سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد خبر: 198314

بختگان، دومین دریاچه بزرگ داخلی کشور، ۱۱ سال است که در خشکی به‌سر می‌برد. در این ۱۱ سال، پیامدهای خشکی تالاب نه‌تنها تأثیرش را بر معیشت مردم گذاشت بلکه شرایط را برای ورود کویر به فارس نیز مهیا کرد.

نوشداروی بختگان پس از مرگ هم نرسید

سلامت نیوز:بختگان، دومین دریاچه بزرگ داخلی کشور، ۱۱ سال است که در خشکی به‌سر می‌برد. در این ۱۱ سال، پیامدهای خشکی تالاب نه‌تنها تأثیرش را بر معیشت مردم گذاشت بلکه شرایط را برای ورود کویر به فارس نیز مهیا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه،در این سال‌ها، صدای خشکی بختگان به گوش مسئولان استانی و کشوری نرسید و اگر هم رسید، متولیان محیط زیست کشور ترجیح دادند به داد تالاب ارومیه برسند تا بختگان و به همین منوال، بخت بختگان سیاه‌تر از همیشه شد.

حالا بعد از ۱۱ سال، معصومه ابتکار، رئیس محیط زیست کشور، چند روز پیش به شیراز سفر کرد تا راهکارهای احیای بختگان و شرایط موجود در تالاب را بررسی کند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، گویی به‌تازگی در جریان خشک‌شدن این تالاب قرار گرفته و بعد از این همه مدت، در نشست مشترک با موضوع حفظ و بهبود محیط زیست در شیراز اعلام کرده که در بهمن، برنامه احیای تالاب بختگان تصویب می‌شود.

ابتکار در سفر اخیر خود به شیراز اعلام کرد که پس از تصویب این طرح، اقدامات لازم برای احیای این تالاب انجام می‌شود. نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه بختگان به مهر گفت: «تالاب بختگان بعد از دریاچه ارومیه، دومین دریاچه بزرگ ایران است که در چند سال گذشته به‌طور کامل خشک شده و درحال‌حاضر، از آن فقط نمکزار باقی مانده است.»

اصغر مسعودی با بیان اینکه وضعیت دریاچه بختگان نیز از نظر اهمیت کمتر از دریاچه ارومیه نیست، اظهار کرد: «درحال‌حاضر، تمام نگاه‌ها به سمت احیای دریاچه ارومیه است اما برای احیای بختگان اقدام مناسبی از سوی دستگاه‌های مربوط در چند سال گذشته صورت نگرفته است. تاکنون دو جلسه برای احیای تالاب بختگان تشکیل شده اما متأسفانه خروجی این جلسات، مناسب نبوده و تاکنون اقدام مناسبی برای احیای دریاچه انجام نشده است. درحالی که این دریاچه، دومین دریاچه بزرگ ایران به شمار می‌رود اما عزم جدی برای عملیاتی‌کردن احیای آن وجود نداشته است. او ادامه داد: «در این سال‌ها برای احیای بختگان بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که کمتر از ۱۰ درصد آن تخصص یافته است. در چند سال گذشته با خشک‌شدن دریاچه بختگان مشکلات عدیده‌ای برای مردم منطقه به وجود آمده است که به‌عنوان نمونه، می‌توان به بیکاری و فقر اشاره کرد.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha