رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: در سال 1376 قانونی مصوب که به موجب آن سازمان نظام پزشکی موظف شد ظرف مدت 6 ماه صلاحیت های حرفه ای پزشکان را تعیین کند اما با گذشت چندین سال هنوز این قانون اجرایی نشده است.

قانون تعیین صلاحیت های حرفه ای اجرایی شود

سلامت نیوز: رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: در سال 1376 قانونی مصوب که به موجب آن سازمان نظام پزشکی موظف شد ظرف مدت 6 ماه صلاحیت های حرفه ای پزشکان را تعیین کند اما با گذشت چندین سال هنوز این قانون اجرایی نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکترعلی بیژنی روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت نهمین کنگره رینوپلاستی ایران اظهار کرد: طبق این قانون اگر سازمان نظام پزشکی در موعد مقرر (6 ماه) اقدامی در این زمینه انجام نداد، وزارت بهداشت موظف می شد که این کار را پیگیری کند اما وزارت بهداشت نیز اقدام اساسی تاکنون انجام نداده است البته به تازگی تصمیماتی در این وزارتخانه برای اجرای این قانون اتخاد شده است.


وی با تاکید بر اینکه انجمن جراحان پلاستیک تقاضای اجرای هرچه سریعتر این قانون را دارد، گفت: قوانین محکمی در این زمینه وجود ندارد و بر اجرای قوانین موجود نیز نظارتی صورت نمی گیرد؛ نابسامانی زیادی در این حوزه وجود دارد و اگر قانون بازدارنده نباشد به نتیجه مطلوب نمی رسیم.


بیژنی در توضیح این موضوع اظهار کرد: تبلیغات گمراه کننده ای در حوزه پزشکی وجود دارد از تابلوهای پزشکان گرفته تا تبلیغاتی که در برخی رسانه ها و نشریات در مورد برخی پزشکان می شود و این مساله جامعه را به اشتباه می اندازد.


وی افزود: پزشکانی که تجربه ای در این زمینه ندارند، اقدام به انجام جراحی هایی می کنند که در نتیجه آن مشکلات و عوارض غیرقابل جبرانی برای بیماران ایجاد می شود و سلامت جسمی و روانی آنها را به دلیل ظاهری نامناسب به مخاطره می اندازد.


بیژنی ادامه داد: بسیاری از مراجعان به پزشکی قانونی، به دلیل ناآگاهی از اینکه ادعای پزشک معالج وی نادرست و غیرواقعی بوده به او اطمینان کرده و نزد او عمل جراحی پلاستیک انجام داده اند و پس از مواجهه با عوارض آن متوجه دروغ بودن تخصص پزشک مربوطه شده و اقدام به شکایت کرده اند.


وی با بیان اینکه برخی پزشکان خود را به درستی به بیماران معرفی نمی کنند، اظهار کرد: از فعالیت این افراد جلوگیری نمی شود و همین مساله در مواردی حتی سبب مرگ افراد شده است. این افراد از نظر پزشکی قانونی محکوم می شوند اما نیروی بازدارنده ای در این زمینه وجود ندارد.


بیژنی گفت: در مواردی نیز برخی رسانه ها بدون اطلاع از سابقه تخصصی و پزشکی فرد خاطی، می نویسند که جراح پلاستیک خطایی را انجام داده در صورتی که پس از بررسی های قانونی مشخص می شود که فرد خاطی هیچ تخصصی در این زمینه نداشته است.


وی تاکید کرد: طبق قانون هرگونه تبلیغات پزشکی و نظارت بر تابلوی پزشکان برعهده سازمان نظام پزشکی است و این سازمان باید به تابلوی پزشکان نظارت داشته باشد.
بیژنی با اشاره به اینکه 10 درصد از شکایات پزشکی مربوط به جراحان پلاستیک است، اظهار کرد: جراحی های پلاستیک مانند هر نوع جراحی دیگری ممکن است با عوارضی همراه باشد که جراحان پلاستیک توانایی رفع آن عوارض را دارند اما عوارضی که به دست افراد غیرمتخصص که اقدام به انجام این نوع جراحی ها می کنند، بسیار شدیدتر است و آنها دانشی برای رفع این عوارض نیز ندارند.


رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران گفت: به دلیل اینکه نظارت دقیقی بر تعیین صلاحیت حرفه ای پزشکان صورت نمی گیرد، یک پزشکی عمومی به جای اینکه خود را به زحمت بیاندازد و به دنبال تحصیل در مقاطع تخصصی و گذراندن دوره طولانی مدت طرح پزشکی برود،وارد این حوزه می شود و بدون داشتن هیچ تخصصی اقدام به جراحی می کند.


بیژنی اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی در این سال ها منفعل عمل کرده است و آنچنان که باید و شاید به وظایف قانونی خود عمل نکرده و رسالت خود را در تحقق حق پزشکان انجام نداده است؛ به طور کلی به نظر مردم و پزشکان سازمان نظام پزشکی ضعیف عمل کرده است و برای اینکه بتواند جایگاه واقعی خود را به دست آورد، باید خود را اصلاح کند.


وی تاکید کرد: اغلب پزشکان به وظایف خود به صورت صادقانه عمل می کنند و تنها عده ای در حد 500 نفر هستند که فعالیت های غیرقانونی انجام می دهند اما همین مساله سبب سلب اعتماد عمومی نسبت به جامعه پزشکی می شود.


وی اظهار کرد: مردم برای اطلاع از اسامی متخصصان قابل تایید می توانند به پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پزشکی و یا سایت انجمن جراحان پلاستیک مراجعه کنند.


نهمین کنگره رینوپلاستی ایران در روزهای 27 و 28 آبان ماه با حضور متخصصان داخلی این حوزه در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha