متولد می‌شوند کمی پف‌آلود، قرمز و چروک هستند. و پس از دو هفته به حالت طبیعی درمی‌آیند. انتظار غیرواقع داشتن از نوزاد و حتی زایمان باعث شوکه شدن و تضعیف روحیه‌تان می‌شود. بنابراین سعی کنید تا جایی که می‌توانید اطلاعاتتان را در زمینه بارداری و زایمان بالا ببرید و با مادران دیگر درباره تجربه‌هایشان صحبت کنید و قبول کنید که هیچ اتفاقی قابل پیش‌بینی نیست. لازم نیست در ذهنتان چهره کودکتان را تجسم کنید، اجازه دهید او با ورود به این دنیا شما را شگفت‌زده کند.


• اجازه دهید خانواده‌تان به شما کمک کنند
شاید از آن دسته افرادی باشید که همیشه خودتان کارهایتان را انجام می‌دهید و اجازه کمک به دیگران نمی‌دهید. بهتر است خودتان را آماده کنید و این طرز فکر را عوض کنید. زیرا در روزهای اول پس از زایمان بدون کمک مادر یا خواهرتان نمی‌توانید از پس کارهای پس از زایمان مانند حمام نوزاد، شیردهی، بهبود زخم‌های زایمان، خستگی و شب‌بیداری‌ها بربیایید.

• خوب بخوابید
زمانی که نوزادتان می‌خوابد شما هم استراحت کنید و به فکر کارهایتان نباشید. مطالعات نشان می‌دهند که مادرانی که پس از زایمان، حداقل ۸ ساعت در روز می‌خوابند، دچار افسردگی نمی‌شوند. دو شب در هفته جدا از نوزاد بخوابید و از همسر یا مادرتان بخواهید وظیفه شب‌بیداری را بر عهده بگیرد و او را با شیر خشک یا شیر دوشیده شده خودتان تغذیه کند.

• خوب بخورید
تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود برخی مواد مغذی مانند ویتامین B و D می‌تواند احتمال بروز افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. ممکن است نتوانید سر فرصت یک وعده غذایی کامل بخورید اما این دلیل نمی‌شود که تغذیه خودتان را فراموش کنید. باز هم از اطرافیان کمک بگیرید تا مراقب نوزاد باشند و خودتان کمی غذا بخورید.

• ورزش کنید
فعالیت فیزیکی نه تنها به کاهش وزن‌تان کمک می‌کند، بلکه روحیه‌تان را بالا نگه می‌دارد. آمار نشان می‌دهند که مادرانی که نه در دوران بارداری و نه پس از آن ورزش نمی‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی پس از زایمان قرار می‌گیرند. روزانه ۲۰ دقیقه انجام تمرینات یوگا، پیاده‌روی و نرمش‌های پس از زایمان به کمک نوزاد، در پیشگیری از بروز افسردگی، بسیار مؤثر است.
منبع:whattoexpect

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha