هر از چندی در خصوص وضعیت ناایمن بودن مدارس و عدم امنیت برای کودکان و دانش‌آموزان در کلاس‌های ناامن گزارش‌هایی نوشته می‌شود. حدود 30 سال از جنگ گذشته و تصور بر این است که کلاس‌ها و همه مدارس کشور ساخته و آباد شده‌اند و مشکلی برای ایمنی مدارس وجود ندارد اما وقتی به دل تعدادی از روستاهای محروم بروید، هنوز دانش‌آموزانی را که در کپر و کانکس و مدارس خشت و گلی و با بخاری‌های نفتی تحصیل می‌کنند، مشاهده خواهید کرد. فضاهایی تحت عنوان «مدرسه» که وضعیت را برای تحصیل کودکان ناامن می‌کند.

هنوز کلاس‌های زیادی ناایمن هستند

سلامت نیوز: هر از چندی در خصوص وضعیت ناایمن بودن مدارس و عدم امنیت برای کودکان و دانش‌آموزان در کلاس‌های ناامن گزارش‌هایی نوشته می‌شود. حدود 30 سال از جنگ گذشته و تصور بر این است که کلاس‌ها و همه مدارس کشور ساخته و آباد شده‌اند و مشکلی برای ایمنی مدارس وجود ندارد اما وقتی به دل تعدادی از روستاهای محروم بروید، هنوز دانش‌آموزانی را که در کپر و کانکس و مدارس خشت و گلی و با بخاری‌های نفتی تحصیل می‌کنند، مشاهده خواهید کرد. فضاهایی تحت عنوان «مدرسه» که وضعیت را برای تحصیل کودکان ناامن می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جهان صنعت نوشت: چندی قبل معاون وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس گفت: از اواخر سال ۹۳ اطلاعات‌مان را به روز کرده‌ایم و مشخص شد حدود ۱۳۰۰ کلاس خشت و گلی، سنگ و گلی و چوبی در کشور وجود دارد. این کلاس‌ها کاملا ناایمن هستند بنابراین کار نوسازی این کلاس‌ها و جایگزینی آنها با کلاس‌های استاندارد آغاز شده است که تا پایان سال نیمی از این کلاس‌ها جمع‌آوری خواهند شد. کلاس‌های چوبی عمدتا در مناطق شمالی کشور، کلاس‌های سنگ و گلی در مناطق مرزی کشور و کلاس‌های خشت و گلی بیشتر در مناطق مرزی کشور و در راس آن در استان سیستان‌و‌بلوچستان قرار دارند. به گفته او در استان سیستان‌و‌بلوچستان کار به صورت وسیع‌تری آغاز و از سال ۹۳ اعتبار ویژه‌ای برای این موضوع در نظرگرفته شده که امسال نیز این اعتبار تشدید شده است تا در سال آینده این کلاس‌ها جمع‌آوری شود. مرتضی رییسی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اقدامات این سازمان برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مدارس عنوان کرده بود: از سال ۹۲ موضوع استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس با مصوبه مجلس و اعتبار خوبی که به این موضوع تخصیص یافت، به مرحله اجرا رسید.
براساس اطلاعات دقیقی که در سال ۹۲ جمع‌آوری شده از ۵۳۰ هزار کلاس درس کشور در این سال ۲۱۱ هزار کلاس با بخاری گرم می‌شد که از نظر وزارت آموزش‌وپرورش قابل قبول نبود.
رییس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اختصاص یافت، اظهار کرده: تاکنون ۱۰۷ هزار کلاس درس استانداردسازی شده که این موضوع مدارس مناطق دورافتاده و محروم را نیز شامل می‌شود. وی با اشاره به تخصیص ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس و خرید تجهیزات در سال‌جاری عنوان کرد: کار استانداردسازی 50 هزار کلاس درس را آغاز کردیم و امیدواریم در سال آینده کلاس‌های درس برای همیشه با بخاری خداحافظی کرده و دارای سیستم گرمایشی کاملا استاندارد شوند.
همچنین طی سال‌های ۹۲ و ۹۳،50 درصد از کلاس‌های درس کشور که با بخاری گرم می‌شدند، به سیستم تامین حرارت مرکزی مجهز شدند. این موضوع یکی از دلایل کاهش حوادث در مدارس بوده است.
وی با تاکید بر ضرورت مدیریت بحران در زمان رویداد یک حادثه توسط مدیران مدارس گفت: در این زمینه نکات ایمنی به مدیران مدارس آموزش داده شد و با شروع فصل سرما در سال جاری دستورالعمل جامعی به آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ شد.
به گفته معاون وزیر آموزش‌وپرورش ضروری است مدیران و معلمان ما نیز آموزش‌های لازم را ببینند تا چنانچه حادثه‌ای همچون آتش‌سوزی در کلاس درس رخ دهد، وسیله‌ گرمایشی به بیرون حمل نشود و دانش‌آموزان از کلاس خارج شده و کپسول آتش‌نشانی که حتما قبلا شارژ شده است؛ مورد استفاده قرارگیرد. همچنین از مدیران مدارس خواسته شده تا از وسایل معیوب برای تامین حرارت کلاس‌های درس استفاده نکنند.
آموزش‌وپرورش با داشتن ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جاری و دو هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و کمک‌های خیران نباید شرایطی داشته باشد که سلامت دانش‌آموزان به استفاده از وسایل معیوب و غیراستاندارد گره بخورد.
رییسی تصریح کرد: این موضوع به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست که برخی مدارس به بهترین امکانات و زیباترین فضای آموزشی مجهز باشند و برخی دانش‌آموزان ما در کلاس‌های خشت و گلی و سنگ و گلی مشغول تحصیل باشند که این از عدالت به دور است.


170میلیارد تومان اعتبار برای استان سیستان‌و‌بلوچستان
از سویی دیگر عنوان شده امسال برای استان سیستان‌و‌بلوچستان ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته شده و دولت پیش‌بینی کرده است که ۶۰۰ میلیارد تومان صرف تعادل‌بخشی فضای آموزشی کند.
سرانه فضای آموزشی ما در سیستان‌و‌بلوچستان کمتر از متوسط کشور است. این واقعیت وجود دارد که در برخی روستاها با وجود ساخت مدارس، دانش‌آموز به تعداد کافی وجود ندارد و بعضا مدارس کرایه داده شده یا در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار داده شده است که مسوول این موضوع آموزش‌وپرورش نیست.
رییسی در توضیح این مطلب خاطر نشان کرد: دلیل تعداد کم دانش‌آموزان، مهاجرت از روستاها به شهر است و آموزش‌وپرورش نقشی در این موضوع ندارد. به بیان دیگر سرانه فضای آموزشی ما در مناطق روستایی به مراتب بیش از شهرهاست زیرا در زمانی که مدارس در روستاها ساخته شده، فضای آموزشی به تناسب تعداد دانش‌آموزان بوده است اما تعداد دانش‌آموزان دراین مناطق به دلیل مهاجرت کاهش یافته و در شهرها افزایش یافته است.


مصوبه ۳ میلیارد دلاری برای تخریب مدارس ناایمن
همچنین هفته گذشته معاون عمرانی وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرده بود سه‌میلیارد دلار برای ایمن‌سازی مدارس از سوی کمیسیون تلفیق مجلس مصوب شد که با اختصاص آن مدارس ناایمن کشور تا سال ۹۹ حذف می‌شوند.
سال 85 یک‌سوم مدارس کشور ایمن بود که با تصویب چهار میلیارد دلار درصد مدارس ایمن کشور دو برابر شد و این موضوع مورد تمجید جهانی قرار گرفت. سال گذشته اجلاس رهبران مدارس ایمن با محوریت سازمان ملل در ایران برگزار و اقدام کشور ما تایید و توصیه شد تا سایر کشورها از این تجربه ایران بهره ببرند.
معاون عمرانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی برنامه ششم توسعه دو هفته قبل مصوبه‌ای داشت که امیدواریم این مصوبه در صحن علنی نیز به تصویب برسد، براساس این مصوبه طی برنامه ششم توسعه سه میلیارد دلار برای ایمن‌سازی مدارس اختصاص می‌یابد و پیش‌بینی شده این اعتبار براساس شرایط کشور از محل منابع مختلف تخصیص یابد.
رییسی تاکید کرد: در صورت اختصاص سه میلیارد دلار تا پایان برنامه ششم توسعه ایمن‌سازی کامل مدارس کشور انجام خواهد شد البته در مصوبه کمیسیون تلفیق راهکارهای حضور بیشتر مردم، تشویق و تکریم خیران و ایجاد زمینه‌های جدید برای حضور آنها در نظر گرفته شده است.
یادآور می‌شود سازمان ملل مسوولیت تدوین فرآیند فنی ایمن‌سازی مدارس را به‌عهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته و حدود یک سال با همراهی اساتید دانشگاه روی این موضوع کار شده و نتیجه آن به نهاد کاهش بلایای طبیعی سازمان ملل ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha