محققان دانشگاه تهران موفق شدند نانو داربستی از الیاف ابریشم طبیعی تولید کنند که به طور موثر رباط صلیبی آسیب دیده را درمان می‌کند.

ورزشکاران دیگر نگران پارگی تاندون نباشند

سلامت نیوز:محققان دانشگاه تهران موفق شدند نانو داربستی از الیاف ابریشم طبیعی تولید کنند که به طور موثر رباط صلیبی آسیب دیده را درمان می‌کند.

مریم شریفی اقدم پژوهشگر و محقق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: در عمل‌های جراحی مفصلی به خصوص رباط و تاندون مفاصل زانو پزشکان مجبورند از تاندون قسمت‌های دیگر بدن برداشته و به قسمت آسیب دیده متصل کنند.

وی افزود: در این طرح با کمک ابریشم طبیعی نوعی نانو داربست با پوشش کلاژن و نانو فیبیری تولید کرده‌ایم که در آسیب‌های وارده به رباط و تاندون مفاصل به خصوص در ورزشکاران را به طور موثر درمان می‌کند.

شریفی اقدم عنوان کرد: در روش‌های معمول درمان رباط که معمولا از قسمت‌های دیگر بدن فرد و یا از آشیل جسد گرفته می‌شود، مشکلاتی وجود داشته و یا امکان پس زده شدن آن وجود دارد.

این محقق کشور بیان کرد: در این طرح برخلاف روش‌های معول به مرور زمان نانو داربست جایگذاری شده در مفصل تخریب شده و سلول‌های بدن فرد جایگزیزن آن می‌شود و به این ترتیب مشکلی برای ورزشکاران از لحاظ وجود یک ماده بیگانه در بدن آن‌ها وجود نخواهد داشت و بافت طبیعی خود بیمار جایگزین آن می‌شود.

وی گفت: در این طرح ورزشکاران می‌توانند این نانو داربست را به طور سفارشی در آزمایشگاه نگه‌داری و در مواقع آسیب تاندون رزو شده خود را استفاده کنند.

شریفی اقدم اظهار داشت: این طرح با عنوان «ساخت داربست از ابریشم بافته شده با پوشش نانو فیبری برای مهندسی بافت رباط» به ثبت رسیده اما متاسفانه هنوز حمایتی برای تجاری سازی از سوی دولت صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha