شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 19839

رییس انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران با بیان این كه درمان‌ دردهای مزمن چند تخصصی است و باید به همه ابعاد آن توجه شود، گفت: در درمان درد باید به بعد جسمانی (بیولوژیك) ، روانی (سایكولوژیك) و حتی اجتماعی آن توجه شود.

دكتر شریفی ــ رییس انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران ــ در افتتاحیه دهمین همایش علمی درد به هزینه‌های اجتماعی ناشی از درد در كشور اشاره كرد و افزود: در برخی از مناطق، مراكز تیمی برای درمان درد راه‌اندازی و برای همایش امسال هم شعار «درمان چند تخصصی درد» برگزیده شده است.

به گزارش ایسنا، دكتر مهرداد مكرم ــ رییس كلینیك درد دانشگاه علوم پزشكی زاهدان ــ در حاشیه همایش درد با رد این باور غلط كه درد را باید تحمل كرد، افزود: احساس درد تاثیر زیادی در فیزیولوژی و كاركرد بدن دارد.

وی با اشاره به بروز دردهای پس از عمل جراحی در ادامه، خاطر نشان كرد: شدیدترین دردها در بیماران مبتلا به سرطان است.

دكتر مكرم به آمار فراوان سزارین در كشور اشاره كرد و ترس ناشی از درد زایمان را یكی از علل آن برشمرد و افزود: از این رو فعالیت بر روی زایمان‌های بی درد در كشور یك ضرورت به شمار می‌آید.

رییس كلینیك درد دانشگاه علوم پزشكی زاهدان ، مؤثرترین روش برای ایجاد زایمان‌های بی درد را استفاده از بی حسی اپی دورال دانست و یادآور شد: در این روش با تنظیم میزان دوز دارو برای جلوگیری از بروز اختلال در روند زایمان ماده ضد درد، تزریق و عصب اپی دورال بلوكه می‌شود.

وی عارضه طولانی شدن مدت زایمان را در برابر مزایای فراوان این شیوه كاهش درد را ناچیز عنوان كرد و در پایان یادآور شد: هم اكنون از این شیوه برای انجام زایمان بدون درد در دانشگاه علوم پزشكی زاهدان استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha