شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 198599

اورژانس کشور و هلال احمر با اشاره به تجمع زائران در هنگام بازگشت و خطربیماری تنفسی، علاوه بر مدیریت بازگشت، رعایت بهداشت وحفظ سلامتی را از زائران اربعین حسینی خواستارشدند.

توصیه های جدی بهداشتی به زائران حسینی

سلامت نیوز:اورژانس کشور و هلال احمر با اشاره به تجمع زائران در هنگام بازگشت و خطربیماری تنفسی، علاوه بر مدیریت بازگشت، رعایت بهداشت وحفظ سلامتی را از زائران اربعین حسینی خواستارشدند.


به گزارش سلامت نیوز از شبکه خبر، مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت:برگشت زائران شروع شده وتا دو روز آینده بر میزان بازگشت ها افزوده می شود بنابراین توصیه جدی ما حوصله و صبر است زیرا جمعیت زیاد می تواند حوادث زیادی را موجب شود و هوای عراق طی دو روز آینده سردتر می شود که زائران بهتر است از لباس گرم استفاده کنند. مرعشی گفت: تجمع های انبوه موجب بیماری های تنفسی می شود که زائران باید به این بیماری ها توجه داشته باشد، این عفونتها طولانی مدت است و قدرت سرایت بالایی هم دارد. مرعشی با اشاره به انتقال  250 قلم دارو و 80 مورد تجهیرات پزشکی به عراق گفت: از زائران می خواهیم داروهای خود را به همراه داشته باشند.


مرعشی گفت: در حال حاضر در نجف 4 مرکزو در کوت 1 بیمارستان صحرایی با 90 نفر کادر پزشکی مستقر شده اند. در سه مرز خروجی نیز امکانات امدادی در عراق مهیا شده است. با همکاری هلال احمر و دولت عراق 26 دستگاه آمبولانس به خاک عراق و 120 هزار امدادگر مسلط به زبان عربی در بین الحرمین و کربلا حضور دارند، پزشکان ما در بیمارستان کربلا هم مستقر شده اند.

او با اشاره به همکاری تنگاتنگ با اورژانس افزود: هلال احمر مسئولیت خدمات سرپایی به زائران در عتبات را برعهده دارد، ما به صورت شبانه روزی به همه زوار خدمات می دهیم و در صورت نیاز به بستری، در نجف و کربلا خدمت رسانی می شود و در صورت اضطرار بیماران و مجروحان به داخل کشور منتقل می شوند.


مرعشی با بیان اینکه امکانات ما در حال حاضر نسبت به سال گذشته سه برابر شده است،گفت: در دو شب گذشته 16 بیمار را از عراق به کشور منتقل کرده ایم.  سرویس های بهداشتی و درمانی به همه زائران ارائه می دهیم و این سرویسها رایگان است و در غالب بیمه و سرانه قبلا توسط زائران پرداخت شده است، اما کثرت زوار به حدی است که امکانات کفاف همه زائران را نمی دهد. در اربعین سال گذشته ما انتظار حضور 26 میلیون نفری شیعیان را در کربلا داشتیم به این ترتیب هرچه امکانات ارائه شود بازهم کم است در این بین ما در تلاشیم تا حداقل خدمات را به زائران ارائه دهیم.


او افزود: در کشور عراق در حال ارائه این خدمات هستیم و زوار ایرانی بخشی از زوار شیعه در اربعین حسینی اند و این دولت عراق است که باید تغذیه و اسکان زوار را تامین کند، به این ترتیب دست ما در تمام طول مسیر و موکب ها چندان باز نیست اما با همه این حرفها فرهنگ سازی صورت گرفته است. اطلاع رسانی های قبل از سفر و بروشورها و پیامهای بهداشتی نیز در لب مرز و در طول مسیر به زائران ارائه شد.


مرعشی گفت: به کسانی که هنوز راهپیمایی خود را آغاز نکرده اند توصیه می شود کفش مناسب و کوله پشتی دارای مایحتاج اولیه را به همراه داشته باشند و این کوله را سنگین نکنند، داروهایی که مصرف می کنند را حتما همراه خود داشته باشند.

رضوانی رئیس اداره آموزش و پژوهش اورژانس کشور دیگر مهمان برنامه افزود: بعد از اربعین سال گذشته، حوزه بهداشت و درمان اربعین را پذیرفت.  رضوانی گفت: 2200 پایگاه جاده ای و شهری در سه مرز آماده خدمت به زائرانند، 235 آمبولانس، 7 بیمارستان صحرایی و 58 پزشک متخصص از قلب و عروق تا ارتوپدی و جراح عمومی در این بیمارستان مستقر شده اند، هر 15 کیلومتر یک دستگاه اتوبوس آمبولانس مستقر شده است وبیمارستانهای پشتیبان نیز در کرمانشاه، اهواز و چند شهرستان دیگر آماده خدمت رسانی اند و ما نیروهای خود را در قالب هلال احمر در مراکزامدادی ودرمانی مستقر کرده ایم .


او گفت: در حوزه وزارت بهداشت، حدود 47 گروه بهداشت محیط و 41 گروه مبارزه با بیماری را در اختیار داریم تا از مهران، چذابه و شلمچه تا کربلا و نجف را زیر نظر بگیرند تا مواکب بین راهی از آب و غذای سالم برای ارائه نذری ها استفاده کنند. ما از زائران می خواهیم تا از غذاهای گرم به جای غذاهای سرد در طول مسیر استفاده کنند، غذاهای تخم مرغ دار و دارای شیر هم به هیچ عنوان استفاده نشود مگر آنکه شیر مورد نظر جوشانده شده باشد.


او افزود: بحث ما بیشتر پیشگیری است و ما این امر را از رسانه ملی آغاز کردیم و شامل انواع بیماری های واگیردار و غیرواگیردار بود و تلاش شد تا آموزشهای لازم را برای زائران داشته باشیم تا زائران در طول مسیر با اعمالی که باید انجام دهند آشنا باشند، ما هر 3 کیلومتر یکبار یک پایگاه امدادی تعبیه کرده ایم تا حتی الامکان خدمات لازم را به زائران ارائه دهند.


او گفت: پیشنهاد می شود که زائران بهداشت فردی خود را رعایت کنند، استفاده از ماسک توصیه می شود، از دست دادن و رو بوسی پرهیز کنند زیرا بیماری های تنفسی و آنفولانزا از این طریق به آسانی منتقل می شود، در راه بازگشت، ما در تمامی ورودی ها و فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهنی گروه بهداشت محیط حضور جدی دارند.


او افزود: زائران از نماز صبح پیاده روی خود را آغاز کنند زیرا در ساعات ابتدایی امکان گرمازدگی کمتر است، زائران حتما از کفشهای بنددار استفاده کنند، هر چند کیلومتر یکبار در موکب ها استراحت کنند، پاها را حتما شستشو دهند. بویژه بیماران دیابتی که حتما مواد قندی مانند شکلات، بیسکویت و غیره به همراه داشته باشند تا در صورت افت قند به سرعت از این موارد استفاده کنند، در کوله پشتی نام و شماره تلفن به همراه داشته باشند تا در صورت حادثه قابل شناسایی و امداد رسانی باشند، در طول مسیر حتما بصورت روزانه حمام کنند.


او گفت: در زمان بازگشت، پیاده روی کمتر می شود، دیابتی ها به علت پیاده روی حس پایشان کاهش می یابد و در صورت بروز هرگونه زخمی به مراکز بهداشتی در طول مسیر مراجعه کنند تا دچار زخم دیابتی نشوند، در مورد مسائل گوارشی که ممکن است زوار به آن مبتلا شوند توصیه می کنیم که زائران در صورت ابتلا به وبا و یا اسهال حتما به مراکز درمانی ما در مرزهای ورودی مراجعه و حتما اعلام کنند تا درمان در اسرع وقت صورت بگیرد.


او افزود: بیشترین بیماری که ممکن است زوار به آن مبتلا شوند بیماری های ریوی است زیرا به سرعت منتشر می شود و ضایعات پوستی و آفتاب سوختگی و بیماری های گوارشی از عمده بیماری هایی اند که ممکن است زوار به آن مبتلا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha