رییس دهمین همایش علمی سالیانه انجمن با بیان این كه دردهای مزمن تغییرات ساختاری در مغز ایجاد می‌كند، گفت: افرادی كه به مدت طولانی دردها را تحمل می‌كنند، به تغییرات غیر قابل برگشت در سلسله اعصاب مركزی دچار و عوارض آنها باقی می ماند.

دكتر سعید سمنانیان در سخنرانی خود در دهمین همایش علمی سالیانه انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران با موضوع تغییرات ساختار مغز بر اثر دردهای مزمن با بیان این كه در دردهای مزمن شكل پذیری مغز تغییر می‌كند، اظهار كرد: البته در این گونه دردها نورون‌ها (سلول‌های عصبی) هم دچار تغییر می‌شوند، به نحوی كه حتی پس از برطرف شدن علت درد همچنان باقی می ماند و به عنوان یك بیماری به شمار می‌آید .

وی با تاكید بر این كه در دردهای مزمن، عملكرد مغز ، نورون‌ها (سلولهای عصبی) و اجزای مغز تغییر می‌كنند، گفت: در دردهای مزمن نوروترنسمیتر (واسطه‌های شیمیایی) و در نهایت ساختار مغز تغییر می‌كند.

سمنانیان با بیان این كه كاهش میزان ماده خاكستری مغز از تغییرات رایج در مغز بر اثر دردهای مزمن است، افزود: همچنین در مبتلایان به كمردرد مزمن افزایش فعالیت قشری مغز مربوط به كمر و انتقال فعالیت این بخش از مغز به نواحی قشری مجاور (به عنوان مثال پا و ران) رخ می‌دهد كه البته این تغییرات با بهبود درد به حالت اولیه بر می‌گردد.

وی، كاهش میزان ماده خاكستری مغز، كوچك شدن نورون‌ها و حتی كاهش اتصالات عصبی (سیناپس‌ها) را از عوارض دردهای مزمن برشمرد و یادآور شد: حداقل 70 تا 80 درصد افراد جامعه كمردرد را تجربه كرده‌اند و در افراد مبتلا به كمردردهای مزمن مغز آتروفی می‌شود.

رییس دهمین همایش علمی سالیانه انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران در تعریف سردردهای مزمن روزانه، خاطر نشان كرد: این قبیل سردردها 15 روز یا بیشتر در ماه بروز می‌كند. در سردردهای مزمن روزانه ماده خاكستری پل دماغی خلفی، سری و بطنی و در برخی نقاط دیگر در ساختمان مغز كاهش چشمگیری می‌یابد.

دكتر سمنانیان با بیان این كه میزان كاهش ماده خاكستری در این قبیل سردردها ارتباط مستقیمی با طول مدت سردرد دارد، تصریح كرد: كاهش ماده خاكستری تغییر مشتركی در همه مبتلایان به دردهای مزمن است.

وی با بیان این كه هم اكنون با كمك امكانات و تجهیزات پزشكی بشر توانسته نقشه مغزی موجودات را طراحی كند ، اظهار كرد: در انسان هم به كمك ام آر آی و SMRI مشخص شده كه در شرایط دردناك كدام بخش مغز فعال می‌شود.

رییس دهمین همایش علمی سالیانه انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران در پایان گفت: اگر چه در گذشته مطالعات مورفولوژی (شكل مغز بر اثر اتوپسی ) حاصل می‌شد، اما امروزه به كمك دستگاه‌های تصویربرداری نظیر ام آر آی و SMRI پزشكان از این كار بی نیاز شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha