تقلب و تخلف در آزمون دستیاری كه به ابطال آن از سوی مرضیه وحید‌ دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی منجر شد تنها تقلبی نیست كه در آزمون‌های ورودی به دانشگاه انجام شد اما نتیجه آن و خروج بسیاری از پزشكان عمومی زنگ خطر را برای كشور به صدا درآورد.

انجمن پزشكان عمومی كشور هشدار داد: خروج پزشكان عمومی از ایران
به گزارش سلامت نیوز ، آژیر قرمز این اتفاق را« مسعود مسلمی‌فرد» نایب رئیس انجمن پزشكان عمومی كشوردر گفت‌وگو با ایلنا به صدا درآورد. او می‌گوید: متاسفانه بسیاری از پزشكان كه در آزمون دستیاری شركت كرده و موفقیت حاصل نكرده‌اند، به دلیل بی‌اعتمادی به آزمون سال آینده یا سخت‌تر شدن آن به سفارتخانه‌ها مراجعه كرده‌اند تا از كشور خارج شوند.
در سال‌های اخیر، افزایش شمار دانش آموختگان پزشکی عمومی و افت شرایط کاری و اجتماعی پزشکان عمومی، کار را به آنجا رسانده است که بسیاری از ایشان، حتی در سن بالا و به‌رغم مشغله‌های کاری و خانوادگی، برای تغییر وضع معیشتی چاره‌ای جز شرکت و تلاش برای ادامه تحصیل و پیوستن به جرگه متخصصان نمی‌بینند. اما رقابت فشرده میان داوطلبان این آزمون بسیاری از آنها را به صرافت استفاده از راه‌های کوتاه تر و ساده‌تر برای راهیابی به دوره‌های تخصصی می‌اندازد که یکی از آنها تقلب و خرید تعداد یا تمام سوال‌های آزمون است.
مسلمی‌فر می‌گوید: اگر برای این دسته از پزشكان كه به‌دنبال تحقق آرزوهای خود به خارج از كشور سفر می‌كنند برنامه‌ای نداشته باشیم ضربه سنگینی به نظام سلامت كشور وارد می‌شود.چرا كه زحمات زیادی كشیده شده تا این گروه به درجه پزشكی عمومی رسیده‌اند.
او می‌گوید: هنوز شفافیت‌سازی در برگزاری آزمون دستیاری مرحله دوم انجام نشده، اما در این ارتباط با نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت همكاری تنگاتنگی داشته‌ایم البته وقوع چنین اتفاقاتی در امتحانات ممكن است در هر جایی رخ دهد و ناراضی و راضی داشته باشد اما آنچه مهم است دلایل هجوم پزشكان عمومی به سمت چنین آزمون‌هایی است.
او در پاسخ به این سوال كه چرا پزشكان عمومی كشور تا این اندازه مایل برای گذراندن دوره تخصصی شده‌اند؟ می‌گوید: نباید پزشكان عمومی كشور به دلایلی غیر از مسائل علمی آنچنان به آزمون دستیاری هجوم بیاورند كه خود و خانواده‌هایشان را دچار نگرانی و چالش كنند.

نگهبان سلامت
او می‌گوید: در همه جای دنیا پزشك عمومی نگهبان سلامت در قالب پزشك خانواده است و از نظر علمی و مادی در امنیت بالایی قرار دارد و برای رفتن به مراحل بعدی تحصیلی یا از ابتدا مسیر تحصیلی آنها مشخص است یا در طرح پزشك خانواده كار می‌كنند و بر اساس امتیاز به تخصص روی می‌آورند.
براساس آنچه مسلمی‌فر می‌گوید: اما در ایران متاسفانه پزشكان عمومی بدون اینكه جایگاه خوبی برای آنها تعریف شده باشد، فعالیت كرده به‌طوری كه در سال‌های اخیر دیگر كرسی‌های استادی در دانشگاه را نیز ندارند و ولع برای بازگرداندن آن، این چنین هجومی را به آزمون‌ها به وجود
می‌آورد.
مسلمی فرد موضوع مادی را از دیگر مسائلی می‌داند كه باعث شده پزشكان عمومی برای پر كردن فاصله نجومی با پزشكان متخصص خود را به آب و آتش بزنند و در آزمون‌ها شركت كنند تا به آن جایگاه برسند در حالی كه باید تنها دغدغه آنها تضمین سلامت خانواده‌ها باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha