شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸

۱۹ سال از عمر حمل ونقل زیرزمینی تهران می‌گذرد و طی این سال‌ها مترو گره‌های بسیاری از مشکلات تهران را باز کرده است.

کلید قفل آلودگی هوا در زیر زمین‌

سلامت نیوز:۱۹ سال از عمر حمل ونقل زیرزمینی تهران می‌گذرد و طی این سال‌ها مترو گره‌های بسیاری از مشکلات تهران را باز کرده است.
افزایش سرعت تردد، كاهش تصادفات، كاهش قیمت تردد در شهر و كاهش ترافیك هر یك نقطه‌ای روشن در كارنامه متروی پایتخت است كه می‌تواند بهترین دلیل برای سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین اما مهم‌ترین كاربرد آن بحث كاهش آلودگی هواست كه دولت‌های نهم، دهم و یازدهم درآن سهمی نداشته‌اند. همین 3روز پیش بود كه رئیس‌جمهور و هیأت دولت از انواع برنامه‌ها برای كاهش آلودگی هوا سخن گفتند اما جای خالی متروی تهران در اقدامات آنان احساس شد. در دیگر سو، مدیریت شهری طرح متروی 10میلیون نفری (تردد روزانه 10میلیون نفر با مترو) را در دست اجرا دارد.

سهم شهرداری ؛90درصد
از سال 84تعداد واگن‌های مترو 4برابر افزایش یافته است. در سال 84تعداد این واگن‌ها 351عدد بود اما هم‌اكنون به 1200واگن رسیده است. طی این مدت همچنین طول خطوط مترو دوبرابر شده و از 89كیلومتر به 183كیلومتر رسیده است. تعداد ایستگاه‌ها نیز از 41به 105رسیده و 2.5برابر شده است. در این راستا طبق قانون باید دولت و شهرداری هر كدام نیمی از بودجه ساخت و توسعه مترو را پرداخت كنند اما طی 11سال اخیر شهرداری همواره سهم قابل توجهی از ساخت مترو را پرداخت كرده است. برای نمونه در سال گذشته دولت تنها 10درصد هزینه ساخت مترو را پرداخت و 90درصد آن توسط شهرداری تهران تأمین شد.

480متر از مترو سهم دولت است
هزینه خرید یك واگن مترو در سال‌جاری 4میلیارد تومان و هزینه ساخت یك كیلومتر مترو 225میلیارد تومان است. بدین‌ترتیب مشخص می‌شود كه با كمك اندك دولت به متروی تهران در سال گذشته تنها می‌شود 480متر مترو ساخت. این عدد را مقایسه كنید با 100كیلومتر مترویی كه شهرداری تهران برای پایتخت در دست احداث دارد و بخشی از آن تا آخر سال‌جاری افتتاح می‌شود.


بنا به اعلام مسعود رنجبریان، مدیركل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهر تهران انتظار مدیریت شهری از دولت اختصاص حداقل 2430میلیارد تومان اعتبار برای توسعه متروی تهران در سال 94بود كه متأسفانه تنها 10درصد از آن در قانون بودجه 94آمد و بخش كمتری از قانون بودجه یعنی 109میلیارد تومان به تهران پرداخت شد.

پیشرفت 80درصدی خطوط 6و 7مترو
هم‌اكنون حدود 100كیلومتر مترو زیر زمین پایتخت در حال ساخت است. هابیل درویش مدیرعامل متروی تهران در مورد روند ساخت خط متروی 6و 7و سرانجام ساخت متروی تهران- پرند، با بیان اینكه شركت مترو با تمام توان و در 3شیفت كاری، ساخت این دو خط را ادامه می‌دهد، گفت: هر دو پروژه در مرحله 80درصدی قرار دارد و امیدواریم به‌زودی به اتمام برسد. وی با بیان اینكه احتمالا تا پایان امسال 9كیلومتر از جنوب خط 6مترو به بهره‌برداری می‌رسد، گفت:

از ایستگاه مشیریه تا میدان شهدا تا پایان سال‌جاری افتتاح خواهد شد. درویش در مورد سرانجام خط 7مترو نیز با بیان اینكه از ایستگاه افسریه و ورزشگاه تختی تا میدان صنعت امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح كرد: حدود 8ایستگاه میانی همچون ایستگا 5 برج میلاد، بوستان گفتگو و... نیز بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل متروی تهران در مورد سرانجام ساخت متروی تهران- پرند نیز با بیان اینكه هم‌اكنون ساخت این مترو مراحل آخر را می‌گذراند، افزود: فاز اول احداث این خط تا فرودگاه امام خمینی امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بقیه روند ایجاد این خط به تأمین اعتبار از سوی دولت مرتبط می‌شود. به گفته درویش، برای رسیدن مترو به شهر پرند به 400میلیارد تومان بودجه نیاز است.

توسعه مترو اولویت اول 96
شورای شهر تهران مهم‌ترین حامی شهرداری تهران در سال‌های اخیر بوده و با اختصاص بخش اعظم بودجه شهر به این مهم، گام بزرگی برای كاهش آلودگی هوای شهر برداشته است. محمد‌مهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: نخستین اولویت بودجه شهرداری تهران برای سال 96بی‌شك توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو است.

همچنین علیرضا دبیر رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو را از اولویت‌های بودجه سال 96تهران دانست. لایحه بودجه سال آینده تا پایان دی‌ماه برای بررسی و تصویب به شورای شهر تقدیم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha