چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 198401

بر اساس بررسی های جدید، چاقی و اضافه وزن بیش از آنچه قبلا تصور می شد، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد، مانند سرطان معده، سرطان کبد و سرطان تخمدان.

چاقی خطر چه سرطان هایی را زیاد می کند؟

سلامت نیوز: بر اساس بررسی های جدید، چاقی و اضافه وزن بیش از آنچه قبلا تصور می شد، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش می دهد، مانند سرطان معده، سرطان کبد و سرطان تخمدان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در واقع ممکن است حدود 9 درصد از تمام سرطان ها به طور مستقیم به علت چاقی باشند، اما خوشبختانه می توان تا حد زیادی جلوی اضافه وزن و در نتیجه ابتلا به بیماری هایی از این قبیل را گرفت.

اگر ما دچار اضافه وزن نباشیم در گروه پر خطر قرار نخواهیم گرفت . البته گاهی اوقات، دیگر برای کاهش وزن دیر است، اما سوال اینجاست که آیا در این شرایط نیز کاهش وزن احتمال بروز خطر را کاهش می دهد؟

احتمالا اطلاعات زیادی در این باره وجود ندارد. بیش از هزار بررسی نشان داده است که چاقی و اضافه وزن نقش مهمی در بروز چندین نوع سرطان دارد که برخی از انواع آن قبلا مشخص شده اند و شامل سرطان های روده ی بزرگ، مری، کلیه، رحم و سینه است.


سرطان معده

چربی اضافی بدن می تواند منجر به التهاب مزمن شود ، به خصوص در مجرای گوارشی. با توجه به ارتباطی که چاقی با سرطان مری (که جزئی از سیستم گوارش است) دارد، ارتباط بین سرطان معده و چاقی نیز تعجب آور نیست. التهاب مزمن که می تواند به وسیله ی چاقی تحریک شود، ممکن است منجر به سوزش بیشتر، از جانب اسید معده شود که می تواند در نهایت به سرطان معده ختم گردد.


سرطان کبد

چاقی می تواند موجب تغییراتی در کبد شود که درست مانند اثر مصرف الکل است.
چاقی خطر بروز سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد. داشتن سنگ کیسه ی صفرا خطر ابتلای به سرطان کیسه صفرا را بالا می برد

در این حالت ما با چیزی شبیه به مکانیسم سیروز کبد که منجر به سرطان می شود، می میریم!

اما این نوشیدن الکل نیست که آسیب ایجاد می کند، بلکه چاقی خودش چربی کبد را تغییر می دهد که به آن بیماری کبد چرب غیرالکلی می گویند.


سرطان کیسه صفرا

چاقی خطر بروز سنگ کیسه صفرا را افزایش می دهد. سنگ صفرا ، رسوب کم کلسترول است که می تواند باعث التهاب کیسه ی صفرا گردد و به نظر می رسد داشتن سنگ کیسه ی صفرا خطر ابتلای به سرطان کیسه صفرا را بالا می برد.


سرطان پانکراس (لوزالمعده)

ما می دانیم که چاقی می تواند فرایند تولید انسولین را تضعیف نماید. اختلال در فرایند های معمول سوخت و ساز بدن ناشی از پانکراس ممکن است به افزایش خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده ختم شود.


سرطان تخمدان

سلول های چربی، هورمون استروژن تولید می کنند و به نظر می رسد استروژن اضافی، مقصر اصلی ابتلا به سرطان سینه و سرطان رحم در زنان سنگین وزن است . ظاهرا سرطان تخمدان نیز مانند این دو بیماری به وسیله ی افزایش سطح این هورمون و التهابات ناشی از چاقی رخ می دهد.


مننژیوم

بسیاری از تومورهایی که از مننژ رشد می کنند (مننژ بافت نازکی است که مغز و نخاع را می پوشاند) در واقع غیر سرطانی هستند.
با افزایش وزن، تیروئید نیز اندازه ی خود را افزایش می دهد. بزرگ شدن تیروئید، شانس بروز جهش های ژنی و سرطانی شدن را بالا می برد

اطلاعات کمی در مورد آنچه که باعث ایجاد این تومورها و آنچه که موجب سرطانی شدن آنها می شود در دسترس است، اما هورمون های اضافی تولید شده توسط سلول های چربی، احتمالا در این رابطه نقش ایفا می کنند.


سرطان تیروئید

بازهم تولید اضافی (یا عدم تولید) هورمون در این جا مورد توجه است. اما با افزایش وزن، تیروئید نیز اندازه ی خود را افزایش می دهد. بزرگ شدن تیروئید، شانس بروز جهش های ژنی و سرطانی شدن را بالا می برد.


مولتیپل میلوما (میلوم چندگانه)

التهاب مزمن در این جا نیز نقش دارد. چاقی احتمالا پروسه ی التهابی را تحریک می کند که منجر به افزایش تغییر سلول های مغز استخوان و میلوم متعدد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha