چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 198466

دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با بیان این که طول دوره آموزش پزشکی عمومی از ۷ سال به ۶ و نیم سال کاهش می‌یابد، گفت: کاهش طول دوره آموزش با حذف و یا کاهش بخش‌های غیر ضروری، بیش از حد تکرار شده و یا مواردی که الزامی برای وجود در برنامه ندارد صورت می‌گیرد.

کاهش طول دوره آموزش پزشکی عمومی

سلامت نیوز: دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با بیان این که طول دوره آموزش پزشکی عمومی از ۷ سال به ۶ و نیم سال کاهش می‌یابد، گفت: کاهش طول دوره آموزش با حذف و یا کاهش بخش‌های غیر ضروری، بیش از حد تکرار شده و یا مواردی که الزامی برای وجود در برنامه ندارد صورت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت(وبدا)، دکتر طاهره چنگیز با اشاره به بازنگری در نحوه ارائه برنامه‌های آموزشی پزشکی به عنوان یک دیگر از مصوبات جلسه شورای آموزش پزشکی عمومی، افزود: با توجه به تنوع شرایط و امکانات موجود در دانشگاه‌ها نمی‌توان انتظار داشت که همه دانشگاه‌ها الزاماً از یک قالب بدون انعطاف در برنامه تبعیت کنند و از طرف دیگر باید مطمئن باشیم که در تمام دانشگاه‌ها سرفصل‌ها و اهداف ضروری آموزش پزشک عمومی پوشش داده می‌شود.


وی افزود: از این رو، بر اساس مذاکرات این جلسه، موافقت شد که اجزای برنامه جدید حول محور ضروریات یادگیری تدوین و در قالب قطعاتی همانند قطعات یک پازل ارائه شود که به دانشگاه‌ها امکان دهد که چیدمان دروس را با استفاده از این قطعات کوچک و بر اساس ضوابط کلی برنامه و امکانات دانشگاه خودشان تعیین کنند. این اقدام در عین ایجاد اطمینان از مراعات سرفصلهای ضروری و ضوابط و استانداردهای برنامه، امکان انعطاف در برنامه را تا حدودی به دانشگاهها خواهد داد.


دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی با بیان این که در این مصوبات طول دوره آموزش پزشکی عمومی از ۷ سال به ۶ و نیم سال کاهش یافته است، افزود: کاهش طول دوره آموزش با حذف و یا کاهش بخش‌های غیر ضروری، بیش از حد تکرار شده و یا مواردی که الزامی برای وجود در برنامه ندارد صورت می‌گیرد.


دکتر چنگیز با تاکید بر این که این مصوبات هنوز نهایی نشده است، گفت: بعد از بازنگری کامل سرفصلها، مجدداً این مصوبات در جلسه شورای آموزش پزشکی بررسی می‌شوند و در صورت تصویب نهایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ می‌شوند.


وی در ادامه به اضافه شدن واحد درس طب سنتی به دروس آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: طب سنتی جایگزین برخی دروس غیرضروری در آموزش پزشکی می‌شود و معادل ۳ واحد درسی هم در علوم پایه و دوره مقدمات بالینی تحت عنوان آداب پزشکی پیشنهاد شده است که شامل موارد مهارت‌های یادگیری و مطالعه، رفتار حرفه‌ای، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های جستجو و استفاده از منابع علمی، و.. است. این مباحث به تدریج در کوریکولوم جدید به صورت رسمی اضافه خواهد شد.


دکتر چنگیز در پایان گفت: در حال حاضر برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی این دروس را به صورت انتخابی ارائه می‌کنند که تجربه مناسبی برای استفاده در برنامه به صورت رسمی فراهم کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha