شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 198667

به پارک جنگلی وکیل‌آباد مشهد نزدیک می‌شوم با وجود این‌که هوای پاییزی نسبتا سرد است و باد شدیدی می‌وزد، اما عده زیادی از مردم به سمت این تفرجگاه می‌روند.

باغ وحش مشهد روی مرز تعطیلی

سلامت نیوز: به پارک جنگلی وکیل‌آباد مشهد نزدیک می‌شوم با وجود این‌که هوای پاییزی نسبتا سرد است و باد شدیدی می‌وزد، اما عده زیادی از مردم به سمت این تفرجگاه می‌روند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از جام جم سمت دیگر، کوهستان پارک شادی است که بعد از پنج سال تعطیلی همچنان در آن بسته است، اما کنار در ورودی پارک نوشته شده باغ وحش مشهد انتهای خیابان؛ باغ وحشی که ظاهرا قرار است فعلا انتهای خیابان بماند.

از کنار برخی قفس‌ها که می‌گذرم هیچ تابلوی توضیحاتی ندارد و قسمت‌هایی از آن خالی است و کسی نیست که مراجعان را راهنمایی کند. بازدیدکنندگان اکثرا عرب هستند یا از شهرهای دیگر آمده‌اند. این را می‌توان از لهجه آنها فهمید.

به قفس سیاه گوش، میمون رزوس‌و... می‌رسم اما هر چه چشم می‌چرخانم اثری از حیوانات نمی‌یابم؛ خیلی از قفس‌ها خالی است.

در نظر اول هیچ چیز از پنج سال پیش یعنی آخرین باری که به باغ وحش سری زدم، تغییر محسوسی نکرده و چیزی تازگی ندارد. نه حیوان جدید می‌بینم و نه اتفاق خاصی افتاده که رغبتی برایم به وجود آورد تا تمام باغ وحش را بگردم.

دلسردی بازدیدکنندگان

یکی از بازدیدکنندگان باغ وحش مشهد درباره وضعیت آن به جام‌جم می‌گوید: به نظرم وضعیت بهداشتی حیوانات خوب نیست و از حداقل استاندارد هم پایین‌تر است و من نیز دخترم را به باغ وحش آورده‌ام و به خاطر او آمده‌ام.

محسن مکوندی ادامه می‌دهد: شاید چند سال پیش این مجموعه برای ما هم جذاب بود، اما الان فقط برای بچه‌ها جذابیت دارد و فکر کنم تا چند سال آینده همان جذابیت اندک را هم از دست بدهد.

این شهروند اهل اهواز می‌افزاید: ما از باغ پرندگان هم دیدن کردیم و آنجا جذابیت بیشتری برایمان داشت شاید نظر شخصی باشد، اما چون تعداد گونه‌های پرندگان در آنجا بیشتر بود و گونه‌های خاصی وجود داشت، برایمان لذت بخش‌تر بود.

باغ وحش مشهد مجوز ندارد

از سوی دیگر، معاون نظارت و پایش سازمان محیط زیست مشهد خاطرنشان می‌کند: باغ وحش مشهد به دلیل توسعه شهر هم اکنون در محدوده خدمات شهری واقع شده و به دنبال پروانه بهره‌برداری نیز نبوده است لذا در حال حاضر دارای مجوز نیست.

محمد عرفانی با ذکر این‌که ابتدا باید مکان بعدی باغ وحش مشخص شود، تصریح می‌کند: لازم است استانداردهای مورد نظر سازمان محیط زیست و مقررات مربوط در رابطه با نگهداری حیوانات از سوی باغ وحش رعایت شود تا پس از آن بتوان به افزایش تعداد گونه‌های جانوری نیز فکر کرد و آن را در دستور کار قرار داد.

وی تاکید می‌کند: در حال حاضر زمزمه‌های تعطیلی باغ وحش به گوش می‌رسد و این موضوع در کمیته فنی در حال پیگیری است تا تعیین تکلیف شود که آیا این مکان باقی خواهد ماند یا خیر.

این مقام مسئول اضافه می‌کند: در صورتی که باغ وحش مشهد بخواهد باقی بماند باید قوانین و مقررات لازمه را رعایت کند زیرا هم اکنون فضا‌ها و وضعیت نگهداری حیوانات مورد تائید ما نیست.

زمزمه‌های تعطیلی باغ وحش مشهد؛ مکانی که تا چند سال پیش یکی از مقاصد مهم و جذاب گردشگری بود درحالی به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد این مکان نیز درمسیر سرنوشت همسایه‌اش یعنی بزرگ‌ترین شهربازی مشهد قرارگرفته است.

بنزین گران شده است!

در همین حال مدیر باغ‌وحش مشهد در خصوص وضعیت استقبال از این مکان عنوان می‌کند: مجموعه باغ وحش مشهد در فصل پاییز از استقبال کمتری برخوردار است و این طبیعی است و در هر مجموعه گردشگری این اتفاق می‌افتد.

محسن طیرانی با ذکر این‌که به خاطر عوض شدن مدیریت‌های مختلف طی سال‌های اخیر، آمار دقیقی از تعداد بازدیدکننده سال‌های قبل در مقایسه با امسال نداریم، اضافه می‌کند: به خاطر گران شدن بنزین کلا آمار مسافر و گردشگر به شهر مشهد کمتر از گذشته است، اما از نظر ما بازدیدکننده خوب است چون بلیت نیز قیمت مناسبی دارد.

وی ادامه می‌دهد: از نظر بهداشتی ما سه شیفت نظافت می‌کنیم و غذای حیوانات کافی داده می‌شود به طوری که برخی از آنها اضافه وزن هم دارند!

طیرانی با بیان این‌که 128 گونه جانوری و بیش از 800 حیوان در این مجموعه وجود دارد، اظهار می‌کند: در پی آن هستیم تا تنوع گونه‌ها را افزایش دهیم و فیل و زرافه را که نماد باغ‌وحش است به مجموعه اضافه کنیم.

مدیر باغ وحش مشهد اضافه می‌کند: تنها مشکل ما، محدود بودن مکان است و به دنبال آن هستیم تا مکان بزرگ‌تری را که با مقررات و ضوابط سازمان محیط‌زیست همخوانی دارد، جایگزین کنیم زیرا مکان فعلی در بافت شهری واقع شده است.

وی می‌افزاید: این مجموعه 50 سال قدمت دارد و در مقایسه با باغ پرندگان بلیت ارزان‌تری می‌فروشد که اصلا قابل مقایسه نیست. همچنین ما اصلا تبلیغاتی در سطح شهر نداریم اما بازدیدکننده خودمان را داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha