شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 19843

یك رادیولوژیست اطفال در حاشیه بیست و ششمین كنگره بین المللی رادیولوژی ایران با بیان اینكه انجام سونوگرافی داپلر(سونوگرافی از عروق) در سه ماهه نخست بارداری توصیه نمی‌شود، سونوگرافی‌های چند بعدی را برای شناسایی برخی از آنومالی‌ها (ناهنجاری‌های مادرزادی) و نارسایی‌ها سودمند برشمرد و افزود: انجام این نوع سونوگرافی از سوی والدین صرفا برای داشتن تصویر و یا فیلمی از دوران جنینی درخواست می‌شود.

دكتر پروین علیپور، در گفت‌وگو با ایسنا، سونوگرافی‌های چند بعدی را در تشخیص ناهنجاری‌هایی چون « لب شكری»، آنومالی‌های ستون فقرات و مننگوسل موثر دانست اما درعین حال از انجام سونوگرافی‌های مكرر و بی‌مورد در دوران بارداری انتقاد كرد و افزود: هم اكنون در دنیا سونوگرافی‌های چند بعدی جز در موارد خاص توصیه نمی‌شود.

وی حرارت حاصل از سونوگرافی‌های چند بعدی را برای جنین مضر برشمرد و یادآور شد: همچنین دراین موارد حركات بیش از اندازه برای جنین خطرناك است.

این رادیولوژیست اطفال سونوگرافی را روش ارزشمند تشخیصی با هزینه و زمان كم در دوران بارداری عنوان كرد و افزود: اخیرا در مواردی هم از MRI برای تشخیص آنومالی‌ها در دوران جنینی استفاده می‌شود.

علیپور با بیان اینكه درخواست سونوگرافی برای تشخیص آنومالی‌های ناهنجاری‌های جنین از هفته 24 بارداری توصیه می‌شود، افزود: البته تشخیص مواردی از ناهنجاری‌های مادرزادی نظیر منگولیسم از هفته 11 تا 14 بارداری امكانپذیر است.

وی با بیان اینكه تعداد موارد درخواستی سونوگرافی در افراد مختلف با توجه به مشكلات موجود متفاوت است در پایان یادآور شد: در یك بارداری طبیعی حداكثر 3 بار سونوگرافی (یكبار در هر سه ماهه بارداری) توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha