چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 198463

برخی افراد معتقدند مقصر اصلی بسیاری از مشکلات آب و هوایی دستگاه هایی هستند که با تکیه بر تکنولوژی به آلایندگی محیط می پردازند. درواقع این گروه اعتقاد دارند هر اندازه تاکید بر استفاده از ابزارهای تکنولوژیک و مدرن بیشتر باشد، شاخصه های آلودگی هوا نیز بالاتر خواهد رفت، اما جالب است بدانید این نوع اعتقاد تا حد زیادی اشتباه و دور از واقعیت است.

نقش فناوری در وانفسای آلودگی هوا

سلامت نیوز: برخی افراد معتقدند مقصر اصلی بسیاری از مشکلات آب و هوایی دستگاه هایی هستند که با تکیه بر تکنولوژی به آلایندگی محیط می پردازند. درواقع این گروه اعتقاد دارند هر اندازه تاکید بر استفاده از ابزارهای تکنولوژیک و مدرن بیشتر باشد، شاخصه های آلودگی هوا نیز بالاتر خواهد رفت، اما جالب است بدانید این نوع اعتقاد تا حد زیادی اشتباه و دور از واقعیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرصت امروز، این روزها تکنولوژی نه به عنوان یک آلاینده، بلکه به عنوان یک دستیار برای کاهش مشکلات و آلودگی های محیطی استفاده می شود. از دستگاه های تشخیص میزان آلودگی آب و هوا تا دستگاه های کاهش دهنده آلودگی محیط در این دسته بندی جای می گیرند. در ادامه مطلب نگاهی داریم به تعدادی از مواردی که کمتر به آنها پرداخته شده ولی بسیار مهم هستند.

دستگاه های مدرن تر، کارایی بالاتر

بسیاری از فناوری های مدرن، با توجه به سیستم استفاده از انرژی های پاک فعالیت می کنند. این سیستم ها با کمک گرفتن از انرژی های آب، خورشید، باد و. . . تلاش می کنند تا نرخ استفاده از سوخت های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه ای را به حداقل برسانند. با این وجود در نظر گرفتن نرخ LCA نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این نرخ به معنای تحلیل چرخه عمر یک محصول تکنولوژیک و میزان آلودگی های زیستی آن است. درواقع اگر قرار باشد محصولی تولید شود که آلودگی کمتری ایجاد کند، اما روند بی مصرف شدن آن سریع تر طی شود، چندان سودی کسب نکرده ایم. کشورهای عضو اتحادیه اروپا اغلب برای تولید محصولات جدید، ملزم به رعایت این اصل هستند.

فناوری های مبتنی بر شیمی سبز

یکی از تلاش هایی که این روزها در بین بسیاری از کشورهای جهان رایج شده تلاش برای دستیابی به تکنولوژی های مبتنی بر «شیمی سبز» است. شیمی سبز به روش ها و فرآیندهایی اطلاق می شود که در تلاشند با تکیه بر تکنولوژی محصولاتی تولید کنند که کمترین میزان آلایندگی زیستی را در پی داشته باشند. کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، کره جنوبی و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر در تلاشند تا با تکیه بر فناوری های مبتنی بر شیمی سبز، محصولاتی تولید کنند که سالم تر از گذشته باشد.

سیستم های پیشرفته ناسا

یکی از برنامه های مهم ناسا برای کاهش آلودگی هوا استفاده از سیستم های هوشمند کاهش آلودگی است. یکی از جدیدترین دستگاه های کاهش آلودگی های آب و هوا، دستگاه تصفیه هوای Airocide است.

این سیستم، یکی از متفاوت ترین شیوه های تصفیه هوا محسوب می شود که تمامی محرک های آلرژیک، قارچ ها، مواد شیمیایی، سرب و کلیه مواد مضر را شناسایی و آنالیز کرده و در یک جدول طبقه بندی می کند. سپس این مواد را از طریق کاتالیزورهای پردازنده شکسته و مورد بازسازی قرار می دهد. این روند یکی از امن ترین روش ها برای اکسیداسیون مواد مضر و آلاینده ها محسوب می شود. این دستگاه در بسیاری از نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و طرفدارانی پرشمار دارد.

مبارزه با آلودگی هوا از طریق هوش مصنوعی

چین یکی از آلوده ترین کشورهایی است که با آلودگی هوا مبارزه می کند. این کشور اخیرا برای مبارزه با آلودگی هوا فعالیت های پرشماری انجام داده است، احداث برج دودخوار هوشمند (جذب منواکسید کربن و انتشار اکسیژن)، استفاده از سیستم های تصفیه هوای خانگی، تلاش برای دستیابی به جدیدترین فناوری های مدرن برای مبارزه با آلودگی و... از مهم ترین فعالیت های این کشور محسوب می شود.

در این میان، چین در تلاش است تا با کمک گرفتن از سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی، ضریب آلودگی هوا را کاهش دهد. سیستم جدید هوش مصنوعی چین، یک موضوع مهم است که با همکاری شرکت IBM در دست انجام است.

این پروژه بخشی از پروژه بزرگ تر کاهش آلودگی هواست که قرار است با کمک آن تا پایان سال 2017 تا 10درصد و تا پایان سال 2020 تا 30درصد از آلودگی هوای 10 شهر بزرگ و آلوده چین را کاهش دهد. سیستم کاری پروژه هوشمند بی شباهت به سیستم یک بازی بزرگ دیجیتال نیست. این پروژه با تشخیص هوشمند نقاط در معرض هشدار، به ارسال پیغام های پیشگیرانه پرداخته و به سرعت به پاکسازی نقاطی می پردازد که در وضعیت کیفیت ناسالم هوا قرار دارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha