قائم مقام سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری توسط وزارت بهداشت و نظام پرستاری تعیین و برای تایید به شورای عالی بیمه ارسال شده که امید است پس از بررسی‌های کارشناسانه این قانون پس از گذشت حدود 9 سال اجرایی شود.

ارسال تعرفه‌های خدمات پرستاری به شورای عالی بیمه

سلامت نیوز:قائم مقام سازمان نظام پرستاری عنوان کرد: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری توسط وزارت بهداشت و نظام پرستاری تعیین و برای تایید به شورای عالی بیمه ارسال شده که امید است پس از بررسی‌های کارشناسانه این قانون پس از گذشت حدود 9 سال اجرایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، محمد شریفی مقدم در نشست خبری که پیرامون بررسی مسائل پرستاری برگزار شد، اظهار کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب تیرماه سال 1386 است که متاسفانه از آن زمان تاکنون این قانون دچار فراز و نشیب‌هایی شد که در نهایت به مرحله اجرا در نیامد اما خوشبختانه اخیراً با پیگیری‌های نظام پرستاری و جلساتی که مسئولین با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از جمله معاون اول رئیس جمهوری داشتند موانع اجرای این قانون برطرف شد.

قائم مقام نظام پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری در جلساتی که با وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه، وزارت رفاه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، کمیسیون اجتماعی دولت و ... داشته است بر اهمیت و اثرات مثبت اجرایی شدن این قانون تاکید داشته و مسئولان را نسبت به عدم اجرای آن آگاه ساخته است و همواره یادآور شده که اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری موجب افزایش انگیزه در پرستاران و بهبود کیفیت خدمات پرستاری می‌شود که در نهایت بیماران بهترین و بالاترین سطح خدمات را دریافت خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد تعرفه‌های خدمات پرستاری در قالب بسته خدمتی در اسرع وقت توسط وزارت بهداشت تعیین و به کمیسیون اجتماعی هیات دولت ارسال شود که در نهایت پس از تعیین به شورای عالی بیمه ارسال شود که وزارت بهداشت با همکاری نظام پرستاری تعرفه‌ها را مشخص و به شورای عالی بیمه ارسال کرده است که امید است پس از اتمام اقدامات کارشناسی این شورا تعرفه‌های تعیین شده برای تصویب هر چه سریع‌تر به هیات وزیران ارسال شود.

شریفی مقدم تصریح کرد: انتظار جامعه پرستاری از شورای عالی بیمه این است که بررسی‌های تعرفه‌های خدمات پرستاری را در اولویت کاری خود قرار دهند و اکنون که فصل تصویب بودجه است تعرفه‌های پرستاری را به هیات وزیران ارسال کنند.

وی تعیین تعرفه‌های خدمات پرستاری توسط وزارت بهداشت را گامی مثبت برای جامعه پرستاری دانست و گفت: خوشبختانه نظام پرستاری در این راه علاوه‌بر همکاری‌های وزارت بهداشت از همراهی معاون اول رئیس جمهوری، نظام پزشکی و مجلس شورای اسلامی نیز برخوردار بوده است.

قائم‌مقام نظام پرستاری در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که قانون تعرفه خدمات پرستاری اجرایی شود وزارت بهداشت باید بودجه‌ای را برای آن اختصاص دهد که پیشنهاد نظام پرستاری به مسئولان وزارتخانه اختصاص 1500میلیارد تومان است که این مبلغ برای جامعه 100 هزار نفری پرستاری مبلغ زیادی نیست.

شریفی‌مقدم اجرایی شدن قانون تعرفه خدمات پرستاری را ارزش‌ نهادن به خدمات ارائه شده توسط پرستاران دانست و گفت: خدمات تمام گروه‌های نظام سلامت مانند پزشکان، پیراپزشکان و ... دارای تعرفه است و تنها پرستاران هستند که خدمات آنها تا کنون تعرفه‌ای نداشته و این امر منجر به کاهش انگیزه آنها شده است که امیدواریم با اجرایی شدن این قانون و افزایش انگیزه پرستاران شاهد ارتقاء خدمات پرستاری در کشور باشیم.

شریفی مقدم خاطرنشان کرد: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری علاوه‌بر پرستاران به نفع بیماران، نظام سلامت و سازمان‌های بیمه است به همین دلیل انتظار می‌رود اقدامات کارشناسی در شورای عالی بیمه هر چه سریعتر انجام شود.

50 هزار کمک بهیار بیکار

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در بخش دیگری از سخنانش درباره علت مخالفت این سازمان با تربیت نیروهایی تحت عنوان کمک پرستاری گفت: کمک پرستاری یک دوره ناشناخته‌ای است که وزارت بهداشت آن را یک شبه تعریف و به اجرا درآورد. بهانه وزارت بهداشت برای تربیت این نیروها این بود که بسیاری از کارهای بیماران در بیمارستان‌ها روی زمین می‌ماند و ما مجبور هستیم که از همراهان آنها کمک بگیریم که تربیت این نیروها می‌تواند منجر به خدمت‌دهی بهتر به بیماران شود اما نظام پرستاری با اعتقاد بر اینکه خدمت‌دهی به بیماران باید به نحو احسن صورت بگیرد با تربیت این نیروها مخالف است زیرا در حال حاضر 50 هزار نفر کمک بهیار تربیت شده بیکار در کشور وجود دارد که وزارت بهداشت می‌تواند به جای تربیت نیروی جدید از آنها بهره‌مند شود.

وی افزود: ‌افرادی که در دوره‌های کمک پرستاری نیز آموزش می‌بینند در نهایت متضرر خواهند شد زیرا در قانون ارتقاء بهره‌وری و مشاغل زیان‌آور کمک پرستاری تعریفی ندارد و آنها علاوه‌ بر کارهای بسیاری که قرار است در بیمارستان‌ها انجام بدهند مشمول این قوانین نخواهند شد بنابراین نظام پرستاری که متولی امر تربیت پرستار و کمک پرستار در کشور است مخالفت خود را با تربیت این نیروها اعلام می‌کند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در پایان باتوجه به آغاز پیاده‌روی‌های اربعین خاطرنشان کرد: در فراخوانی که اورژانس کشور و سازمان هلال احمر اعلام کرده بود به تعداد مورد نیاز پرستار اعزام شده است که بتوانیم به زائران عتبات عالیات خدمات مناسبی ارائه کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha