شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 198664

چگونه سوخت و ساز بدن کم میشود؟

سلامت نیوز:حتی اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید، این امکان وجود دارد که بدون آن که متوجه باشید، سرعت متابولیسم بدنتان را کاهش دهید. متخصصان غدد بیمارستان کودکان بوستون می‌گویند، اختلالات متابولیسم با دیابت، بیماری‌های قلبی و التهاب مزمن مرتبط است و زمینه‌ساز بیماری‌هایی مثل سرطان، اختلالات خود ایمنی و آلزایمر خواهد بود، اما زیاد جای نگرانی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم شما می‌توانید با عادت‌های سالم تغذیه‌ای و سبک زندگی سالم تا حد زیادی متابولیسم را کنترل کنید. عوامل زیر می‌تواند سرعت متابولیسم را کاهش دهد:

سیرشدن با غذاهای فرآوری شده

محققان می‌گویند، غذاهای فرآوری شده سطح انسولین را که هورمون اساسی در تنظیم متابولیسم است، افزایش می‌دهند. مصرف این غذاها باعث می‌شود، سطح انسولین ناگهان افزایش یابد و بعد از مدتی دوباره کاهش پیداکند. این شرایط هم باعث پرخوری می‌شود و هم به متابولیسم آسیب می‌رساند. افزایش ناگهانی انسولین به بدن علامت می‌دهد که چربی کمتری بسوزاند و آن را در جایگاه‌های ذخیره قفل کند. در نتیجه سوختن این چربی‌ها مشکل‌تر می‌شود.

مصرف نکردن چربی کافی

اگر مصرف چربی را در همه مواد غذایی کاهش داده‌اید، این کار را متوقف کنید. چربی‌ها تاثیری بر سطح انسولین ندارند. متخصصان توصیه می‌کنند به مدت دو هفته، 50 درصد رژیم غذایی‌تان را چربی سالم قرار دهید تا شاهد افزایش متابولیسم باشید.

نیم دیگر رژیم غذایی را باید پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها تشکیل بدهند که هضم کندی دارند و باعث نامنظم شدن سطح هورمون‌ها نمی‌شوند. در نتیجه، می‌توانید مطمئن باشید، انسولین افزایش پیدا نمی‌کند و در تعادل با سایر هورمون‌ها قرار دارد. این شرایط، متابولیسم را در بلندمدت تقویت می‌کند.

غذا نخوردن تا هنگام گرسنگی کامل

نه فقط غذاهایی که می‌خورید، بلکه زمان غذا خوردن هم بر متابولیسم تاثیر می‌گذارد. گرسنگی، علامتی است که نشان می‌دهد، بدن به چیزهایی که متابولیسم را فعال نگه دارد، نیاز دارد. وقتی گرسنه هستید، مغز نیز در حالت گرسنگی قرار می‌گیرد و در واکنش به آن، سطح انسولین را افزایش می‌دهد تا بدن با سرعت کمتری، کالری بسوزاند. گرسنگی کشیدن و مصرف کالری کمتر، در بلندمدت راهکار کارآمدی نیست و فقط باعث کشمکش میان مغز و متابولیسم می‌شود.

منبع: aol.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha